7 listopada 2022

Kolorowe kropki na oponach – co oznaczają?

kropki na oponach

Na ich ściankach bocznych zawartych jest wiele informacji, pośród których można zauważyć kolorowe punkciki. Co oznaczają kropki na oponach?

Boczne ściany ogumienia, poza spełnianiem funkcji nośnej, są tak naprawdę czymś w rodzaju słupa ogłoszeniowego. Poza marką i modelem, zawierają dane dotyczące: typu, rozmiaru, konstrukcji, wzoru bieżnika czy roku produkcji. Ale często można znaleźć dodatkową informację w postaci kolorowej kropki na oponach. Nie ma jednak czym się martwić – nawet, gdy jest ona czerwona, nie oznacza nic złego.

W rzeczywistości kropki na oponach służą konkretnemu celowi – mają pomóc w ich prawidłowym wyważeniu. Stworzenie idealnie wyważonej i idealnie okrągłej opony jest praktycznie niemożliwe. Może się bowiem zdarzyć, że w danym miejscu ma ona np. nieco grubszą ściankę (TUTAJ przeczytasz o prawidłowym ciśnieniu opon).

opona

Takie niedoskonałości i im podobne oznacza się za pomocą kropek, co stanowi przede wszystkim informację dla osoby odpowiedzialnej za montaż ogumienia i wyważenie kół. W przemyśle oponiarskim określa się je mianem „kropek równoważących”.

Żółta kropka na oponach: waga

Większość producentów używa żółtej kropki do oznaczenia „lekkiego statycznego punktu równowagi” opony, chociaż w tym przypadku nie ma znormalizowanego koloru. Co to oznacza? Wskazuje ona najlżejszy punkt opony pod kątem masy.

To informacja dla technika, że przy ustawieniu kropki w jednej linii z trzpieniem zaworu, rozkład mas na całym kole będzie lepiej zrównoważony. Dzięki temu do prawidłowego wyważenia będzie potrzebna mniejsza liczba ołowianych obciążników. W rezultacie pozwoli to na płynniejszą i cichszą jazdę, a przy okazji – wydłuży żywotność opon.

Czerwona kropka na oponach: siła odśrodkowa

Choć wydaje się inaczej, opony nigdy nie mają jednolitego okrągłego kształtu. Wiąże się to z ich konstrukcją, składającą się z wielu połączonych ze sobą warstw, co sprawia, że na ich powierzchni czołowej występują liczne zagłębienia i wypukłości. Mogą one być przyczyną wibracji pojawiających się podczas jazdy (TUTAJ przeczytasz o przechowywaniu opon).

Kropka w kolorze czerwonym oznacza najwyższy punkt w oponie lub, bardziej naukowo – „maksimum pierwszej harmonicznej zmiany siły promieniowej”. Mówiąc przystępnym językiem, to miejsce, w którym na obracającą się oponę działają największe siły odśrodkowe.

W większości przypadków na feldze także znajduje się oznaczenie za pomocą… kropki. Jest ona wywiercona lub w postaci naklejki i w tym przypadku oznacza jej najniższy punkt.

Czerwona kropka na oponie powinna pasować do tej na kole, stanowiąc najlepszy punkt optymalizacji opon i kół pod kątem działania sił odśrodkowych.

Czerwona kropka na oponach wygrywa

W przypadku, gdy na oponie znajdują się zarówno żółte, jak i czerwone kropki, ale nie ma żadnego oznaczenia na kołach, ciemniejsze kropki „wygrywają”. Dlaczego? Ponieważ bilans wagowy zawsze można skorygować za pomocą odpowiednich odważników (TUTAJ przeczytasz o ząbkowaniu opon).

Mimo że powyższa wiedza jest raczej przeznaczona dla technika montującego opony na felgę, warto ją znać, ponieważ pozwoli to stwierdzić, czy należycie wykonał on swoją pracę. Jednocześnie też będziemy mieć pewność, że koła naszego samochodu będą pracowały w optymalny sposób.

Kropka na oponach - GALERIA

opona
kropki na oponach
kropki na oponach