29 września 2022

Jak długo ładować akumulator?

jak długo ładować akumulator
jak długo ładować akumulator
Ładowanie akumulatora pozwala na przedłużenie jego żywotności oraz na uniknięcie przykrych niespodzianek. Pytanie tylko jak długo ładować akumulator samochodowy, by go naładować, a nie popsuć? Odpowiedź znajdziecie poniżej.

Akumulator samochodowy jest jednym z tych urządzeń, które po prostu znajduje się gdzieś pod maską i spełniają swoją funkcję. Niewiele osób o tym wie (lub pamięta), że wymaga on określonej konserwacji – inaczej może odmówić posłuszeństwa, i to np. w momencie, gdy wyjątkowo się nam spieszy.

Najlepszym sposobem dbania o kondycje akumulatora jest systematyczne podładowywanie go, co pozwala też na wydłużenie jego żywotności. Jak długo ładować akumulator samochodowy, jakie są rodzaje baterii i jak wybrać prostownik? O tym dowiecie się poniżej.

Rodzaje akumulatorów samochodowych

Akumulator samochodowy stanowi integralną część układu zapłonowego każdego samochodu. Jego główne zadanie polega na rozruchu silnika oraz dostarczaniu energii elektrycznej do jednostki napędowej i urządzeń pokładowych, jak radio, światła, itd.

akumulator samochodowy

Mimo że w każdym samochodzie ma to samo zadanie, rozróżnia się kilka rodzajów akumulatorów. Poniżej przedstawiamy 5 najpopularniejszych typów tego urządzenia:

Akumulatory litowo-jonowe (Li-ion)

Akumulatory litowo-jonowe zdobyły w ostatnich latach ogromną popularność w zasilaniu samochodów elektrycznych i hybrydowych. Charakteryzują się one dużą pojemnością i wydajnością (TUTAJ przeczytasz o napięciu akumulatora).

W porównaniu do innych akumulatorów samochodowych są lżejsze i nie wymagają konserwacji. Akumulatory litowo-jonowe mają wysoką zdolność do magazynowania ładunku energetycznego i niski poziom samorozładowania.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Akumulatory kwasowo-ołowiowe są dostępne w szerokim zakresie pojemności i rozmiarów oraz w niskich cenach. Mają one konstrukcję ogniwową, a ich pojemność zależy od ilości elektrolitu i wielkości płyt akumulatorowych znajdujących się wewnątrz.

Spośród różnych typów akumulatorów, akumulatory kwasowo-ołowiowe mają najniższe potrzeby konserwacyjne.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe z regulacją zaworową (VRLA)

Akumulatory VRLA to wysoce zaawansowane technologicznie akumulatory kwasowo-ołowiowe. Zostały one zaprojektowane tak, aby były łatwe w konserwacji, nie rozlewały się po odwróceniu lub przechyleniu i nie wymagały regularnego dolewania wody do ogniw.

Akumulatory rozruchowe, oświetleniowe i zapłonowe (SLI)

Większość produkowanych obecnie samochodów jest wyposażona w akumulatory SLI. To rodzaj kwasowo-ołowiowego akumulatora, który dostarcza energię w krótkich seriach w celu uruchomienia silnika.

Akumulatory SLI są zainstalowane w układzie ładowania samochodu, dzięki czemu przechodzą krótkie cykle ładowania i rozładowywania, gdy samochód pracuje. Systemy elektroniczne auta, takie jak radio, światła, zestaw multimedialny czy ogrzewanie/chłodzenie, są również zasilane przez akumulator SLI.

Akumulatory z mokrymi ogniwami

Akumulatory z mokrymi ogniwami w swoim wnętrzu mają płynny elektrolit. Są uznawane za akumulatory wtórne, a więc ładowane przez alternator samochodu po jego uruchomieniu. Przy regularnej konserwacji mogą mieć zwiększoną liczbę cykli ładowania-rozładowania, co wydłuża ich żywotność.

Czym ładuje się akumulator?

Akumulator samochodowy ładuje się prostownikiem, który zamienia prąd zmienny w prąd stały. Oczywiście, wybór tego typu urządzeń jest duży, dlatego przy zakupie najważniejszym czynnikiem jest odpowiedni dobór mocy.

Na rynku dostępne są standardowe prostowniki, cechujące się analogowym wyświetlaczem, jak i nowocześniejsze – z cyfrowym wyświetlaczem. Najdroższe urządzenia to ładowarki mikroprocesorowe, które nie tylko samodzielnie dobierają optymalny prąd do naładowania akumulatora, ale także wyłączają się po zakończeniu całego procesu.

W przypadku tańszych urządzeń niezbędny jest nadzór nad ładowaniem. Czyli sprawdzanie aktualnego stanu naładowania oraz wyłączenie urządzenia, gdy już zbliża się do pełnego naładowania.

