8 lutego 2023

Odnowione BMW X5 i X6 – 8 najważniejszych zmian

2023 BMW X5

Odświeżony wygląd, nowe multimedia oraz zmodyfikowane układy napędowe. Niemcy po 5 latach od premiery zaktualizowali swoje dwa SUV-y klasy wyższej. Oto 8 najważniejszych zmian w BMW X5 i X6.

Współczesne modele samochodów żyją wyraźnie dłużej niż było to w zwyczaju jeszcze kilka lat temu. Przed ogłoszeniem nadejścia ery elektromobilności producenci nowe generacje pokazywali co 5-6 lat, natomiast dzisiaj grają na zwłokę. Powód? Konieczność inwestowania ogromnych pieniędzy w rozwój aut na prąd i niepewna przyszłość pojazdów spalinowych.

bmw x5: najpopularniejsze auta nowe we wrześniu

BMW X5 czwartej generacji debiutowało w 2018 roku.

Aktualna generacja BMW X5 pozostaje w produkcji od czerwca 2018 roku. Czyli w tym roku obchodzi 5. urodziny. W przypadku jej poprzednika po 5 latach BMW pokazało nowy model. Drugie wcielenie X5 (wtedy też pojawiło się X6) było wytwarzane 7 lat, natomiast pierwsze – 6 lat. Zmodyfikowane właśnie auta zapewne „pożyją” jeszcze 3-4 lata.

Zmiany, jakie objęły BMW X5 i X6 z zewnątrz są raczej nieduże, natomiast pod nadwoziem obu modeli „wydarzyło się” już zdecydowanie więcej. Poniżej 8 najważniejszych modyfikacji w obu niemieckich SUV-ach.

Odświeżone przód i tył

Obyło się bez drastycznych ruchów, jak w przypadku większego X7, które po modernizacji wyróżnia się dzieloną parą lamp. W odnowionych BMW X5 i X6 zmiany z przodu obejmują przede wszystkim smuklejsze reflektory ze światłami dziennymi w formie strzałek skierowanych na zewnątrz. Służą one również za kierunkowskazy.

2023 BMW X5

Nowe spojrzenie odświeżonych BMW X5 i X6.

Podobnie jak X6 kilka lat temu, teraz także X5 otrzymało opcję podświetlanej osłony chłodnicy. W obu autach przeprojektowano również przedni zderzak, w którym znalazły się pionowe otwory wentylacyjne.

Z tyłu zmiany są jeszcze bardziej subtelne i skupiają się głównie wokół lamp. Po modernizacji stały się one nieco bardziej wyraziste, dzięki elementom w formie strzałek, ale skierowanych tym razem do środka. W BMW X6 nowe końcówki wydechu mają teraz kształt trapezów.

BMW X6: standardowo z pakietem M Sport

W przeciwieństwie do BMW X5, X6 otrzymuje standardowy pakiet M Sport. Kluczową rolę odgrywa w nim ośmiokątny wlot powietrza, wykończony na czarno i zachodzący na osłonę chłodnicy.

Do pakietu M Sport należą także listwy progowe, czy czarne, błyszczące wykończenie elementów zewnętrznych, określane przez BMW jako Shadowline M.

BMW X5 i X6: nowy pakiet M Pro

Nowością w BMW X5 i X6 jest pakiet M Pro. Zawiera on m.in. obwódkę „nerki” w matowej czerni, końcówki wydechu w kolorze czarnego chromu oraz listwy M Shadowline. Obejmuje on także sportowy układ hamulcowy z czerwonymi zaciskami oraz sportowy układ wydechowy (standard w modelach 8-cylindrowych).

Rewolucja w kokpicie

Najbardziej zauważalną część liftingu aktualnych BMW X5 i X6 stanowi kokpit. Podobnie jak w przypadku większego X7, może być to również najbardziej krytykowana zmiana.

2023 BMW X5

Dwa ekrany pod taflą szkła zamiast dwóch pojedynczych wyświetlaczy. Z kokpitu ubyły niektóre elementy, jak choćby panel klimatyzacji.

Otóż w miejsce dwóch osobnych ekranów zastosowano tutaj również dwa, ale połączone ze sobą pod zakrzywionym, szklanym panelem. Znajdują się pod nim zestaw wskaźników o przekątnej 12,3 cali oraz system informacyjno-rozrywkowy o przekątnej 14,9 cala. Oczywiście, ten drugi oferuje wszystkie nowoczesne funkcje, jednak teraz skupia w sobie m.in. obsługę klimatyzacji, co często wytykają użytkownicy nowych BMW.

Co istotne, nadal można skorzystać z kontrolera iDrive, ale klasyczną dźwignię automatu zastąpiono teraz niewielkim przełącznikiem. Podobnie jak w X7, na desce rozdzielczej po stronie pasażera pojawił się świetlny pas.

BMW X5 i X6: odnowiona gama silników

Wszystkie silniki, stosowane w BMW X5 i X6, zyskały dodatkowy zastrzyk mocy i momentu obrotowego, dzięki zastosowani układu miękkiej hybrydy. W przypadku modeli X5 sDrive40i, czyli z napędem na tylne koła, oraz X5 xDrive40i i X6 xDrive40i, 3-litrowy, podwójnie doładowany, 6-cylindrowy silnik rzędowy ma teraz dodatkowe 47 KM.

