10 kwietnia 2023

Światła matrycowe – czym są, jak działają?

Opel Intellilux

Dzięki nim można praktycznie raz na zawsze zapomnieć o konieczności przełączania świateł z mijania na drogowe. Zapewniają znakomitą widoczność, a ich „inteligentne” oprogramowanie sprawia, że nie oślepiają innych uczestników dróg. Czym są i jak działają światła matrycowe?

Pierwszym producentem, który zastosował LED-owe światła matrycowe było Audi. Tak jak to dzieje się z najważniejszymi wynalazkami w motoryzacji, najpierw trafiły one do drogiego, luksusowego A8. Miało to miejsce w 2013 roku, by później podobne oświetlenie zaczęło pojawiać się w coraz większej liczbie modeli. Na dodatek coraz bardziej dostępnych dla przeciętnego klienta (TUTAJ przeczytasz o przełomowych samochodach i ich rozwiązaniach).

Szybko, bo już w 2015 roku pomysł podłapał Opel. Jako wyposażenie opcjonalne, kosztujące około 6000 zł, a nie kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych, zaoferował on światła matrycowe w Astrze piątej generacji.

Intellilux - Opel Astra

Bez LED-ów ani rusz

Oświetlenie matrycowe, nazywane czasami pikselowym, to system adaptacyjnych świateł drogowych, wyposażonych w matrycę indywidualnie adresowalnych i sterowalnych diod. Dzięki współpracy z elektroniczną jednostką sterującą, każda odpowiada za konkretną strefę na drodze.

W odróżnieniu od konwencjonalnych żarówek, LED-y wyróżniają się wysoką niezawodnością i wydajnością energetyczną oraz bardzo niskim opóźnieniom w działaniu. A to sprawia, że praktycznie natychmiastowo reagują na impuls płynący z jednostki sterującej.

Każda dioda składa się z dedykowanych obwodów sterujących, umożliwiających zmienne sterowanie natężeniem światła oraz włączanie i wyłączanie. Odpowiednie odbłyśniki pozwalają z kolei uzyskanie ogromnej liczby wariantów rozkładu optycznego bez konieczności stosowania dodatkowych mechanizmów obrotowych. A to oznacza, że światła matrycowe, w przeciwieństwie do konwencjonalnego oświetlenia, zapewniają wiele wiązek podrzędnych. Na dodatek można nimi sterować niezależnie od siebie.

Opel Intellilux

W światłach matrycowych stosuje się LED-y o dużej mocy, dające wysokie gęstość strumienia i iluminację. Dzięki temu indywidualnie wytwarzają one taką samą moc jak jednopunktowa wiązka halogenowa, ale ich wyższa temperatura barwowa (około 6000 Kelwinów) powoduje mniejsze zmęczenie oczu kierowcy i zapewnia lepszą widoczność.

Oczy świateł matrycowych

Oczy modułów diodowych w światłach matrycowych stanowi kamera monitorująca otoczenie przed pojazdem. Reaguje ona na światło widzalne i bliską podczerwień, wykrywając w ten sposób cały ruch drogowych przed autem, w którym została zamontowana.

Dane zebrane przez kamerę trafiają do jednostki sterującej. Tutaj są interpretowane, a następnie wysyłane do obwodów sterujących, odpowiedzialnych za strumień świetlny każdej diody. Po wykryciu obiektu przed autem, system adaptacyjnego oświetlenia „maskuje” nadjeżdżający pojazd – przyciemnia lub wyłącza wiązkę tak, aby go nie razić – podczas gdy kolejne LED-y oświetlają pozostałe miejsca na drodze.

Opel Intellilux

Na krętej trasie punkt centralny światła jest przesuwany wzdłuż zakrętu, oświetlając w ten sposób bardziej pobocze niż samą drogę. Z pomocą w tym przypadku przychodzi również nawigacja satelitarna, która zapewnia predykcyjne sterowanie reflektorami. Automatycznie oświetla więc fragmenty drogi leżące wokół zbliżającego się zakrętu nim kierowca do niego dotrze.

