26 stycznia 2023

Run Flat: zalety i wady tego typu opon. Czy warto w nie inwestować?

opona Run Flat

Są drogie, ale mają wiele zalet, w tym możliwość kontynuowania jazdy po utracie ciśnienia. Opony typu Run Flat – czy warto w nie inwestować?

Opony typu Run Flat pojawiły się w 1987 roku za sprawą koncernu Bridgestone. I choć od tego momentu minęło już dużo czasu, nadal stosuje się je głównie w drogich samochodach sportowych lub o wysokiej mocy silnika.

Run Flaty zwane są również oponami samonośnymi, ponieważ potrafią utrzymać ciężar samochodu nawet po całkowitej utracie powietrza.

Czym są opony typu Run Flat?

Run Flaty to nic innego, jak opony, dzięki którym nawet po całkowitej utracie ciśnienia da się kontynuować jazdę. Pamiętać należy jednak o tym, że na ogumieniu tego typu nie można jeździć w nieskończoność. Ich możliwości są bowiem mocno ograniczone.

Producenci, np. Bridgestone, zalecają, aby przy częściowym lub całkowitym spadku ciśnienia nie przekraczać prędkości 80 km/h i dystansu 80 km.

Jak są zbudowane opony Run Flat?

Na rynku dostępne są dwa podstawowe typy Run Flatów. Wyróżnia się więc system samonośny oraz pierścienia podtrzymującego. W przypadku pierwszego z nich opona Run Flat ma wzmocnioną konstrukcję ściany bocznej. Jest to niezbędne, aby w po utracie ciśnienia podtrzymywała ona pojazd. Oczywiście, maksymalne dystans do pokonania i prędkość są tutaj ściśle określone przez producenta.

opona Run Flat

Porównanie opon: konwencjonalna kontra Run Flat.

Drugi typ opon Run Flat wykorzystuje specjalny pierścień samonośny. Jest on wykonany z twardej gumy lub z innego materiału, zdolnego utrzymywać ciężar pojazdu w warunkach utraty ciśnienia.

Co istotne, niezależnie od rodzaju opon Run Flat, mogą one być używane wyłącznie w połączeniu z systemem monitorowania ciśnienia w kołach (TPMS). Ostrzega on o utracie ciśnienia, co w oponach tego typu ma ogromne znaczenie.

Dlaczego? Ponieważ kierowca może nawet nie wiedzieć, że w którejś z opon nie ma powietrza. W końcu lepiej, aby się o tym nie przekonał przy konieczności np. nagłego wyminięcia przeszkody.

Oznaczenia Run Flatów

W zależności od producenta opon, Run Flaty będą miały różne oznaczenie. Tak naprawdę, ilu wytwórców, tyle oznaczeń. I tak:

  • RFT (Run Flat Tire) – Brigestone
  • SSR (Self Supporting Runflat) lub CCR – Continental
  • DSST (Dunlop Self-Supporting Technology) lub ROF (RunOnFlat) – Dunlop
  • RFT (Run Flat Tire) – Firestone
  • EMT (Extended Mobility Technology) lub ROF (RunOnFlat) – Goodyear
  • HRFS (Hankook Run Flat System) lub HRS – Hankook
  • XRP (Extended Runflat Performance) – Kumho
  • ZP (Zero Pressure) lub PAX – Michelin
  • Run Flat Technology, SSRF lub Self-Supporting Run Flat – Pirelli
  • TRF (Toyo Run Flat) – Toyo
  • ZPS – Yokohama

Inne oznaczenia:

Zalety Run Flatów

Oto zalety Run Flatów:

  • nie trzeba wozić koła zapasowego w bagażniku
  • nie trzeba zmienić przebitej opony w niebezpiecznych lub trudnych warunkach, np. podczas ulewy. To zresztą główne powody, dla których stworzono Run Flaty
  • w przypadku przebicia takiej opony zachowują się ona bardziej stabilne niż konwencjonalne ogumienie
  • można kontynuować podróż nawet w przypadku przebicia więcej niż jednej opony
  • występują wyłącznie z systemem monitorowania ciśnienia, co jest kolejnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo
opony Run Flat

Run Flaty nie wymagają wymiany na drodze, co docenią m.in. posiadaczki samochodów.

