15 października 2021

Ford Focus. Czy to ostatni lifting?

ford focus

Zmiany, zmiany, zmiany. Ford Focus, podobnie jak mniejsza Fiesta, przeszedł lifting. Co się zmieniło? Sporo.

Logo powędrowało na kratę grilla, zmieniono reflektory i kształt zderzaków, a we wnętrzu pojawił się centralny i olbrzymi 13,2-calowy wyświetlacz dotykowy z systemem SYNC 4. Ekran jest tak duży, że zabrakło miejsc na tradycyjny panel klimatyzacji, dlatego zrezygnowano z pokręteł i przycisków. To niezbyt wygodne rozwiązanie, ale znacznie tańsze. Na szczęście nie wzięto przykładu z Forda Macha-E i ekran jest poziomie, nie w pionie.

Na tym nie koniec zmian we wnętrzu. Wszyscy miłośnicy sportowych emocji, którzy już odchorowali fakt, że Ford zrezygnował z najostrzejszej odmiany FocusaRS, teraz muszą przełknąć kolejną gorzką pigułkę. W wersji ST nie będzie już foteli Recaro, z czego Ford słynął od lat. Zamiast tego pojawiły się fotele Ford Performance.

Ford wyraźnie idzie w stronę funkcjonalności. Zamiast sportowych emocji, jest więcej użyteczności. Pewnie dlatego w wersji kombi pojawiła się przegroda bagażnika z plastikową wkładką. Może nie jest to tak spektakularne, jak w Pumie, w której pod podłogą kryje się olbrzymi pojemnik z korkiem spustowym, do którego można nawet nalać wody, jednak miejsce na kalosze przyda się szczególnie w deszczowej Kornwalii.

Diesel ale słabszy

Normy emisji spalin wymusiły także zmiany w napędach. Z oferty znika silnik o pojemności 1.5 l. EcoBoost 150 KM z automatyczną skrzynią biegów oraz jego mocniejsza, 182-konna odmiana.

Pozostała za to 3-cylindrowa jednostka 1.0 l. EcoBoost o mocy 100 KM lub wspomagana układem mild hybrid o mocy 125 i 155 KM. I właśnie w najmocniejszych wersjach będzie można ją doposażyć w 7-stopniową przekładnie dwusprzęgłową.

Nie zabraknie także silników wysokoprężnych, choć i tutaj silnik o większej pojemności 2 litrów (150 KM) znika z oferty. Do wyboru pozostaje więc 1.5 l. EcoBlue 95 lub 120 KM.

A jeśli ktoś jednak zdecyduje się na wersję ST bez foteli Recaro, pod maską znajdzie tylko i wyłącznie benzynowe 2.3 l. EcoBoost o mocy 280 KM. Silnik wysokoprężny 190 KM odchodzi również w zapomnienie.

Ford Focus – ostatni lifting

Czwarta generacja Forda Focusa produkowana jest od 2018 roku, więc to już najwyższy czas na facelftig. Auto jako pierwsze w całym koncernie zostało zbudowane na nowej platformie C2. Sztywniejsza, lżejsza i większa dawała więcej możliwości zarówno stylistom, jak i inżynierom.

W porównaniu z Focusem III auto stało się bezpieczniejsze, przestronniejsze i bardziej oszczędne. Powód? To nie tylko nowoczesne silniki, ale lepsza aerodynamika a przez to mniejsze opory powietrza.

Zmieniły się także nieco proporcje Focusa. Przednie słupki przesunięto do tyłu tak, by zwiększyć widoczność, z kolei tylne ustawiono dokładnie nad tylnymi kołami. Pozwoliło to maksym lanie powiększyć i wykorzystać rozstaw osi.

To już koniec

Czwarta generacja Focusa może nie jest tak rewolucyjna, jak pierwsza, ze swoimi łukowatymi liniami, jednak to nadal jeden z chętniej wybieranych samochodów kompaktowych. Przynajmniej na starym kontynencie. Czy Focus przetrwa elektryczną rewolucję? Raczej nie. Już kilka lat temu Ford zrezygnował z Focusa i innych osobówek w Stanach Zjednoczonych. Nie ma tam Fiesty i Mondeo. Postawiono na SUV-y, crossovery, pikapy no i Mustangi (tradycyjne i elektryczne).

Ford Focus I

Ford Focus I

A jeśli o mniejszych elektrykach mowa, to Ford do ich budowy wykorzysta praformę VW Group MEB, więc w naturalny sposób spalinowy Focus będzie musiał zniknąć także z Europy.

Ford Focus - GALERIA

Ford Focus
ford focus
ford focus