19 lipca 2022

Reflektory samochodowe – 5 podstawowych typów

reflektory Tiguan

Najpierw były lampy parafinowe później karbidowe. Dalej poszło już z górki. Żarówki, halogeny, ksenony i ledy. Dzisiaj reflektory świecą dzięki technologii laserowej, ale nadal ich funkcja jest taka sama. Bez nich jazda nocą i w warunkach słabego oświetlenia byłaby niemożliwa. Poznajcie 5 podstawowych typów reflektorów samochodowych.

Reflektory samochodowe nie tylko oświetlają drogę przed maską, ale i sprawiają, że jesteśmy widoczni przez innych uczestników ruchu. Mają więc bardzo istotne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy wszystkich uczestników ruchu.

W pierwszych autach stosowano lampy parafinowe, natomiast oświetlenie elektryczne pojawiło się w 1920 roku. Stanowiły je lampy karbidowe, w których jako „paliwa” używało się acetylenu. Później przez lata w autach znajdowały się światła halogenowe, aby z czasem ustępować miejsca ksenonom, LED-om i światłom laserowym.

Obecnie rozróżniamy 5 głównych typów reflektorów. Oto one:

Reflektory samochodowe halogenowe

lampa halogenowa

Światła halogenowe są najczęstszym typem reflektorów. Składają się one ze szklanej kapsuły wypełnionej gazem halogenowym oraz żarnikiem wolframowym. Gdy uruchamia się reflektor, przez żarnik wolframowy przechodzi prąd, który wytwarza ciepło, w rezultacie czego żarnik wewnątrz żarówki zaczyna się żarzyć.

Reflektory halogenowe dają żółte światło i wytwarzają dużo ciepła. W nowocześniejszych halogenach stosuje się argon lub gazy azotowe, co zapobiega szybkiemu zużyciu żarnika wolframowego (TUTAJ przeczytasz o światłach do jazdy dziennej).

Reflektory samochodowe ksenonowe

lampa ksenonowa

Nie mają żarnika wewnątrz, a ich wolna przestrzeń jest wypełniona gazem ksenonowym. Gdy wysokie napięcie przechodzi przez dwie elektrody, gaz zaczyna świecić.

Reflektory ksenonowe są jaśniejsze od halogenów, ale potrzebują trochę czasu na rozgrzanie się i osiągnięcie swojej szczytowej jasności. Z tego powodu często nie stosuje się ich w światłach drogowych.

Dają niebiesko-białe światło (TUTAJ przeczytasz jak używać świateł).

Reflektory samochodowe LED

lampa LED

Obecnie ten typ oświetlenia stał się już praktycznie normą w nowoczesnych samochodach. Skrót LED pochodzi z angielskiego określenia Light Emitting Diodes (diody emitujące światło).

Zasada działania LED-ów opiera się na elektroluminescencji, czyli zjawisku, w którym dochodzi do jarzenia się przedmiotu, ale bez związku z jego temperaturą. Gdy światło powstaje w wyniku działania prądu, mamy do czynienia właśnie z elektroluminescencją.

LED-y są najczęściej wykonane z arsenku galu, wyróżniającego się właściwościami typowymi dla półprzewodników. W momencie, kiedy przechodzi przez niego prąd, cząstki naładowane dodatnio i ujemnie łączą się, co wyzwala zjawisko elektroluminescencji, w wyniku której powstaje światło.

Co ważne, światła diodowe są bardzo energooszczędne i mogą być formowane w różne kształty.

Reflektory samochodowe matrycowe

Lampa matrycowa LED

VOLKSWAGEN ID.4

Składają się z wielu pojedynczych diod, które oświetlają drogę przed samochodem. W przedniej szybie, najczęściej w okolicach lusterka wstecznego, zamontowana jest kamera, wykrywająca źródła światła, jak pojazd nadjeżdżający z przodu, latarnia, czy pojazd jadący w tym samym kierunku.

W największym uproszczeniu sygnał z kamery trafia do jednostki sterującej, która w odpowiedni sposób „operuje” zespołem diod. Czyli wyłącza pojedyncze LED-y, aby nie oślepiać innych uczestników ruchu, a jednocześnie zapewnić kierującemu jak najlepszą widoczność.

Dzięki matrycowym światłom drogowym poza terenem zabudowanym auto niemal zawsze wykorzystuje światła drogowe, przy okazji zwalniając kierowcę z konieczności przełączania na mijania. W efekcie lampy matrycowe znakomicie oświetlają nie tylko drogę z przodu, ale i pobocze.

Laserowe światła matrycowe

reflektor laserowy

To najdroższy, najbardziej skomplikowany i najnowocześniejszy rodzaj świateł. Wykorzystują one niebieskie promienie światła laserowego o dużej intensywności, które są kumulowane w wiązkę. Następnie „przechodzi” ona przez fosforowy konwerter, przekształcający światło niebieskie w światło białe.

Ze względu na fakt, że laserowe reflektory dają niesamowicie mocny snop światła, sięgający nawet 600 m przed pojazdem (dwa razy dalej niż w przypadku LED-ów), zawsze występują w połączeniu z układem matrycowym.

Laserowe reflektory matrycowe są oferowane przez kilku producentów z segmentu premium, w tym Audi i BMW. Przeważnie występują jako drogie wyposażenie dodatkowe, choć ich cena, ze względu na coraz szybszy rozwój technologii, coraz mocniej spada.

Co dalej?

Podobnie jak inne elementy samochodów, także reflektory są nieustannie unowocześniane. Ich przyszłość mają wyznaczać OLED-y, czyli organiczne LED-y, które mogą przybrać praktycznie dowolne kształty, a nawet wdawać się w interakcję z innymi uczestnikami ruchu. Dzięki temu, tylne lampy, wyświetlając np. trójkąty ostrzegawcze, będą mogły informować innych kierowców o niebezpiecznej sytuacji na drodze.

O tym, jak wygląda przyszłość oświetlenia samochodowego przekonuje zresztą Audi, które do swoich modeli (A8, e-tron) zaczęło wprowadzać tzw. cyfrowe światła matrycowe  (Digital Matrix). Ich serce stanowi niewielki chip, składający się z 1,3 miliona miniaturowych luster.

Audi Digital Matrix

26 DML Kurven

Dzięki przepływającemu przez nie polu elektrostatycznemu potrafią się one obrócić (osobno!) kilka tysięcy razy na sekundę, zmieniając w ten sposób skupienie wiązki światła. Ich działanie jest zależne od wielu czynników, jak natężenie światła, prędkość czy dane z nawigacji.

Co potrafią? Wyznaczać drogę przed samochodem w postaci długiego na 50 m świetlnego dywanu, mieszczącego się na pasie ruchu, po którym się on porusza. Ponadto pokazują kierunek, w jakim podąża droga, a w momencie uruchomienia kierunkowskazu, dodatkowo doświetlają kawałek pasa ruchu, na który kierowca chce zjechać.

Reflektory samochodowe - GALERIA

lampa halogenowa
lampa ksenonowa
lampa LED