Jaki prostownik wybrać?

Przy wyborze prostownika, oczywiście pomijając jego rodzaj, najważniejsze są następujące dane: prąd ładowania (szczytowy i skuteczny), napięcie (wyjściowe, zasilające) oraz przeznaczenie, czyli dla jakiego typu akumulatora.

Pierwszy z nich, a więc prąd skuteczny określa wartość, z jaką prostownik jest w stanie zasilić akumulator – powinien wynosić 1/10 jego pojemności. Drugi (prąd szczytowy) odpowiada najwyższej wartości, z jaką prostownik może zasilić baterię i zazwyczaj jest nieco wyższy niż prąd skuteczny. Gdy wybierzemy prostownik o zbyt niskim prądzie ładowania, będzie się ono zbytnio przedłużało. Ba, w rezultacie jego czas może wynieść nawet kilka dni.

Napięcie wyjściowe prostownika odpowiada napięciu akumulatora, zamontowanego w aucie. Z kolei napięcie zasilające wynosi 230V, czyli tyle, ile napięcie w gniazdku.

Dlaczego należy odłączyć akumulator?

Przede wszystkim należy pamiętać, aby wymontować akumulator z samochodu. Nie powinno się do niego raczej podłączać prostownika, ponieważ podpięcie go może doprowadzić do przepięć i w rezultacie – uszkodzenia akumulatora.

Wahania napięcia mogą sięgać nawet kilkanaście wolt, co może również być przyczyną problemów z samochodem. Jakich? Uszkodzenia elektroniki, czy też konieczności ponownego zaprogramowania różnych systemów, a nawet detonacji poduszek powietrznych.

Chyba że dysponujemy prostownikiem, zaopatrzonym w zabezpieczenie przed przepięciem. Niestety, są one montowane zazwyczaj w drogich urządzeniach, których ceny rozpoczynają się od kilku tysięcy złotych.

Dlatego przed ładowaniem akumulator należy koniecznie wymontować z samochodu, co pomoże uniknąć ewentualnych szkód.

Jak odłączyć akumulator?

To nic trudnego. Jeśli samochód był wcześniej uruchomiony, należy pamiętać, aby dać silnikowi ostygnąć. Poza tym trzeba wyłączyć zapłon, a następnie otworzyć maskę i odłączyć akumulator. Teraz najważniejsza jest kolejność odpinania klem, której należy bezwzględnie przestrzegać. (TUTAJ przeczytasz o żywotności akumulatora).

odłączanie akumulatora

Odłączanie akumulatora trzeba zacząć od odpięcia minusa. Jeśli zrobi się to na odwrót, istnieje ryzyko pojawienia się iskry, a nawet… wybuchu akumulatora.

Podłączanie prostownika

Po wyjęciu akumulatora w pierwszym kroku należy odkręcić lub zdjąć korki ze wszystkich cel. Kolejny krok to podłączenie do niego prostownika. Do plusa podłącza się czerwony przewód, natomiast do bieguna ujemnego – czarny.

Trzeci krok polega na ustawieniu odpowiednich wartości ładowania, zgodnych ze specyfikacją akumulatora. Dopiero później można uruchomić prostownik.

Ważne jest, aby w trakcie ładowania sprawdzać czy w akumulatorze nie dochodzi do zjawiska gazowania, czyli pojawienia się bąbelków w elektrolicie. Gdy tak się dzieje, należy zmniejszyć napięcie ładowania lub wyłączyć prostownik.

Jak długo ładować akumulator?

Przy założeniu, że prostownik został odpowiednio dobrany do parametrów akumulatora, jego ładowanie średnio zajmie około 12 godzin. Z kolei akumulatory bezobsługowe mogą się ładować nawet dwa razy dłużej (TUTAJ przeczytasz o tym, jak wydłużyć żywotność baterii auta na prąd).

Jak długo ładować akumulator? Przy konwencjonalnych bateriach na początku należy ustawić prąd na poziomie 10% jego pojemności. W przypadku akumulatorów bezobsługowych „nabija” się je najpierw prądem stałym 10-20A – aż do osiągnięcia napięcia na poziomie 14,4V.

Jak oszacować czas ładowania i jak często ładować akumulator?

Czas ładowania akumulatora jest zależny od stopnia jego rozładowania, co można określić za pomocą multimetra. W drugiej kolejności – od typu prostownika. Trudno tu jednak o podanie pewnej stałej wartości.

A jak często ładować akumulator? Nie zaszkodzi tego robić przed sezonem zimowym, natomiast w przypadku starszych samochodów oraz takich, które poruszają się głównie na niewielkich dystansach – nawet częściej.