20 lipca 2023

Jak skasować błąd check engine bez komputera?

check enigne

Świecąca się kontrolka silnika na desce rozdzielczej z pewnością może być denerwująca. Podpowiadamy, jak skasować błąd check engine bez komputera.

Kontrolka check engine może się świecić na pomarańczowo lub na czerwono. W pierwszym przypadku zdecydowanie nie oznacza to konieczności natychmiastowego zatrzymania samochodu. W przypadku, gdy mamy już do czynienia z czerwonym kolorem – najlepiej zjechać na pobocze i wyłączyć silnik.

Świecąca się na pomarańczowo kontrolka check engine może oznaczać dosłownie wszystko. Czyli zaśniedziałe styki, awarię sondy lambda, kłopoty z katalizatorem, z elektroniką czy z zaworem EGR. Lista ewentualnych usterek i problemów jest znacznie dłuższa – pełną znajdziecie TUTAJ.

Co istotne, w wielu przypadkach nawet po jej zapaleniu się silnik pracuje normalnie. Wtedy takim samochodem jak najbardziej można kontynuować jazdę. Jeśli jesteśmy świadomymi użytkownikami, a świecąca się na desce rozdzielczej kontrolka, irytuje nas, sami możemy skasować błąd check engine.

Jak skasować błąd check engine bez komputera?

Istnieje co najmniej kilka sposobów na to, aby skasować błąd check engine bez użycia specjalistycznego komputera. Przedstawiamy je poniżej.

Zdjęcie klemy

Podstawowy sposób to zdjęcie klemy z ujemnego bieguna akumulatora. Następnie, aby upewnić się, że w obwodach samochodu nie będzie energii elektrycznej, warto wcisnąć klakson na 20-30 s lub włączyć światła.

Specjaliści radzą, aby odłączyć klemę na 15-30 minut. Według nich taki czas wystarczy, aby samochód się zresetował, a razem z nim – błąd check engine.

Jeśli po ponownym uruchomieniu auta kontrolka znów się zapali, oznacza to poważniejszy problem. W takim przypadku zaleca się sprawdzenie błędów.

Jak skasować błąd check engine bez komputera: włączenie i wyłączenie zapłonu.

Kolejną metodą na to, aby skasować błąd check engine bez komputera jest włączanie i wyłączanie zapłonu. Jak to zrobić? Włóż kluczyk do stacyjki i kolejno kilkukrotnie włączaj oraz wyłączaj zapłon w sekundowych odstępach.

Po zakończeniu tej procedury uruchom silnik i sprawdź czy lampka kontrolna pozostanie zapalona. Jeśli tak, przygotuj się na sczytanie kodu błędów.

Wyjęcie bezpiecznika

Następny sposób polega na wyjęciu bezpiecznika jednostki sterującej silnika i włożeniu go z powrotem. Chociaż raczej nie rozwiąże to problemu w nowoczesnych samochodach, w starszych może pomóc (TUTAJ dowiesz się wszystkiego o bezpiecznikach).

Pierwszym krokiem jest jednak zlokalizowanie odpowiedniego bezpiecznika, w czym pomoże instrukcja obsługi.

Jak skasować błąd check engine bez komputera: odczekanie aż lampka sama zgaśnie

Innym sposobem na zresetowanie lampki kontrolnej silnika jest odczekanie i pozwolenie, by sama zgasła. Wystarczy po prostu kontynuować jazdę przez kilka dni. Trzeba pamiętać, że komputery samochodów pracują w cyklu ciągłym i stale odświeżają swój obecny stan.

Przykład? Komputer sterujący pracą może wykryć problem w czujniku powietrza, spowodowany np. drobnym zanieczyszczeniem. Po pewnym czasie zniknie on automatycznie, a stan czujnika zostanie zaktualizowany, w rezultacie czego błąd check engine zgaśnie.

Jak rozszyfrować kody błędów?

Kody błędów są określone przez normy SAE J2012 oraz ISO 15031. Wskazują one, z jakimi elementami samochodu jest związana usterka lub jaki ma charakter.

