22 stycznia 2021

Koniec Volkswagena Golfa coraz bliżej

Koniec Volkswagena Golfa
Koniec Volkswagena Golfa

Niska sprzedaż i elektryfikacja spowodowały, że Golf, jedna z ikon motoryzacji, znika z amerykańskiej oferty Volkswagena. Po Passacie to kolejny model, który nie wytrzymał próby czasu. Czy koniec Volkswagena Golfa i Passata to znak, że na rynku nie ma świętości?

W listopadzie pisaliśmy, że za wielką wodą nie będzie już dostępna nowa, dziewiąta, generacja Passata. Więcej o tym przeczytasz tutaj. Średniej klasy sedan znika, bo nie wytrzymał z japońską i koreańską konkurencją. W USA niezwykle popularne są w tym segmencie m.in. Hondy, Toyoty, Kie i Hyundaie. W ubiegłym roku według danych magazynu Motor Trend Passat uplasował się do dopiero na siódmym miejscu. Pierwsza była Honda Accord, drugie Subaru Legacy, trzeci Hyundai Sonata. I choć podobnie jak u nas, coraz popularniejsze na tamtym rynku są SUV-y, sedany nadal znajdują wielu wielbicieli.

Top 8 – sedany klasy średniej w USA (2020)

  1. Honda Accord
  2. Subaru Legacy
  3. Hyundai Sonata
  4. Toyota Camry
  5. Mazda 6
  6. Nissan Altima
  7. Volkswagen Passat
  8. Ford Fusion

Swoje dołożyła afera dieselgate, która mocno nadszarpnęła wizerunkiem niemieckiego producenta, ale o tym być może niewielu już pamięta. Znacznie istotniejszym czynnikiem, by wycofać Passata a później Golfa ze sprzedaży, jest elektryfikacja i moda w Europie, a raczej trend wymuszony decyzjami regulatora, na małe silniki.

Dasher = Passat

W USA, mimo milionów wydawanych na promocję napędów elektrycznych, poza Stanami, w których wspiera się napędy alternatywne, nadal najpopularniejsze są duże silniki benzynowe. Trudno zatem europejskim producentom konkurować modelami, w których montowane są silniki 1.2 l. lub 1.4 l.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat (1973) , wbrew opinii, jest najdłużej produkowanym modelem VW. Golf pojawił się w 1974.

Passat, podobnie jak Golf obecne są na rynku amerykańskim niemal od początku istnienia, czyli od 1974 roku. Sprzedawany najpierw pod nazwą Dasher, później Quantum doczekał się w stanach swojej oryginalnej nazwy dopiero w roku 1990. Z kolei od 2011 rozpoczęła się produkcja Passata w fabryce w Chattanooga, a auto zostało gruntownie przeprojektowane pod potrzeby amerykańskich klientów.

Koniec Volkswagena Golfa

Golf również sprzedawany jest w stanach od 47 lat. Dostępna obecnie siódma generacja auta produkowana jest w fabryce w Puebla w Meksyku. Jak się okazuje już niedługo, bo koniec Volkswagena Golfa właśnie ogłoszono. Jaki model zajmie miejsce Golfa?

Nie jest tajemnicą, że po ogłoszeniu planów elektryfikacji floty VW, także w Europie mówiło się, że miejsce króla kompaktów zastąpi elektryczny ID.3. Niemal w ostatniej chwili zdecydowano, że żywot Golfa trwać będzie dłużej. O ile? Tego nie wiadomo, jednak powolne wycofywanie z produkcji kultowego modelu, to znak, że w motoryzacji nie ma miejsca na sentymenty.

Idzie nowe. Po premierze ID.3 mocno promowany jest już kolejny elektryczny i nieco większy model ID.4, a w planach są następne. Na osłodę VW zdecydował, że pozostawi jeszcze w sprzedaży usportowione odmiany Golfa GTI i R. Podobnie zrobiono z Passatem. Jego nowa generacja dostępna w Europie będzie tylko i wyłącznie w wersji kombi.

Czytaj więcej:

Kulig za samochodem – dobra zabawa czy skrajna głupota?

Najpopularniejsze auta używane w Polsce.

Zmiany w przepisach – co już obowiązuje, na co czekamy?

Jak przygotować auto do zimy, czyli bajki na długie zimowe wieczory.

Używane auto za grosze – do 1000 zł.