ID.5

Juliusz Szalek

12 listopada 2021

Volkswagen ID.5 i ID.5 GTX – czym się różnią od pozostałych ID?

Moda na SUV-y trwa, ale jeszcze chętniej zerkamy w stronę SUV-ów coupé. Volkswagen wreszcie zaprezentował model ID.5 i czteronapędowy ID.5 GTX. I choć to kolejne auto z rodzin ID zbudowane na tej samej platformie, to jak zapowiada VW, ID.5 jest najnowocześniejszym autem w rodzinie.

ID.5 i czteronapędowy ID.5 GTX to kolejne auto z rodziny ID. Po małym i miejskim ID.3, większym SUV-ie ID.4 wreszcie przyszła pora na czteronapędową odmianę auta elektrycznego Volkswagena. Niezależnie od wersji, auto wyposażone jest w nowe oprogramowanie ID.Software 3.0. Niby niewiele, ale przekłada się to na wszystkie aspekty działania samochodu. Od możliwości szybszego ładowania akumulatorów przez bardziej precyzyjne i szybsze działanie systemów wspierających jazdę, po szybsze działanie systemu infoteinment.

ID.5 i sportowy ID.5 GTX z dwoma silnikami i napędem na cztery koła to nowe modele z rodziny ID. Pierwszy elektryczny SUV typu coupé Volkswagena został skonstruowany jak wszystkie modele ID., na modułowej platformie MEB, przygotowanej specjalnie dla aut z napędem elektrycznym.

Volkswagen ID.5 pokazuje, jak będą wyglądały samochody przyszłości – aerodynamiczne, o ekspresyjnej stylistyce, sportowe i dzięki zastosowaniu platformy MEB, z małymi zwisami nadwozia. Dlatego, mimo że linia dachu została poprowadzona bardzo dynamicznie, mogliśmy zaprojektować przestronne wnętrze. Dotąd nie było to możliwe – mówi Josef Kaban, szef działu stylistycznego Volkswagena.

Jednak stylistyka Volkswagena to nie wszystko, bo znacznie ważniejsze jest to, nad czym pracują inżynierowie, a czego nie widać. ID.5 jako pierwsze auto z rodziny ma nowe oprogramowanie. Umożliwia ono zdalną aktualizację i aplikację nowych funkcji. Innowacyjne systemy asystujące, jak Travel Assist wykorzystujący dane inteligencji zbiorowej, pozwalają na jeszcze bardziej komfortową i bezpieczną jazdę. Nowy, opcjonalny Park Assist Plus z funkcją pamięci może wykonywać zapamiętane, spersonalizowane manewry.

Coupé 4×4

Elektryczny SUV typu coupé Volkswagena, z nadwoziem o długości 4599 mm (ID.5 GTX: 4582 mm), pojawi się na rynku w 2022 roku i będzie sprzedawany z akumulatorem o pojemności 77 kWh, w trzech wersjach różniących się mocą silników. W ID.5 elektryczny silnik będzie umieszczony z tyłu, z kolei w ID.5 GTX przy przedniej i tylnej osi znajdzie się po jednej jednostce napędowej, model ten będzie miał napęd na cztery koła.

Wszystkie wersje silnikowe ID.5 są wyposażone w akumulator o dużej pojemności energii. Niskie współczynniki oporu powietrza, wynoszące 0,26 i 0,27 (ID.5 GTX), zwiększają wydajność i zasięg. Przyczynia się do tego również zintegrowany spojler w otwieranej wysoko, aerodynamicznie ukształtowanej pokrywie bagażnika. Elektrycznie sterowane listwy z przodu samochodu, które zapewniają chłodzenie powietrzem, otwierają się tylko wtedy, gdy jest to konieczne, aby zapewnić optymalny przepływ powietrza.

Nie da się ukryć, że ID.5 to brat bliźniak dostępnego już na naszym rynku ID.4. Podobieństwa są spore. Auto ma takie same charakterystyczne diodowe listwy z przodu (opcja) i z tyłu nadwozia. Styliści starali się jednak jak najbardziej odróżnić ID.5 od ID.4. Inny jest kształt zderzaka i linia dachu. Wyrazisty design coupé jest tu naprawdę niepowtarzalny. ID.5 GTX z jeszcze większym otworem zapewniającym dopływ powietrza chłodzącego, seryjnymi matrycowymi LED-owymi reflektorami IQ. Light z funkcją świateł drogowych oraz z tylnymi diodowymi lampami w technologii 3D ma jeszcze bardziej dynamiczną sylwetkę.

W aucie menedżer dynamiki jazdy współdziała z systemami zarządzającymi układem napędowym i zawieszeniem. W opcji dostępne jest także zawieszenie adaptacyjne DCC, które w zależności od potrzeb kierowcy wyostrza zmysły elektrycznego coupé. Ponadto w trybie jazdy D Volkswageny ID.5 i ID.5 GTX korzystają z funkcji żeglowania, w trybie B natomiast następuje odzysk energii.

Głos się uczy

W zależności od wersji wyposażenia we wnętrzu zastosowano różne rodzaje tapicerki. Perforowane logo ID. w górnej części oparć to wyróżnik opcjonalnych foteli o najwyższym standardzie.

Nadzwyczaj nowoczesny cyfrowy kokpit wyposażono w nowy system obsługi pokładowych funkcji. Ekran znajdujący się przed kierowcą oraz monitor systemu multimedialnego o wysokiej rozdzielczości zapewniają doskonały obraz. Dodatkowe informacje dostarcza kierowcy wyświetlacz head-up w technologii rozszerzonej rzeczywistości.

Nowe oprogramowanie ID.Software 3.0 to także poprawiony system sterowania głosem. System potrafi się teraz uczyć i umożliwia dostęp online do informacji zgromadzonych w chmurze.

We wnętrzu auta zastosowano także oświetlenie ambiente w 30 kolorach do wyboru. Z kolei w ramach usług We Connect kierowcy mogą korzystać online z informacji na temat natężenia ruchu drogowego w danej chwili, z aktualizacji map nawigacyjnych, danych na temat stacji ładowania akumulatorów czy z radia internetowego, a także z wielu innych funkcji.

Samochód widzi samochód

Za sprawą komunikacji Car2X Volkswagen zapewnia nowy poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dane przekazywane przez inne samochody Volkswagena oraz sygnały z urządzeń infrastruktury drogowej w obszarze do 800 m są odbierane w ułamku sekundy i w razie potrzeby ostrzegając o niebezpieczeństwie, wypadkach czy korkach drogowych. Pas świetlny ID.Light w kokpicie nadaje tym ostrzeżeniom formę wizualną.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.