5 września 2022

Kontrolka check engine. Co oznacza i dlaczego nie można jej lekceważyć?

kontrolka check engine

Jest jedną z tych informacji, która powoduje gęsią skórką na karku kierowcy. Check engine, czyli świecąca się kontrolka silnika nie zawsze musi budzić jednak lęk, ale zawsze powinna wymagać kontroli i uwagi. Co oznacza kontrolka check engine?

Kontrolka check engine jest jedną z wielu kontrolek, które sygnalizują potrzebę sprawdzenia kilku podzespołów silnika. O najważniejszych kontrolkach pisaliśmy TUTAJ.

Warto jednak pamiętać, że kontrolka check engine może się świecić na pomarańczowo albo na czerwono. Tym pierwszym przypadku nie jest to zazwyczaj sygnał do natychmiastowego zatrzymania pojazdu. Można jechać dalej, ale trzeba przy najbliższej okazji skontrolować silnik, najczęściej podpiąć pod komputer diagnostyczny i usunąć usterkę.

Co innego, gdy kontrolka check engine zapali się na czerwono. To sygnał, że uszkodzenie jest poważne i najlepiej zatrzymać samochód i wyłączyć silnik.

Czujnik czy awaria mechaniczna?

Jeśli już się obudzi check engine, warto dokładnie wsłuchać się w samochód, sprawdzić, czy silnik pracuje tak, jak zwykle, nic nie hałasuje, nie stuk i nie puka. Za każdym razem warto się zatrzymać i sprawdzić, co się zadziało pod maską. Oczywiście to tylko powierzchowne oględziny, ale warto je wykonać. Resztę trzeba zostawić mechanikowi.

kontrolka check engine

Kontrolka silnika świecąca na pomarańczowo to w przeważającej większości przypadków informacja o wykryciu przez którykolwiek ze sterowników silnika, niezgodności np. w składzie paliwa oraz niezgodności, która ma bezpośredni wpływ na osiągi silnika i skład emisji spalin.

Samodiagnostyka

Każdy współczesny samochód posiada system samodiagnostyki pokładowej i to on właśnie reaguje na każde wykryte odchylenie. Nie przy każdym wyświetla się kontrolka check engine. Dopiero gdy sytuacja się powtarza lub odchylenie jest na tyle duże, że wymaga reakcji, system samodiagnostyki uruchamia kontrolkę. Wszystko po to, by zainterweniował mechanik.

Gdy wykryta usterka silnika okaże się poważna, np. dojdzie do mechanicznej usterki, wtedy pojawi się kontrolka check engine i będzie się świecić na czerwono. To znak do natychmiastowego zatrzymania pojazdu i wezwania pomocy. Nie ma nawet co próbować twardego resetu, czyli odłączenia akumulatora. W taki sposób usterki nie wyeliminujemy.

Co może oznaczać świecąca kontrolka silnika?

Jeśli kontrolka zapali się na pomarańczowo, można kontynuować jazdę, jednak trzeba znaleźć źródło usterki. Do najczęstszych przyczyn zapalania się kontrolki awarii silnika należą:

  • niepoprawne parametry pracy silnika – termin dość ogólny, ale może być spowodowany naprawdę błahą sprawą np. zaśniedziałymi stykami, wilgocią w układzie elektrycznym, paliwem słabej jakości, a nawet błędami w układzie zasilania.
  • zużycie katalizatora, najczęściej wykrywa je sonda lambda. Samochód zaczyna zużywać więcej paliwa i traci moc,
  • awaria samej sondy lambda, która mierzy ilość niespalonego tlenu w układzie wydechowym samochodu,
  • niepoprawny sygnał z sondy lambda (częsty błąd w silnikach benzynowych po zatankowaniu paliwa słabej jakości),
  • przepalenie cewki zapłonowej. Cewka zapłonowa wytwarza prąd, którego potrzebują świece zapłonowe do podpalenia mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Jeśli prąd jest niewystarczający, kontrolka da nam o tym znać,
  • uszkodzenie przepływomierza,
  • zatkany zawór EGR (Exhaust Gas Recirculation). Obniża on ilość tlenu dostarczanego do komory spalania, dzięki czemu obniża emisję tlenków azotu (NOx),
  • luźny korek wlewu paliwa. Tak, tak błaha sprawa też może być przyczyną zaświecenia się kontrolki check engine. Korek zapobiega wydostawaniu się oparów paliwa, ale także utrzymuje właściwe ciśnienie w układzie. Jeśli system wykryje nieprawidłowość, zapali kontrolkę,
  • awaria układu elektrycznego (świec zapłonowych lub przewodów wysokiego napięcia),
  • awaria turbosprężarki, zablokowanie zmiennej geometrii turbosprężarki. W turbodieslach skutkuje to przejściem silnika w tryb awaryjny (ograniczona moc, brak możliwości wkręcania na obroty),
  • rozregulowany układ paliwowy w przypadku samochodów z instalacją LPG,
  • nieprawidłowo zainstalowany alarm,
  • uszkodzony jeden z przewodów elektrycznych np. przez gryzonie,
  • zużyty akumulator.

Jak skasować kontrolkę check engine?

Warto pamiętać, że kontrolkę check engine mają wszystkie samochody z systemem diagnostyki OBDII, czyli wyprodukowane po 2000 r. Jeśli zapali się ona na pomarańczowo, błąd można skasować odcinając na chwile prąd z akumulatora. To tzw. twardy reset. Jednak takie działanie nie eliminuje przyczyny awarii a jedynie jej skutek.

Przyczynę zaświecenia się kontrolki może sprawdzić mechanik, podłączając komputer do silnika i usuwając usterkę. W nowszych samochodach usunięcia usterki, która powoduje zaświecenie kontrolki check engine, wcale nie oznacza jednoczesnego skasowania błędu. Trzeba to zrobić oddzielnie, z poziomu komputera diagnostycznego.