11 marca 2021

Autostrady w Polsce: czy umiemy z nich korzystać?

Autostrady w Polsce
Z każdym rokiem w Polsce przybywa autostrad, co wprost przekłada się na jakość podróżowania. Także, co jest ważniejsze, na bezpieczeństwo. Mimo wysokich cen, natężenie ruchu na krajowych autostradach dobitnie pokazuje, że nasi rodacy chętnie wybierają tego typu drogi. Ale czy polscy kierowcy potrafią z nich korzystać?

Coraz lepiej

Aktualnie w Polsce mamy 1712 kilometrów autostrad oraz prawie 2600 kilometrów dróg szybkiego ruchu. Te ostatnie to tak zwane „eski” lub po prostu drogi ekspresowe. 

Różnice pomiędzy tymi dwoma typami sprowadzają się do nieco innej geometrii, mniejszych odległości między poszczególnymi bezkolizyjnymi węzłami oraz tym, że istnieją też eski jednojezdniowe. 

Dopuszczalna prędkość dla autostrad wynosi 140 km/h, dla ekspresówek 120 km/h (w przypadku dróg dwujezdniowych).

W Polsce dysponujemy już ponad 4 tysiącami km autostrad i ekspresówek. Na zdjęciu Budowa drogi ekspresowej S7, Skomielna Biala. W tle Tatry.

W Polsce dysponujemy już ponad 4 tysiącami km autostrad i ekspresówek. Na zdjęciu Budowa drogi ekspresowej S7, Skomielna Biala. W tle Tatry.

Podstawowe zasady

Decydując się na jazdę autostradą (bądź drogą ekspresową) pamiętać należy o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim na takich drogach poruszamy wyłącznie w wyznaczonym kierunku. Zabroniona jest jazda pod prąd, a także cofanie. Jeśli więc zdarzy wam się przegapić zjazd, zawrócić możecie dopiero na następnym węźle. 

Na autostradach obowiązuje także zakaz holowania pojazdów. W razie awarii samochód należy zatrzymać na pasie awaryjnym lub w wyznaczonej zatoczce w przypadku braku pasa awaryjnego. Tak jest np. na odcinku A4 od Wrocławia prawie do Krzyżowej. W takiej sytuacji należy wystawić trójkąt ostrzegawczy, w odległości 100 metrów przed uszkodzonym pojazdem.

Zgodnie z zasadami ruchu drogowego, w Polsce poruszamy się zawsze jak najbliżej prawej krawędzi drogi. Na autostradach oznacza to, że w czasie jazdy korzystamy z prawego pasa, a na lewy zjeżdżamy wyłącznie w celu wykonania manewru wyprzedzania. Zaraz po jego zakończeniu wracamy na prawy pas, aby kontynuować jazdę.

Dobre praktyki na drogach szybkiego ruchu

Aby podróżowanie autostradami było przyjemne i bezpieczne, warto wpoić sobie dobre zwyczaje oraz praktyki. 

  • Zachowaj bezpieczny odstęp od poprzedzającego pojazdu. Przy jeździe z wysokimi prędkościami da ci to czas na reakcję w razie nagłych i niespodziewanych zdarzeń na drodze.
  • Unikaj jazdy „na zderzaku” – taka sytuacja to duży stres dla obu kierowców i wysokie ryzyko wypadku.
  • Nie poganiaj kierowców wykonujących manewr wyprzedzania. Mruganie światłami niczego nie przyspieszy, a tylko powoduje większą nerwowość u innych uczestników ruchu.
  • Dojeżdżając do pasa włączania, zmień pas aby ułatwić kierowcy wjeżdżającemu na autostradę włączenie się do ruchu
  • Jeśli jesteś pierwszy przy wypadku, najpierw zadbaj o swoje bezpieczeństwo! Dobrze oznakuj miejsce zdarzenia, a następnie przystąp do akcji ratunkowej.
  • Pamiętaj o korytarzu życia dla służb ratowniczych.
Zachowanie odstępu pomiędzy pojazdami to podstawowa zasada bezpieczeństwa na autostradzie. Nie tylko zimą.

Zachowanie odstępu pomiędzy pojazdami to podstawowa zasada bezpieczeństwa na autostradzie. Nie tylko zimą.

Autostrady w Polsce: prędkość minimalna

Przepisy wprost nie określają dopuszczalnej prędkości minimalnej na autostradzie. Ze względu na to, iż jest to droga przeznaczona wyłącznie dla pojazdów samochodowych (na równej i poziomej jezdni mogą osiągnąć 40 km/h, również z przyczepami), zwyczajowo przyjmuje się, że taki właśnie jest dolny limit osiąganych prędkości na autostradach. Kodeks ruchu drogowego wskazuje tylko, że autostradami należy poruszać się z prędkościami nieutrudniającymi ruch innych pojazdów.

Pamiętać należy, że podczas jazdy autostradą mogą wystąpić sytuacje, kiedy poruszać będziemy się z dużo niższymi prędkościami, albo nawet stać (zatory, zwane potocznie korkami).

Autostrady (i ekspresówki) to bardzo wygodne, komfortowe i bezpieczne drogi, którymi szybko i sprawnie możemy pokonać duże, kilkusetkilometrowe odległości. Planując dłuższą podróż uwzględnijcie przerwy na krótki odpoczynek. Doświadczenie podpowiada, że wypoczęty kierowca to bezpieczny kierowca i niech tak już zawsze będzie.

***

Daniel Dymurski – kierowca rajdowy, pilot rajdowy, instruktor doskonalenia techniki jazdy, Mistrz Europy ERC2 (2016), Mistrz Polski HRP (2011)