W efekcie wytwarza 380 KM i 540 Nm maksymalnego momentu obrotowego (wzrost o 90 Nm). Odnowione BMW X5 i X6 od 0 do 100 km/h rozpędzają się w 5,4 s (xDrive40i).

Ten sam silnik jest wykorzystywany także w hybrydowym modelu X5 xDrive50e. Co ciekawe, w X6 Niemcy nadal nie oferują wariantu plug-in hybrid. Odnowione X5 otrzymało przede wszystkim znacznie mocniejszy silnik elektryczny, wbudowany w 8-biegową przekładnię automatyczną.

2023 BMW X5

Tylko BMW X5 jest dostępne w hybrydowym wariancie xDrive50e.

O ile w poprzednim wariancie, oznaczonym jako xDrive45e, wytwarzał on 113 KM, o tyle teraz to 197 KM. Zyskał również moment obrotowy, który obecnie wynosi 449 Nm – to wystarczająco solidna dawka do szybkiego ruszania z miejsca czy solidnego „zebrania się” do wyprzedzania.

Łącznie odnowiony system napędowy wyciska z siebie 483 KM i 699 Nm (poprzednio 389 KM i 600 Nm). Przekłada się to na przyspieszenie o 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 4,8 s. Ale dla użytkownika X5 xDrive50e większe znaczenie ma podniesienie zasięgu na pojedynczym ładowaniu.

O ile poprzednio było to 48 km, o tyle teraz hybrydowe X5 potrafi na samym prądzie pokonać dystans 64 km. Wszystko za sprawą większego akumulatora trakcyjnego, którego użyteczna pojemność wzrosła do 25,7 kWh, czyli o 8,1 kWh. Przy okazji również zastosowano szybszą ładowarkę pokładową – wzrost mocy z 3,7 do 7,4 kW.

2023 BMW X5

Podwójnie doładowany silnik V8 z układem miękkiej hybrydy wytwarza 530 KM.

Co jeszcze? W miejsce BMW X5 i X6 M50i zadebiutowały warianty M60i. Są one napędzane 4,4-litrowym silnikiem V8 o oznaczeniu S63, zaopatrzonym w układ miękkiej hybrydy. Zapewnia on 530 KM i 750 Nm, a do 100 km/h oba auta katapultuje w czasie 4,3 s.

Również 6-cylindrowy turbodiesel 3.0 przeszedł szereg zmian. Poza elektryfikacją (układ mild hybrid), otrzymał on m.in. stalowe tłoki w miejsce aluminiowych oraz nowy system wtrysku bezpośredniego common-rail z wtryskiwaczami elektromagnetycznymi. Efekt powyższych zmian to wzrost mocy 298 KM (z 265 KM), przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 6,1 s oraz średnie zużycie paliwa na poziomie od 7,0 do 8,1 l/100 km.

Zmodernizowane zawieszenie

Odnowione BMW X5 i X6 mają teraz zmodernizowany układ jezdny. Pojawiły się w nim wzmocnione stabilizatory przechyłów oraz seryjne adaptacyjne amortyzatory w przypadku X6. Z kolei X5 xDrive50e standardowo korzysta z zawieszenia pneumatycznego (opcja w innych wersjach), a warianty M60i – z układu czterech kół skrętnych i zintegrowanego, aktywnego układu kierowniczego.

2023 BMW X5

W układzie jezdnym pojawiły się przede wszystkim nowe stabilizatory.

BMW X5 i X6: system jazdy autonomicznej na poziomie 2+

Jako część opcjonalnego pakietu Driving Assistance Professional, w BMW X5 i X6 debiutuje nowy asystent jazdy autostradowej. To największa innowacja, pozwalająca na jazdę autonomiczną na poziomie 2+.

Dzięki niemu kierowca może oderwać ręce z kierownicy przy jeździe autostradą z prędkościami do 137 km/h. Dotyczy to jednak wybranych, specjalnie „zmapowanych” odcinków dróg.

Nowe technologie na pokładzie

Obejmują one łączność 5G, funkcję telefonu jako klucza dla użytkowników urządzeń Apple i Android, nawigację w rzeczywistości rozszerzonej oraz ulepszoną obsługę głosową wybranych funkcji pojazdu, w tym szyb i klimatyzacji.

2023 BMW X5

BMW X5 i X6 po liftingu w obecnej generacji będą na rynku jeszcze zapewne 3-4 lata.

Odświeżone SUV-y są również standardowo wyposażone w asystenta cofania, który automatycznie wyprowadza kierowcę z zatoki parkingowej przy złej widoczności. Co więcej, opcjonalny asystent parkowania. sterowany smartfonem, może zapisać do 10 różnych manewrów parkowania z różnych lokalizacji.

Zmodernizowane BMW X5 i X6 zaczną opuszczać fabrykę w amerykańskim Spartanburgu w kwietniu 2023 roku. Niestety, ich ceną wzrosną.

Odświeżone BMW X5 i X6 - GALERIA

2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5
2023 BMW X5