Mazda 3
00:00
00:00

Juliusz Szalek

14 października 2021

Mazda 3 II. Japońska niezawodność za przystępną cenę.

Mazda 3 to kompakt, który przede wszystkim wyróżnia się designem. Udane połączenie nowoczesności z tradycją widać nie tylko w linii nadwozia, ale także w kształtach i rozplanowaniu deski rozdzielczej.

Nie ma tutaj miejsce na awangardę ani eksperymenty. Wszystko jest na swoim miejscu. Tradycyjne pozostają także silniki, które do najmocniejszych nie należą, jednak to w przeważającej większości dwulitrowe silniki w technologii Skyactive.

Mazda 3

II generacja Mazdy 3, produkowana w latach 2008–2013, oprócz ponadczasowego wyglądu i dobrych właściwości jezdnych oferuje niewysilone silniki, mierne osiągi, ale pakowny bagażnik (340 litrów w hatchbacku, 430 litrów w sedanie) i bezpieczeństwo potwierdzone wynikiem 5 gwiazdek od NCAP.

Mazda 3 II – jaki silnik wybrać?

W poprzedniej generacji Mazdy 3 temat silników diesla był dość drażliwy, głównie za sprawą dwulitrowej jednostki o mocy 143 KM. W drugiej generacji zrezygnowano z awaryjnego silnika i zostawiono 1.6 l. oraz dodano 2.2 l.

Ośmiozaworowy silnik 1,6 l. pamięta jeszcze czasy pierwszej trójki. Tam miał moc 109 KM, w nowej odsłonie auta został wzmocniony i unowocześniony. Na początku produkcji oferowany był także w drugiej generacji auta, jednak szybko zastąpiono go zmodyfikowaną wersją. W czym tkwi różnica?

Słabsza wersja ma mokry filtr, a mocniejsza suchy. Filtr DPF to filtr suchy, który nie potrzebuje żadnych innych dodatkowych substancji do prawidłowego działania, filtr FAP jest filtrem mokry, który wymaga stosowania płynu katalitycznego. Ten z kolei powoduje zmniejszenie samozapłonu sadzy.

Mocniejsza wersja zestawiona jest z 6-biegową skrzynią biegów. Diesle 1.6 109 KM oferowane były tylko na początku produkcji. Większy dostępny diesel ma pojemność 2.2 l. (MZRCD) i mocy 150 lub 185 KM, jednak ta wersja silnikowa nie jest zbyt popularna w Polsce, a auta oferowane w tej konfiguracji pochodzą z importu prywatnego.

Mazda 3

Z benzyną jej do twarzy

Silniki benzynowe są w zasadzie bezawaryjne i bez względu na wybór wersji, nie powinny przysparzać żadnych kłopotów. W przypadku odmiany 1 6 l. zastrzeżenia można mieć jedynie do dynamiki. 105 KM to trochę mało, aby szybko się rozpędzić. Mazda zużywa przy tym sporo paliwa, kierowca z ciężką nogą nie powinien być zaskoczony, jeśli na dystansie 100 km auto pociągnie 10-11 litrów.

Dlatego znacznie lepszy wybór to wersja dwulitrowa, która także potrafi połknąć ponad 10 litrów, ale bez problemu można osiągnąć w cyklu mieszanym wynik poniżej 7 litrów. Rozrząd w obu przypadkach to bezobsługowy łańcuch, który jest bardzo trwały i nie wymaga wymiany ze względu na rozciąganie się po dłuższej eksploatacji. Czynności serwisowe ograniczają się w zasadzie wyłącznie do wymiany oleju i filtra, co Mazda zaleca wykonywać raz w roku, lub co 20 tysięcy kilometrów.

W gamie silników benzynowych można znaleźć:

  • 1.6 l. MZR o mocy 105 KM, przeznaczony raczej dla spokojnych kierowców. Nie wyróżnia się niczym specjalnym, a dla sprawnego funkcjonowania wystarczy lać paliwo i regularnie wymieniać olej.
  • 2.0 l. o mocy 150 lub 151 KM – jego sytuacja w kwestii sprawnej jazdy prezentuje się podobnie do poprzednika, choć trzeba lać nieco więcej paliwa, ale można też czerpać więcej przyjemności z jazdy. Obie wersje silnikowe mają pośredni wtrysk, ale 150 KM zestawiana była z automatyczną skrzynią biegów, a 151 – z manualną.
  • 2.3 l. Turbo o mocy 260 lub 265 KM, występujący w wersji MPS. Auto z tym silnikiem rozpędza się do setki w 6 sekund, a oprócz silnika kusi też świetnym wyglądem, który od razu zdradza moc i charakter auta.
  • 2.5 l. o mocy 170 KM – spotykany tak rzadko, że nawet nie warto o nim wspominać.

Ile kosztuje Mazda 3 II?

W 2021 roku ceny najtańszych egzemplarzy Mazdy 3 drugiej generacji zaczynają się już od 13 tys. złotych. Najdroższe są wersje MPS, za które trzeba zapłacić nawet 50 tys. złotych.

Mazda 3

Biorąc pod uwagę ograniczoną liczbę ogłoszeń, można zauważyć, że Mazdy nie są w Polsce zbyt popularne. Jest jedne powód takiej sytuacji, kłopoty z rdzą. Czy mimo to warto szukać idealnego egzemplarza dla siebie? Zdecyduj, oglądając nasz test.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.