29 października 2020

BMW 3 E46 – co musisz wiedzieć przed zakupem?

Dla kogo stworzone jest BMW E46? Sposób postrzegania tego auta stopniowo się zmienia. BMW 3, produkowane w latach 1998-2007, dawniej uważane było za typowo młodzieżowe. Dziś coraz częściej trafia do koneserów motoryzacji. Co warto wiedzieć przed zakupem E46?

Odmiany i wersje E46

Jeśli chodzi o nadwozia w przypadku E46 wybór jest naprawdę bardzo duży. To jeden z niewielu modeli, który doczekał się wersji sedan, touring (czyli kombi), coupe, cabrio a także hatchback. Ciekawostką jest to, że bagażnik auta w wersji touring ma „zaledwie” 435 litrów pojemności, podczas gdy pojemność bagażnika w wersji coupe to ok. 410 litrów.

Równie bogata co oferta nadwozi jest gama silników. Jednostki benzynowe występowały w pojemnościach od 1,6 do 3,0. 

W przypadku 4-cylindrowych: 

  • 1.8 (116 KM) 
  • 1.9 (105 lub 118 KM) 
  • 2.0 (143 KM)

oraz 6-cylindrowych: 

  • 2.0 (150 KM) 
  • 2.2 (170 KM)
  • 2.5 (170 lub 192 KM)
  • 2.8 (193 KM) 
  • 3.0 (231 KM). 

Z kolei silniki Diesla to najczęściej pojemność 2,0 l o mocy 115, 136 i 150 KM. W 3,0 l 184 lub 204 KM. 

Ciekawostką może być fakt, że oznaczenia silników, zarówno w przypadku benzyny, jak i silników diesla, nie zawsze odpowiadają pojemności. Więcej na ten temat opowiadamy w naszym filmie.

Ile kosztuje BMW E46?

Dzisiaj najtańsze egzemplarze E46 można znaleźć już za 3000 złotych. Szukając auta w stanie kolekcjonerskim, trzeba się jednak liczyć z wydatkiem nawet 60 000 zł. Skąd ta cena? Dobry stan, niski przebieg, bogate wyposażenie to tylko niektóre elementy, które podnoszą wartość auta. 

A jeśli zamarzysz o bezkompromisowej wersji M3, musisz się liczyć z wydatkiem nawet 120 000 zł.

Na co zwrócić uwagę?

Poszukiwanie takiego auta to nie lada sztuka. Niby jest ich dużo, ale nie wszystkie są w dobrym stanie i gwarantują bezproblemowe użytkowanie. Egzemplarze z silnikami benzynowymi nie są bezawaryjne – to dopracowane jednostki, ale dość skomplikowane. Ewentualne awarie są trudne do zlokalizowania, a naprawa często wiąże się z poszukiwaniem oryginalnych części i wizytą w ASO.  

W przypadku silników Diesla częstym problemem jest niska trwałość koła dwumasowego, kłopoty z przepływomierzem czy zawodny układ wtryskowy. W najpopularniejszej wersji silnika wysokoprężnego BMW 3 E46, czyli 2,0 o mocy 150 KM, najczęstsze problemy powodują klapy w kolektorze oraz psujące się koła pasowe.

Co jeszcze powinieneś wiedzieć przed zakupem BMW E46? Dowiedz się tego z naszego testu.