28 października 2022

Odnowione Alfy Romeo Giulia i Stelvio – 9 najważniejszych cech

2023 Alfa Romeo Giulia

Giulia i Stelvio udowodniły, że Alfa Romeo potrafi robić nie tylko świetnie jeżdżące, ale i solidne samochody. Teraz oba modele przeszły drugą i ostatnią aktualizację – tym razem bardziej widoczną niż wcześniejsza. Oto odnowione Alfy Romeo Giulia i Stelvio oraz ich 9 najważniejszych cech.

Alfa Romeo się zmienia, a niedawno stała się rentowna, o czym z dumą mówi obecny szef włoskiej marki – Jean-Philip Imparato. W końcu też zaczyna pokazywać nowe, tak bardzo potrzebne jej modele (TUTAJ przeczytasz o planach Alfy Romeo).

W tym roku skromną gamę Alfy Romeo uzupełnił kompaktowy SUV o nazwie Tonale, natomiast w przyszłym ma dołączyć do niego miejski crossover. Brennero – bo tak już został ochrzczony – będzie wytwarzane w tyskiej fabryce koncernu Stellantis (właściciela Alfy Romeo).

Alfa Romeo Tonale

Alfa Romeo Tonale to pierwszy nowy model włoskiej marki od premiery Stelvio w 2016 roku.

Ale wróćmy do Alf Romeo Giulii i Stelvio. Oba auta mają już spory rynkowy staż. Giulia została pokazana w 2015 roku, natomiast Stelvio – o rok później. Bazą dla nich stanowi nowo opracowana, bardzo sztywna platforma Giorgio, przeznaczona dla modeli tylnonapędowych.

Oba samochody wyróżniają się również układem hamulcowym typu fly-by-wire, sportowym charakterem, dynamicznymi silnikami, a także solidnością. Właściciele tych modeli, jeśli już narzekają na swoje Alfy, to ich skargi dotyczą głównie kapryśnej elektroniki.

Alfy Romeo Giulia i Stelvio już raz przeszły modernizację. Miało to miejsce pod koniec 2019 roku. Była ona jednak skromna, obejmując przede wszystkim nowe multimedia, poprawę wykończenia i wyciszenia, a także wprowadzenie systemów wspomagania kierowcy na drugim poziomie autonomii.

2020 Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo Stelvio po pierwszej modernizacji. Zmiany zewnętrzne ograniczyły się głównie do nowych kolorów i wzorów felg.

Aktualny lifting jest już bardziej widoczny, choć prawdę mówiąc – nadal bez rozmachu. Teraz przynajmniej odświeżono wygląd obu modeli. Co jeszcze się zmieniło?

Oto 9 najważniejszych cech Alf Romeo Giulii i Stelvio po liftingu.

Unowocześniony wygląd

Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się inaczej, zmiany ograniczają się głównie do innych lamp przednich, przemodelowanego Trilobo (centralna tarcza z przodu) oraz nieco zmodyfikowanych świateł tylnych.

2023 Alfa Romeo Stelvio

Z informacji przekazanej przez włoską markę wynika, że w obu modelach zmodyfikowano ich układ. Poza tym Giulia otrzymała przezroczystą obudowę z poliwęglanu, natomiast Stelvio – przydymioną.

Specjalna wersja – Competizione

Wraz z modernizacją Giulii i Stelvio debiutuje specjalna odmiana Competizione. Znajduje się ona na szczycie gamy, a więc cechuje praktycznie pełnym wyposażeniem seryjnym.

Poza tym jej największymi zewnętrznymi wyróżnikami są matowy lakier o nazwie Moon Light, czyli światło księżyca, a także 21-calowe felgi aluminiowe.

2023 Alfa Romeo Giulia

Wewnątrz znalazły się system audio Harman/Kardon oraz skórzana tapicerka na desce rozdzielczej i siedzeniach. Wyjątkowość Competizione podkreślają czerwone szwy oraz emblemat z nazwą tego wariantu m.in. na przednich zagłówkach.

Alfy Romeo Giulia i Stelvio: światła matrycowe

W końcu są! Od momentu premiery Giulii i Stelvio, kierowcy obu tych aut byli skazani na oświetlenie biksenonowe. A więc droższe, bardziej skomplikowane i mniej trwałe niż nowoczesne LED-y.

Ale wraz z modernizacją oba auta otrzymały matrycowe oświetlenie diodowe. Czyli potrafiące na bieżąco zmieniać wiązkę światła, dostosowując ją do warunków panujących dookoła. Nowe lampy przy okazji zaopatrzono w oświetlenie powitalne i pożegnalne.

To jednak nie wszystko. Ich kolejne wyróżniki to trzy paski LED-ów do jazdy dziennej. Tak naprawdę to właśnie one w głównej mierze odpowiadają za odświeżony wygląd Giulii i Stelvio. Nie tylko nawiązują np. do SZ Zagato, ale stanowią kolejny m.in. po scudetto, znak rozpoznawczy współczesnych modeli Alfy Romeo.

