28 kwietnia 2022

Dacia Jogger – 8 rzeczy na TAK, 2 na NIE

2022 Dacia Jogger

Dacia Jogger to obecnie najtańszy 7-miejscowy samochód na polskim rynku. To też samochód, który wymyka się prostym klasowym podziałom. A jaki jest Jogger? Oto 8 rzeczy, za które go docenimy i 2 rzeczy, za które należy go skarcić.

Najnowsza Dacia z wyglądu jest wyrośniętym kompaktowym kombi. Z charakteru blisko jej z kolei do crossovera. Dlaczego? Otóż ma plastikowe osłony nadkoli, 20-centymetrowy prześwit oraz aż 163 cm wysokości.

Podobnie jak Sandero, Jogger został oparty na platformie CMF-B w wariancie LS (low specification), czyli przeznaczonej dla tańszych modeli aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Auto mierzy 454,7 cm długości oraz 178,4 cm szerokości, a w swoim wnętrzu mieści do 7 pasażerów (dopłata do wersji 7-osobowej wynosi 4000 zł), którzy siedzą w Joggerze niczym w kinie – im dalej od pierwszego rzędu, tym wyżej (TUTAJ przeczytasz o używanej Dacii Duster I).

2023 Dacia Jogger

Do napędu Joggera służy 1-litrowy silnik benzynowy, występujący w dwóch wersjach. Tańsza (od 69 900 zł), 100-konna jest fabrycznie przystosowana do zasilania LPG, natomiast droższa, 110-konna (71 900 zł) pochłania wyłącznie etylinę.

Dacia Jogger, mimo że jest autem budżetowym, ma liczne zalety i kilka wad, w tym jedną istotną. Oto 8 rzeczy na TAK i 2 na NIE.

Dacia Jogger: przestronna kabina

2022 Dacia Jogger

W obu rzędach jest dużo miejsca, szczególnie na głowy i kolana, a kanapa ma długie siedzisko. Do tego dochodzi potężny bagażnik, standardowo mierzący 608 l, a po złożeniu oparcia kanapy – 1819 l. W tym miejscu warto zwrócić uwagę na dwa mankamenty: wnętrze okazuje się węższe niż w innych kompaktowych modelach kombi. Poza tym po powiększeniu przedziału bagażowego złożona kanapa nie tworzy równej powierzchni z podłogą bagażnika, a wręcz przeciwnie – wyraźnie wystaje ponad nią.

Schludne wykończenie

2022 Dacia Jogger

Mimo że Dacia Jogger to auto budżetowe, wykończenie środkowej odmiany Comfort (78 100 zł), wyróżniającej się m.in. materiałowym pasem w desce rozdzielczej oraz srebrną obwódką dookoła lewarka zmiany biegów jest po prostu schludne.

Plus za precyzyjny montaż i przyjemną w dotyku, sprężystą tapicerkę siedzeń. Minus – za twarde boczki drzwi, ale z tapicerowanymi podłokietnikami (z przodu).

Łatwa obsługa

2022 Dacia Jogger

Dacia Jogger wyróżnia się przejrzystą deską rozdzielczą i bardzo łatwą obsługą, także w obrębie prostego, ale i czytelnego systemu rozrywkowo-nawigacyjnego. Do tego dochodzą klasyczne zegary i nieprzeładowany informacjami komputer pokładowy (TUTAJ dowiesz się o rzeczach, które irytują w Dacii Spring).

Przyzwoity komfort zawieszenia

2022 Dacia Jogger

Zawieszenie Joggera ma jedną podstawową zaletę – pracuje cicho. Druga zaleta? Potrafi szybko rozprawiać się z nierównościami nawierzchni. Ponadto nie wpada w galopowanie i na większości dróg zapewnia niezły komfort w wydaniu typowym dla współczesnych aut. Czyli jest dość sztywno, ale nie męcząco.

Łatwe prowadzenie

Choć układ kierowniczy Joggera jest mało bezpośredni i niezbyt precyzyjny, wielki rozstaw osi (prawie 290 cm) sprawia, że to auto pewnie prze na wprost przy dużych prędkościach. Jest też niemal neutralne w zakrętach i ma bardzo dobrze zestrojone ESP, które delikatnymi ruchami doprowadza Dacię do porządku. Minus – większe niż u rywali przechyły nadwozia.

Dacia Jogger: wartki silnik

Niewielka pojemność 1.0, trzy cylindry i turbosprężarka to typowy współczesny przepis na silnik w duchu downsizingu. Jednostka Joggera, zaopatrzona we wtrysk wielopunktowy (bezpośredni w wersji 110-konnej), ma liczne zalety, jak łatwe wchodzenie na obroty w niskich prędkościach wału korbowego, miękka i zdecydowane reakcja na gaz, a także przyjemny dźwięk. Niestety, powyżej 4000 obr./min zaczyna nadmiernie hałasować, wygrywając wtedy pierwsze skrzypce w kabinie.

2022 Dacia Jogger

Część swoich zalet silnik zawdzięcza krótko zestopniowanej przekładni ręcznej o precyzyjnej pracy drążka. Nieco rozczarowuje zużycie paliwa, wynoszące w mieście 8,5-9,5 l/100 km (około 10,5 l LPG/100 km), w trasie około 6,3 l/100 km (8,4 l LPG/100 km) i na autostradzie – ponad 8 l paliwa (około 11 l LPG/100 km).

Olbrzymi zasięg

Dzięki dwóm zbiornikom o pojemności po 50 l (pojemność napełniania LPG: 40 l), Dacia Jogger w wariancie LPG dysponuje zasięgiem sięgającym nawet 900 km przy dość dynamicznej jeździe. Wykorzystując auto głównie w trasie i podróżując spokojnie można osiągnąć wynik niemal 1300 km! Imponujące!

Nieduży poziom hałasu

Nawet przy prędkości autostradowej Dacia Jogger przekonuje solidnym wyciszeniem swojej kabiny. Dzięki temu możliwa jest swobodna rozmowa z pasażerami siedzącymi w drugim rzędzie siedzeń.

Dacia Jogger: braki w wyposażeniu

systemy bezpieczeństwa

Dacia ma być tania, ale niekoniecznie dobrze wyposażona. Jogger, podobnie jak np. elektryczny Spring, oszczędza na elementach z zakresu  bezpieczeństwa aktywnego, dlatego rumuński producent nie oferuje do niego nawet asystenta odległości i automatycznego hamowania przed przeszkodą. Jedyny wyjątek stanowi system kontroli martwego pola.

Jedna gwiazdkach według Euro NCAP

2021 Dacia Sandero Stepway - Euro NCAP

Dacia Jogger zapracowała tylko na jedną gwiazdkę w testach zderzeniowych Euro NCAP, i to pomimo faktu, że ta zajmująca się bezpieczeństwem organizacja nawet jej nie rozbiła. Jak to możliwe?

Otóż wynik ten uzyskano biorąc pod uwagę braki w wyposażeniu w aktywne systemy bezpieczeństwa. Przypomnijmy, że ostateczny rezultat zależy od najsłabszej kategorii, stąd jedna gwiazdka.

Sandero Stepway, a więc oparte na tej samej platformie co Jogger, zapracowało z kolei na dwie gwiazdki.

Dacia Jogger - GALERIA

2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2022 Dacia Jogger
2021 Dacia Sandero Stepway - Euro NCAP