Odczytuje się je za pomocą złącza OBD II, występującego praktycznie w każdym samochodzie. Odczyt kodów jest możliwy przez proste interfejsy z łącznością Bluetooth. Kosztuje one do kilkudziesięciu do kilkuset złotych, a dzięki odpowiedniemu i ogólnie dostępnemu oprogramowaniu na laptop, smartfon lub tablet, z łatwością można poznać kody usterek.

Jak odczytać kody usterek?

Zgodnie z normą mamy 5-znakowy system kodowania. Litery kodu w uporządkowany sposób określają usterkę. Pierwszy znak stanowi informację o tym, jakiego układu auta dotyczy problem:

  • P: układ napędowy (z ang. Powertrain);
  • B: nadwozie (Body);
  • C: podwozie, układ jezdny (Chassis);
  • U: komunikacja sieciowa (User Network)

Drugi znak definiuje rodzaj kodu – czy zgodny z normą czy też nadany przez producenta samochodu:

  • 0 i 3: kod w normie SAE/ISO, taki sam we wszystkich pojazdach (dla kodów układów napędowych, których drugi znak to 3, istnieje inne rozróżnienie)
  • 1 i 2: kod producenta

Przykład:

  • kody P30xx-P33xx: kody zdefiniowane przez producentów
  • kody P34xx-P39xx: takie same we wszystkich pojazdach.

Trzeci znak definiuję podgrupę związaną z układami samochodu:

  • 0: usterki ogólne
  • 1: zasilanie paliwem oraz powietrzem
  • 2: zasilanie paliwem oraz powietrzem (dotyczy wtryskiwaczy)
  • 3: układ zapłonowy
  • 4: usterka związana z emisją spalin
  • 5: systemy kontroli prędkości i sterowania biegu jałowego
  • 6: usterka związana z układami wyjścia lub wejścia centralnej jednostki sterującej
  • 7, 8, 9: usterki dotyczące układu przeniesienia napędu (skrzyni biegów, sprzęgła)
  • A, B, C: usterki dotyczące napędów hybrydowych

Kolejne znaki określają numer błędu w wykazie określonym w normie.

Trzeba zdawać sobie sprawę, że nie zawsze tani tester przyniesie spodziewany rezultat. Wtedy nie ma wyjścia i niezbędna będzie wizyta w serwisie – najlepiej specjalizującym się konkretną marką samochodu.

Czy kontrolka check engine sama zgaśnie?

Tak, może się zdarzyć, że kontrolka check engine zgaśnie sama. Taka sytuacja ma miejsce pomiędzy uruchomieniami silnika, jeśli problem występuje sporadycznie.

Zwykle lampka zapala się ponownie po chwili lub przy następnym włączeniu jednostki napędowej.

Podłączenie samochodu pod komputer – ile kosztuje?

Średni koszt podłączenia samochodu pod komputer, odczyt i kasowanie błędów to wydatek około 130-140 zł. Dodatkowo można zamówić wydrukowanie raportu dotyczącego samochodu. Niestety, nie jest to darmowa usługa. Jej cena wynosi od około 90 do około 130 zł.

Jak skasować błędy w samochodzie telefonem?

Dzięki dostępności interfejsow Bluetooth, podpinanych do złącza OBD II, błędy można skasować za pomocą smartfona. Oprócz modułu, wystarczy do tego darmowa aplikacja na smartfona z Androidem.

Aby skasować błędy w samochodzie najpierw należy pobrać aplikację Piston lub Torque Lite (po polsku). Później wystarczy połączyć się z interfejsem poprzez Bluetooth, odczytać samodzielnie błędy i je skasować.

Dostępność takiego rozwiązania zwalnia właściciela samochodu z dojazdów do serwisu i diagnostyki. Oczywiście, nie zawsze jest ono skuteczne, a błąd check engine wcześniej czy później pojawi się ponownie.

Czy można jeździć z kontrolką check engine?

Jak najbardziej. Tak, jak wcześniej wspominaliśmy, check engine może mieć kolor pomarańczowy lub czerwony. Pierwszy jest po prostu informacją o pewnej niezgodności w układzie napędowym, jednak nie oznacza konieczności zatrzymania auta i odholowania do warsztatu.