6 lipca 2023

Zupełnie nowy Fiat 600e: na razie tylko z napędem elektrycznym. Ale będzie też hybryda

2024 Fiat 600e La Prima

W końcu jest! Włosi właśnie odsłonili wszystkie elementy układanki dotyczące swojego zupełnie nowego modelu z Tychów. Oto Fiat 600e.

Fiat 600e już tak naprawdę miał swoją premierę. Auto w pełnej krasie pokazano na filmie, powstałym z okazji pewnego wydarzenia w Watykanie. Jednak wtedy nie ujawniono absolutnie żadnych szczegółów technicznych dotyczących tego modelu. Z drugiej strony, wiadomo, że stanowi on bliźniaczą konstrukcję z Jeepem Avengerem, który również powstaje w polskiej fabryce.

Nowy Fiat 600e mierzy 4,17 m długości i należy do segmentu miejskich crossoverów. Auto od początku sprzedaży dostępne będzie w dwóch odmianach wyposażeniowych – La Prima i Dolce Vita. Włosi obiecują, że jego urokliwe nadwozie będzie malowane wyłącznie za pomocą żywych kolorów (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).

Na razie w ofercie nowej „sześćsetki” znajdzie się wyłącznie napęd elektryczny. W połowie przyszłego roku dołączy do niego układ hybrydowy. Dla porównania, Jeep Avenger jest dostępny nie tylko silnikiem na prąd, ale i z 1,2-litrową jednostką benzynową z rodziny PureTech.

Fiat 600e: do 600 km zasięgu

Do napędu Fiata 600e służy 156-konny silnik elektryczny, wprawiający w ruch przednie koła. Zapewnia on przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,0 s i oferuje trzy tryby pracy: eco, normal oraz sport.

Swoje życiodajne elektrony czerpie on z baterii litowo-jonowej, zabudowanej pomiędzy osiami. Ma ona pojemność 54 kWh i może przyjąć prąd z maksymalną mocą 100 kW. Oznacza to, że do 80% bateria zostanie „nabita” w mniej niż 30 minut. Ładowarka pokładowa ma moc 11 kW.

Włosi obiecują, że średni zasięg Fiata 600e to 400 km (zgodnie z cyklem WLTP). Z kolei w warunkach miejskich dystans pomiędzy ładowaniami ma wynieść nawet ponad 600 km (TUTAJ przeczytasz o szybkości ładowania elektryka).

Włoska flaga na zderzaku

Z zewnątrz nowy Fiat 600e bezpośrednio nawiązuje do elektrycznej „pięćsetki”. Ma jednak bardziej napompowane, 5-drzwiowe nadwozie i czarne osłony nadkoli. Ciekawostkę stanowi włoska flaga, umieszczona pośrodku tylnego zderzaka. Auto porusza się na kołach 18-calowych.

Również układ kokpitu znany jest z Fiata 500. Włosi chwalą się, że wewnątrz wygospodarowali schowki o łącznej pojemności 15 l, a dumni są szczególnie z tego w konsoli środkowej. Wyposażono go m.in. w elastyczne uchwyty na kubki. Bagażnik standardowo mieści 360 l.

Nowy Fiat 600e wyróżnia się też specjalną funkcją, będącą ucieleśnieniem włoskiej radości z życia. To tzw. terapia kolorami. Jak informują Włosi, „klienci mogą wybrać do 8 różnych kolorów zarówno oświetlenia otoczenia z wieloma domyślnymi kombinacjami i łącznie 64 różnymi dopasowaniami, co zapewnia bezprecedensowe doznania przestrzenne”.

Auto rozpieszcza wyposażeniem. Przykładowo fotel kierowcy otrzymał elektryczną regulację oraz funkcję masażu pleców. Podobnie jak siedzenie pasażera i kanapa (rozkładana w proporcji 40:60), pokrywa go skóra syntetyczna z monogramem Fiata (w wersji Dolce Vita).

Z myślą o użytkownikach smartfonów, w kabinie znalazły się liczne wejścia USB typu A i C czy ładowarka indukcyjna. Pokrywa bagażnika jest elektrycznie otwierana, a odryglowanie zamków drzwi i uruchomienie silnika zapewnia dostęp bezkluczykowy.

Fiat 600e: nowoczesne wyposażenie

Nowy Fiat 600e został zaopatrzony w 7-calowy ekran kierowcy oraz 10,25-calowy, centralny wyświetlacz systemu multimedialnego. Wyróżnia się on bezprzewodową łącznością Android Auto i Apple CarPlay oraz systemem nawigacji TomTom z funkcjami online. Są to informacje nie tylko o ruchu drogowym, ale również o stacjach ładowania na trasie przejazdu czy bezpłatnych miejscach parkingowych.

Kierowca Fiata 600e może skorzystać z nowoczesnych asystentów bezpieczeństwa, składających się na drugi poziom jazdy autonomicznej. To adaptacyjny tempomat, inteligentny asystent znaków drogowych, wspomaganie utrzymania na pasie ruchu czy asystent martwego pola.

Na pokładzie znajdą się również autonomiczne hamowanie awaryjne z funkcją rozpoznawania rowerzystów i pieszych. Fiat 600e wykrywa też senność kierowcy i zapewnia m.in. widok 180 z kamery cofania.

Fiat 600e: jaka cena?

Na początku auto dostępne będzie w wariantach Red oraz La Prima. Pierwszy z nich wyróżnia się m.in. trzema kolorami nadwozia do wyboru (czerwony, czarny i biały) oraz tkaninami siedzeń pochodzącymi z recyklingu.

Z kolei La Prima ma mieć praktycznie kompletne wyposażenie, aby „zapewnić wciągające wrażenie włoskiego Dolce Vita” – czytamy w informacji prasowej Fiata. Tutaj do wyboru będą cztery kolory odnoszące się do włoskiej natury. Czyli „Słońce Włoch, Morze Włoch, Ziemia Włoch oraz Niebo Włoch”.

We Włoszech cena Fiata 600e startuje z pułapu 35 950 euro (ok. 160 tys. zł). Trzeba jednak zakładać, że u nas będzie ona podobna, jak w przypadku elektrycznego Jeepa Avengera. Do najtańszej wersji tego auta Amerykanie przyczepiają metkę z ceną 185 700 zł.

2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
2024 Fiat 600e La Prima
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red
Fiat 600e Red