Wady opon Run Flat

Oto wady Run Flatów:

  • obniżony komfort jazdy (hałas, wybieranie nierówności)
  • zwiększone zapotrzebowanie na paliwo, ze względu na wyższą o około 20% masę takiej opony
  • wyraźnie wyższa cena niż w przypadku standardowej opony
  • problem z naprawą, ale o tym poniżej…

Czy można je naprawiać?

Z pewnością największą zaletą takich opon jest możliwość kontynuowania jazdy nawet po całkowitej utracie ciśnienia. Ale problemem jest ewentualna naprawa takiego ogumienia, szczególnie, jeśli pokonamy nim maksymalny, zalecany przez wytwórców dystans.

W takim przypadku możemy zapomnieć o możliwości naprawy. Dlaczego? Duża siła tarcia oraz ciepło generowane w czasie jazdy z pewnością doprowadzą do uszkodzenia konstrukcji wewnętrznej opony, dyskwalifikując ją do dalszego użytkowania (TUTAJ przeczytasz o wymianie opon).

Run Flatów nie naprawimy również, zresztą podobnie jak opon konwencjonalnych, gdy przebicie występuje na bocznej ścianie, a nie na powierzchni bieżnika. Poza tym nie naprawimy takiej opony, jeśli ulegnie ona częściowemu rozerwaniu.

opony Run Flat

Opona typu Run Flat firmy Falken.

Czy są zatem przypadki, w których Run Flaty można naprawić? Tutaj wymienia się przebicie punktowe na czole opony, ale jeśli kierowca spełni określone warunki. Czyli pokona na niej niewielki dystans (przy temperaturze otoczenia do 10 stopni Celsjusza) oraz nie będzie rozpędzał się do prędkości wyższej niż 50 km/h.

Ile kosztują takie opony?

Opony typu Run Flat są po prostu drogie. Średnio mogą kosztować nawet o 40% więcej niż w przypadku konwencjonalnych opon. Dlatego stosuje się je przede wszystkim w samochodach drogich. Często też mają one duże rozmiary i szeroki profil (TUTAJ dowiesz się, co oznaczają kolorowe kropki na oponach).

Podsumowanie – czy warto kupić Run Flaty?

Opony typu Run Flat są rozwiązaniem, po które warto sięgnąć w samochodach sportowych oraz o wysokiej mocy silnika. Właśnie w przypadku takich pojazdów, a więc rozwijających duże prędkości, są one najlepszym rozwiązaniem. Dlaczego? Ponieważ Run Flaty nigdy nie wybuchną, dzięki czemu, nawet po utracie ciśnienia podczas szybkiej jazdy, auto będzie zachowywało kierowalność.

Co ciekawe, po Run Flaty często sięgają również właściciele dostawczaków. W końcu dzięki nim mogą kontynuować podróż bez ponoszenia ryzyka w przypadku szybko psujących się produktów.

FAQ

Na czym polega technologia Run Flat?

Wyróżniamy dwa podstawowe typy takich opon. Czyli ze wzmocnionymi ściankami bocznymi lub dodatkowym pierścieniem nośnym. Dzięki nim, nawet po utracie ciśnienia, opona jest w stanie utrzymać ciężar samochodu.

Czy warto w nią zainwestować?

Zawsze warto. To przede wszystkim kwestia bezpieczeństwa. Run Flaty, poza zachowaniem możliwości kontynuowania podróży, mają tę zaletę, że nigdy nie wybuchną, dzięki czemu nie pozbawią pojazdu kierowalności.

Ile kilometrów można przejechać na takiej oponie?

Producenci ograniczają przebieg do 80 km, choć niektórzy „śmiałkowie” pokonali na nich nawet 200 km bez ciśnienia.

Jak rozpoznać opony Run Flat?

Ogumienie tego typu najłatwiej rozpoznać po kodzie na ściance bocznej. Jest on różny w zależności od producenta.

Opony Run Flat - GALERIA

opona Run Flat
wymiana koła
opony Run Flat
opona Run Flat