Światła matrycowe w praktyce

Światła matrycowe w samochodach różnych marek działają praktycznie tak samo. Uruchamia się je wybierając opcję „Auto” w dźwigience lub na panelu sterowania oświetleniem. Później nad wszystkim czuwa już elektronika, która automatycznie dostosowuje wiązkę światła do aktualnej sytuacji na drodze.

W czasie jazdy kamera zamontowana za przednią szybą wykrywa inne pojazdy, a następnie wyłącza diody w miejscu, w którym znajduje się np. inny samochód czy motocyklista. Droga wokół i pomiędzy pojazdami pozostaje z kolei oświetlona światłami drogowymi, co zwiększa pole widzenia.

Opel Intellilux

Działanie świateł matrycowych polega właśnie na tym, aby zapewnić jak najlepszą widoczność bez rażenia innych uczestników ruchu. To znacznie poprawia komfort i bezpieczeństwo jazdy – poza miastem praktycznie zawsze są wykorzystywane światła drogowe, dzięki czemu doskonale widać co dzieje się na poboczu i daleko przed samochodem.

Ciekawostka: wiązka światła jest emitowana w postaci poziomych i pionowych pasów, co pozwala tworzyć na drodze geometryczne cienie, podążające np. przed nadjeżdżającym z naprzeciwka samochodem. Sprytne rozwiązanie.

Opel Intellilux

O uruchomieniu świateł matrycowych, oprócz znacznie poprawionej widoczności, świadczy również fioletowa lampka zapalająca się na desce rozdzielczej. Początkowo, gdy pierwszy raz korzysta się z tego rozwiązania, kierowca niemal od razu, odruchowo sięga do przełącznika.

Ale w przypadku świateł matrycowych nie ma takiej konieczności. Tym bardziej że system reaguje na pojawiający się przed autem pojazd szybciej niż przeciętny kierowca przełączyłby światła z mijania na drogowe.

Co dalej? Światła laserowe i cyfrowe światła matrycowe

Producenci premium, jak Audi czy BMW, od kilku lat oferują klientom światła matrycowe ze zintegrowanymi modułami laserowymi. Pod tą nazwą kryje się tak naprawdę zestaw wysokowydajnych LED-ów, które emitują wyjątkowo skupiony promień światła, trafiający na specjalny fosforowy, fluorescencyjny konwerter o niewielkiej średnicy (0,4 mm).

Jego zadaniem jest odpowiednie rozszczepienie światła, by uzyskać praktycznie jednorodną i wyjątkowo jasną wiązkę. Jej jaskrawość jest już dzisiaj niemal czterokrotnie wyższa niż w przypadku zwyczajnych LED-ów.

Reflektor laserowy

Światła laserowe zapewniają niesamowity zasięg sięgający nawet 600-700 m, co oznacza, że jest on dwukrotnie wyższy niż w przypadki klasycznych diod. Choćby z tego powodu producenci oferują je wyłącznie z systemem matrycowym. Inaczej kierowcy, którzy wyłączyli je nie w porę, mogliby oślepić innych uczestników dróg na dobrych kilka sekund.

Przyszłość świateł również mają wyznaczać cyfrowe światła matrycowe. Zaopatrzone w specjalny chip z ogromną ilością mikroluster, potrafią cuda! Każde z nich może zostać osobno obrócone, dzięki działaniu pola elektrostatycznego, zmieniając w ten sposób skupienie wiązki światła aż kilka tysięcy razy na sekundę!

Audi Digital Matrix Lights

Na ich działanie wpływa bardzo wiele czynników – oprócz czujników natężenia światła, czy prędkości jazdy, korzystają one m.in. z danych nawigacji. Ich żywotność określana jest na 50 lat (TUTAJ przeczytasz więcej o tym rozwiązaniu).