e-toll

Juliusz Szalek

15 grudnia 2021

Uwaga kierowcy! Nie korzystajcie z e-TOLL, kupujcie bilety w e-TOLL.

Zamieszania z nowym systemem opłat za przejazd państwowymi autostradami ciąg dalszy. Najpierw ministerstwo finansów stworzyło niefunkcjonalną aplikację e-TOLL, a teraz namawia by z niej… nie korzystać, tworząc jej dziwną odmianę. Jak w końcu płacić za państwowe autostrady?

Od 1 października zaczął w Polsce działać nowy system poboru opłat za przejazd autostradami i drogami ekspresowymi. Dla kierowców samochodów osobowych i o DMC do 3,5 t system e-TOLL działa od 1 grudnia. Szerzej pisaliśmy o tym TUTAJ.

Bubel, nie aplikacja

Kierowcy i my dziennikarze, nie zostawiliśmy na systemie suchej nitki. Aplikacja e-TOLL okazała się niefunkcjonalna. By dokonać opłaty, trzeba najpierw zarejestrować przejazd i to przy użyciu profilu zaufanego, stworzyć Internetowe Konto Kierowcy, przelać środki, a i tak to dopiero początek problemów.

Najgorsze jest to, że aplikacja korzysta z danych geolokalizacyjnych i wymaga, by smartfon cały czas był włączony a aplikacja aktywna i to nie w tle. Jeśli te warunki są spełnione i tak zdarzają się problemy z naliczaniem opłat, pozyskaniem paragonu, o przymusie udostępniania danych lokalizacyjnych nie wspominając.

A kary za brak opłaty nie są małe. Grzywna wynosi 500 zł. By wyeliminować nieuczciwych kierowców, Krajowa Administracja Skarbowa kupiła ponad 100 samochodów, które mają kontrolować dwa odcinki państwowych autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław – Sośnica. W sumie to jakieś 125 km.

Uważaj na „Bilet”

Po niespełna miesiącu działania aplikacji e-TOLL, ministerstwo finansów stworzyło alternatywę dla aplikacji e-TOLL. To e-TOLL z dopiskiem „bilet”. Możesz ja pobrać klikając TUTAJ w przypadku sklepu Google i TUTAJ w przypadku AppStore.Dzięki niej bez konieczności rejestracji, bez śledzenia użytkownika poprzez geolokalizację można kupić e-bilet. Wystarczy podać miejsce wjazdu i zjazdu z płatnego odcinka autostrady, wpisać nr rejestracyjne auta i gotowe. Aha, bilet ważny jest przez 48 godzin.

Ministerstwo samo przyznaje, że takie rozwiązanie wydaje się bardziej funkcjonalne i namawia wszystkich kierowców samochodów osobowych lub pojazdów lekkich do zrezygnowania z aplikacji e-TOLL. A wszystko dla dwóch państwowych odcinków autostrad płatnych o łącznej długości 125 km.

Dla kogo ta apka?

Jeżeli jesteś kierowcą samochodu osobowego i chcesz skorzystać z najszybszej i najwygodniejszej formy płatności za przejazd autostradą na państwowych odcinkach A2 i A4 wybierz aplikację e-TOLL PL BILET. W aplikacji kupisz e-bilet autostradowy na konkretny odcinek autostrady – czytamy w komunikacie MF.

Dla kogo zatem e-TOLL? Jak tłumaczy MF dla samochodów ciężarowych i kierowców, którzy nie chcą korzystać z urządzeń pokładowych OBU lub ZSL, bądź urządzenie zamontowane w pojeździe się popsuło.

Rzecznik milczy

Próbowaliśmy skontaktować się z Ministerstwem Finansów i zapytać, ile kosztowało stworzenie aplikacji, która tak naprawdę nadaje się do kosza. Niestety rzecznik prasowy MF nie odpowiada na nasze maile i telefony.

Poznaj różnice

Czym różnią się aplikacje
Kategorie różnic Aplikacja e-TOLL PL Aplikacja e-TOLL PL BILET
Dla kogo? Użytkownicy pojazdów ciężkich – przedsiębiorcy z branży transportowej, przewoźnicy

Alternatywnie użytkownicy pojazdów lekkich

Użytkownicy pojazdów lekkich
Do czego służy? Przekazywanie danych geolokalizacyjnych do systemu e-TOLL

Obsługa przewozów towarów wrażliwych SENT

Zakup e-biletu autostradowego
Jakiej opłaty dotyczy? Opłata elektroniczna

Opłata za przejazd płatnymi odcinkami autostrad

Opłata za przejazd płatnymi odcinkami autostrad
Na jakich drogach obowiązuje? Wszystkie drogi krajowe i autostrady stanowiąca sieć dróg płatnych w Polsce Płatne odcinki autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica zarządzane przez GDDKiA
Minimalne dane do podania Podanie szczegółowych danych pojazdu (poza przypadkami zaciągnięcia danych z CEPIK) oraz danych rozliczeniowych Podanie minimalnej ilości danych (numer rejestracyjny, kategoria i kraj rejestracji pojazdu, data, godzina i trasa przejazdu)

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.