Volvo EX90. Początek nowej ery dla Volvo, czy po prostu kolejny elektryk na rynku?
![Volvo EX90](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fapimotopedia.wpengine.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2Fvolvo_ex907.jpg&w=1680&q=95)
Nowe Volvo EX90 ma niebawem zastąpić spalinowego XC90. Kiedy? Dokładnie nie wiadomo. Pewnie jak długo spalinowe auta będzie można sprzedawać, tak długo będzie ono w ofercie. Ale to już historia. Elektryczne Volvo EX90 to jest przyszłość. Auto jest naj, a z tych naj najciekawszy jest chyba lidar.
Elektryczne Volvo EX90 dla Volvo to rewolucja. Kolejna, bo przy XC90 II z 2014 też mówiono o rewolucji, a później przy okazji elektrycznego XC40 o kolejnej. Dzisiaj za sprawą EX90 Volvo także rozpoczyna nowa erę w motoryzacji. Volvo EX90 powstało na zupełnie nowej płycie podłogowej. Obok elektrycznych C40 i XC40 jest trzecim elektrykiem w gamie Volvo. Trzecim, ale najważniejszym, bo jak twierdzi Volvo, właśnie EX90 jest najbezpieczniejszy w historii, największy i najnowocześniejszy.
W porównaniu z XC90 EX90 jest ciut większy i znacznie cięższy. Nadwozie ma 5,03 metra długości (4,95 m XC90), 1,74 metra wysokości (1,77 m) i 1,96 metra szerokości. Rozstaw osi jest niemal taki sam i wynosi 2,99 metra (2,98 m). W zależności od tego, czy mamy jeden, czy dwa rzędy tylnych siedzeń bagażnik oferuje pojemność od 310, 1010 do maksymalnie 1915 litrów przy rozłożonej kanapie (XC90 – 709/1874 l).
Lidar
Na pokładzie oprócz 5 radarów, 8 kamer i 16 czujników znajdziemy lidar. To nadal rzadkość w świecie motoryzacji i Volvo jest tu pionierem w jego wykorzystaniu na skalę masową. Co to takiego? Marketingowo dla Volvo to tarcza bezpieczeństwa, a faktycznie to nawet nieurządzanie sensu stricto, a jedynie metoda pomiaru (ang. Light Detection and Ranging).
Przyjęło się jednak nazywać urządzenie lidarem, zatem to połączenie lasera z teleskopem. Laser wysyła poprzez specjalny układ optyczny bardzo krótkie i dokładnie odmierzone, ale silne impulsy światła o konkretnej długości fali niewidzialnej dla człowieka i w określonym kierunku. Światło to ulega po drodze rozproszeniu, które jest obserwowane za pomocą teleskopu, znajdującego się w tym samym urządzeniu, a następnie rejestrowane za pomocą czułego detektora, a także kamer, które badają natężenie zaobserwowanego rozproszonego światła. Otrzymane dane są następnie analizowane komputerowo. Stąd właśnie wiadomo, gdzie i w jakiej odległości znajdują się obiekty od samochodu.
Lidar w Volvo potrafi rozpoznać drogę przed autem, niezależnie od pory i prędkości. Dostrzega małe obiekty setki metrów przed sobą, co daje więcej czasu na reakcję, ba komputer dzięki dużej mocy obliczeniowej tworzy w czasie rzeczywistym 360-stopniowy obraz świata otaczający Volvo. Zatem w dużym uproszczeniu, to bardziej czułe i dokładniejsze urządzenie, które skanuje wszystko to, co dzieje się dookoła samochodu.
Olbrzymi akumulator
Oprócz tego, że Volvo EX90 jest najbezpieczniejszym autem w historii, to także seryjnie produkowany elektryk z jednym z największych akumulatorów pod podłogą. Olbrzymi i luksusowy SUV potrafi przejechać na jednym ładowaniu nawet 600 km.
Nie, to nie sprawka super wydajnych akumulatorów, a ich ilości. Pod podłogą upakowano akumulatory firmy CATL o pojemności 107 kWh netto. Baterie o porównywalnej pojemności ma tylko elektryczna S klasa, czyli Mercedes EQS 108,4 kWh, choć potrafi z nich wykrzesać nawet 747 km.
I wielka masa
Tak olbrzymie akumulatory oznaczają olbrzymią masę. Volvo EX90 wazy uwaga ponad 2,8 tony. A wszystko dzięki lekkiej stali i kuracji odchudzającej. Wszystko by zrobić miejsce na baterie.
Jeśli komuś wydaje się, że masa oznacza słabe osiągi, jest w błędzie. Dwa silniki o łącznej mocy 517 KM i 910 Nm momentu obrotowego potrafią przyspieszyć do setki w 4,9 sekundy. To w przypadku najmocniejszej wersji auta. Ta słabsza dysponować będzie mocą 408 KM (77 Nm) i przyspieszy do setki w 5,9 s.
Komputer na kołach
Główny system, obsługiwany przez platformy Nvidia Drive AI o nazwie Xavier i Orin, z procesorem Qualcomm Technologies, wspomaga większość podstawowych funkcji w samochodzie, od bezpieczeństwa i systemów informacyjno-rozrywkowych po zarządzanie akumulatorem. Efektem ma być bardziej responsywne i przyjemniejsze doświadczenie obcowania z autem oraz możliwość zdalnej aktualizacji wszystkich urządzeń pokładowych i systemów.
EX90 pojawi się najpierw na rynku amerykańskim, a dopiero później w Chinach. Produkcja nowego modelu rozpocznie się w 2023 r. Jim Rowan, szef Volvo postrzega nowy, siedmiomiejscowy model, jako „deklarację tego, gdzie jesteśmy i gdzie chcemy iść”.
I choć na razie nie ma się, co spodziewać auta w Polsce, na stronie internetowej Volvo EX90 pojawiło się w cenniku. Startuje ona od 479 900 zł.
Volvo EX90 - GALERIA
![Volvo EX90 - akumulator](/_next/image?url=https%3A%2F%2Fapimotopedia.wpengine.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2023%2F03%2FVolvoEX90-aku.png&w=1680&q=95)