2023 Alfa Romeo Giulia

Takie same, potrójne LED-y znajdziemy bowiem w Tonale. Podobnie jak w nim, także i w Giulii oraz w Stelvio, służą one również za adaptacyjne kierunkowskazy.

Z technologią NFT

Zadebiutowała razem z premierą Tonale. Technologia NFT, bo o niej mowa, została oparta na „karcie blockchain”, będącej zaszyfrowanym i niemodyfikowalnym rejestrem cyfrowym. Dzięki niemu zapisywane są najważniejsze informacje o samochodzie.

Co daje NFT? Za zgodą właściciela auta pozwala stworzyć odpowiedni certyfikat, który zwiększa wiarygodność dotyczącą konkretnego egzemplarza Giulii i Stelvio przy odsprzedaży.

Alfa Romeo Tonale NFT

Technologię NFT po raz pierwszy wykorzystano w Tonale.

Ma to również wpłynąć pozytywnie na wartość rezydualną obu samochodów.

Alfy Romeo Giulia i Stelvio: z cyfrowymi zegarami

Poza nowymi reflektorami, kolejną istotną zmianę stanowi wprowadzenie cyfrowych zegarów, które debiutowały wraz z premierą Tonale. Oparte na ekranie TFT o przekątnej 12,3 cala, wyróżniają się trzema rodzajami wyświetlania danych. Są to: Evolved, Relax oraz Heritage.

Ostatni z wyglądów bardzo mocno nawiązuje do klasycznych modeli włoskiej marki.

System multimedialny – stary znajomy?

Wbrew temu, co było brane za pewnik, Giulia i Stelvio nie otrzymały systemu multimedialnego, zastosowanego w Tonale, Fiacie 500 czy w Maserati Grecale (siostrzany model Stelvio). Wyróżnia się on m.in. szybkim działaniem, wyłącznie dotykową obsługą oraz wbudowanym asystentem Alexa.

2023 Alfa Romeo Stelvio

W przypadku Giulii i Stelvio systemem multimedialnym, który pojawił się przy okazji pierwszej modernizacji obu modeli, zarządza się nadal dotykowo lub pokrętłem i przyciskami na konsoli środkowej. Nowość stanowi za to aktualizacja drogą radiową („Over the Air”).

Układ jezdny – bez zmian

Alfa Romeo w swojej informacji prasowej dużo uwagi poświęca układowi jezdnemu obu samochodów. Dowiadujemy się z niej m.in. o tym, że zastosowano w nim liczne elementy wykonane z aluminium, a w modelach czteronapędowych – sprzęgło przesyłające do 50% momentu obrotowego na przednie koła.

Ale w kwestii jakichkolwiek nowości na jego temat Włosi milczą. Tyle tylko, że nie należy tego uznawać za żadną wadę. Dlaczego? Ponieważ pod względem zachowania na drodze i sposobu, w jaki w Giulii i Stelvio „spotyka się” on z komfortem jazdy, żadne zmiany nie były po prostu potrzebne.

2023 Alfa Romeo Giulia

Oba auta imponują bowiem stabilnością na drodze, lekkością, precyzją prowadzenia oraz szybkością reakcji. Przy tym ich zawieszenia schludnie rozprawiają z nierównościami nawierzchni.

Alfy Romeo Giulia i Stelvio: nowa strategia wyposażenia

Pokrywa się ona z tą, wprowadzoną w Tonale. Mamy więc warianty Super, Sprint, Ti oraz Veloce. Na szczycie gamy znalazła się specjalna seria Competizione.

O co dokładnie chodzi z nową strategią wyposażeniową? Podstawowy wariant Super może zostać doposażony za pomocą pakietu Sprint, obejmującego różne sportowe opcje.

2023 Alfa Romeo Giulia

Z kolei wykończenie Ti, łączące sportowy charakter Giulii i Stelvio z elegancją, można wzbogacić o pakiet Veloce. Co się otrzymuje wraz z nim? Włosi w swojej informacji wymieniają lakonicznie, że jeszcze więcej stylu i emocji.

Cennik pojawi się w grudniu

Polskie ceny odnowionych Alf Romeo Giulia i Stelvio poznamy jeszcze w grudniu tego roku. Produkcja aut przewidzianych na nasz rynek została zaplanowana z kolei na styczeń 2023 roku.

Według słów szefa marki w Polsce, dni otwarte, mające przybliżyć oba samochody klientom, planowane są na luty 2023 roku.

Gama silnikowa na 90 procent pozostanie bez zmian.

Alfy Romeo Giulia i Stelvio - GALERIA

2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Giulia
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio
2023 Alfa Romeo Stelvio