Mazda 3 to kompakt, który przede wszystkim wyróżnia się designem. Udane połączenie nowoczesności z tradycją widać nie tylko w linii nadwozia, ale także w kształtach i rozplanowaniu deski rozdzielczej.
Nie ma tutaj miejsce na awangardę ani eksperymenty. Wszystko jest na swoim miejscu. Tradycyjne pozostają także silniki, które do najmocniejszych nie należą, jednak to w przeważającej większości dwulitrowe silniki w technologii Skyactive.
II generacja Mazdy 3, produkowana w latach 2008–2013, oprócz ponadczasowego wyglądu i dobrych właściwości jezdnych oferuje niewysilone silniki, mierne osiągi, ale pakowny bagażnik (340 litrów w hatchbacku, 430 litrów w sedanie) i bezpieczeństwo potwierdzone wynikiem 5 gwiazdek od NCAP.
Mazda 3 II – jaki silnik wybrać?
W poprzedniej generacji Mazdy 3 temat silników diesla był dość drażliwy, głównie za sprawą dwulitrowej jednostki o mocy 143 KM. W drugiej generacji zrezygnowano z awaryjnego silnika i zostawiono 1.6 l. oraz dodano 2.2 l.
Ośmiozaworowy silnik 1,6 l. pamięta jeszcze czasy pierwszej trójki. Tam miał moc 109 KM, w nowej odsłonie auta został wzmocniony i unowocześniony. Na początku produkcji oferowany był także w drugiej generacji auta, jednak szybko zastąpiono go zmodyfikowaną wersją. W czym tkwi różnica?
Słabsza wersja ma mokry filtr, a mocniejsza suchy. Filtr DPF to filtr suchy, który nie potrzebuje żadnych innych dodatkowych substancji do prawidłowego działania, filtr FAP jest filtrem mokry, który wymaga stosowania płynu katalitycznego. Ten z kolei powoduje zmniejszenie samozapłonu sadzy.
Mocniejsza wersja zestawiona jest z 6-biegową skrzynią biegów. Diesle 1.6 109 KM oferowane były tylko na początku produkcji. Większy dostępny diesel ma pojemność 2.2 l. (MZRCD) i mocy 150 lub 185 KM, jednak ta wersja silnikowa nie jest zbyt popularna w Polsce, a auta oferowane w tej konfiguracji pochodzą z importu prywatnego.
Z benzyną jej do twarzy
Silniki benzynowe są w zasadzie bezawaryjne i bez względu na wybór wersji, nie powinny przysparzać żadnych kłopotów. W przypadku odmiany 1 6 l. zastrzeżenia można mieć jedynie do dynamiki. 105 KM to trochę mało, aby szybko się rozpędzić. Mazda zużywa przy tym sporo paliwa, kierowca z ciężką nogą nie powinien być zaskoczony, jeśli na dystansie 100 km auto pociągnie 10-11 litrów.
Dlatego znacznie lepszy wybór to wersja dwulitrowa, która także potrafi połknąć ponad 10 litrów, ale bez problemu można osiągnąć w cyklu mieszanym wynik poniżej 7 litrów. Rozrząd w obu przypadkach to bezobsługowy łańcuch, który jest bardzo trwały i nie wymaga wymiany ze względu na rozciąganie się po dłuższej eksploatacji. Czynności serwisowe ograniczają się w zasadzie wyłącznie do wymiany oleju i filtra, co Mazda zaleca wykonywać raz w roku, lub co 20 tysięcy kilometrów.
W gamie silników benzynowych można znaleźć:
- 1.6 l. MZR o mocy 105 KM, przeznaczony raczej dla spokojnych kierowców. Nie wyróżnia się niczym specjalnym, a dla sprawnego funkcjonowania wystarczy lać paliwo i regularnie wymieniać olej.
- 2.0 l. o mocy 150 lub 151 KM – jego sytuacja w kwestii sprawnej jazdy prezentuje się podobnie do poprzednika, choć trzeba lać nieco więcej paliwa, ale można też czerpać więcej przyjemności z jazdy. Obie wersje silnikowe mają pośredni wtrysk, ale 150 KM zestawiana była z automatyczną skrzynią biegów, a 151 – z manualną.
- 2.3 l. Turbo o mocy 260 lub 265 KM, występujący w wersji MPS. Auto z tym silnikiem rozpędza się do setki w 6 sekund, a oprócz silnika kusi też świetnym wyglądem, który od razu zdradza moc i charakter auta.
- 2.5 l. o mocy 170 KM – spotykany tak rzadko, że nawet nie warto o nim wspominać.
Ile kosztuje Mazda 3 II?
W 2021 roku ceny najtańszych egzemplarzy Mazdy 3 drugiej generacji zaczynają się już od 13 tys. złotych. Najdroższe są wersje MPS, za które trzeba zapłacić nawet 50 tys. złotych.
Biorąc pod uwagę ograniczoną liczbę ogłoszeń, można zauważyć, że Mazdy nie są w Polsce zbyt popularne. Jest jedne powód takiej sytuacji, kłopoty z rdzą. Czy mimo to warto szukać idealnego egzemplarza dla siebie? Zdecyduj, oglądając nasz test.
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line
- Placeholder long text here for post title. Second line