Taryfikator mandatów

Ticket for traffic rules violation

Juliusz Szalek

31 października 2021

Wyższe mandaty i ostrzejsze kary dla kierowców — to już pewne.

800 zł za przekroczenie prędkości o ponad 30 km/h, 1,5 tys. zł za nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na pasach, 2 tys. za wjazd na przejazd kolejowy i 30 tys. za niewskazanie kierującego. Sejm przegłosował nowelizację ustawy Prawo o Ruchu drogowym, która wprowadzi wyższe mandaty za wykroczenia i przestępstwa na drogach. Jakie mandaty, za co i od kiedy będą obowiązywały?

Nowelizacja podnosi stawki mandatów za najpopularniejsze wykroczenia oraz zaostrza kary dla kierowców recydywistów. Rząd zapowiada, że zmiany wejdą w życie od stycznia 2022, jednak teraz nowelizacja trafi do senatu, by później wrócić do sejmu i powędrować na biurko prezydenta. Dopiero wtedy ministerstwo wyda rozporządzenie z konkretnymi stawkami mandatów.

Co na razie wiemy o nowych stawkach mandatów? W zasadzie niewiele, w czasie prac nad ustawą złagodzono nieco górną granicę mandatu za przekroczenie prędkości o 30 km/h. Pierwotnie miało to kosztować 1,5 tys. zł, ale ostatecznie ustalono próg nie większy niż 800 zł.

Choć w nowelizacji nie pojawia się taka informacja, mandaty za przekroczenie prędkości będą postępować stopniowo. To jednak ustali ministerstwo w rozporządzeniu.

Nowym wykroczeniem zagrożonym karą do 30 tys. zł będzie natomiast niewskazanie na żądanie uprawnionego organu, komu powierzono pojazd do kierowania w określonym czasie.

Z projektu zniknął także mandat w wysokości 1,5 tys. zł. za spowodowanie stłuczki. Dookreślono, że kara będzie obowiązywała wyłącznie, gdy w stłuczce będą ranni.

Jakie mandaty przewiduje nowelizacja?

Policjant będzie musiał nałożyć mandat:

  • nie mniejszy niż 800 zł za przekroczenie dozwolonej prędkości ponad 30 km/h
  • nie mniejszy niż 1 tys. zł za:
    • za prowadzenie pojazdu niemechanicznego np. roweru w stanie po użyciu alkoholu, a więc mając w organizmie więcej niż 0,2 promila;
    • kierowcy samochodu za nieprawidłowe wyprzedzanie;
    • za jazdę pojazdem bez uprawnień do kierowania.
  • nie mniejszy niż 1,5 tys. zł mandatu:
    • kolizję, w której odniesione zostaję lekkie obrażenia ciała (niewymagające hospitalizacji powyżej 7 dni);
    • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu;
    • niezatrzymanie pojazdu w celu przepuszczenia osoby niepełnosprawnej używającej specjalnego znaku lub osobie o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej;
    • wyprzedzanie pojazdu na przejściu dla pieszych, na którym ruch nie jest kierowany sygnalizacją (a także omijanie pojazdów przepuszczających pieszych);
    • jazda pojazdem po chodniku i przejściu dla pieszych;
    • tamowanie lub utrudnienie ruchu, gdy sprawca w ciągu 2 lat popełnił już to wykroczenie;
  • nie mniejszy niż 2 tys. zł mandatu:
    • wyprzedzanie na zakazie wyprzedzania, gdy sprawca był wcześniej w ciągu 2 lat karany za określone wykroczenia (będzie ich katalog);
    • omijanie opuszczonych zapór/półzapór na przejeździe kolejowo-drogowym, a także wjazd na przejazd, gdy nie ma możliwości kontynuowania jazdy (dotyczyć to będzie też pieszych wchodzących na przejazdy w momencie opuszczania rogatek/półrogatek);
      nie mniejszy niż 2,5 tys. zł mandatu:
    •  prowadzenie pojazdu mechanicznego w ruchu wodnym i lądowym po spożyciu alkoholu (lub innego, podobnie działającego środka), czyli posiadając co najmniej 0,2 promila w organizmie.
  • nie mniejszy niż 3 tys. zł mandatu:
    •  niezachowanie należytej ostrożności lub spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu przez osobę znajdującą się po użyciu alkoholu (lub podobnie działającego środka) w warunkach recydywy.
  • 5 tys. zł to maksymalna kara, którą będzie mógł jako grzywną mandatową nałożyć policjant ruchu drogowego za wybrane wykroczenia,
  • 30 tys. zł to maksymalna kara, którą będzie mógł nałożyć sąd.

Punkty po nowemu

Dodatkowo w nowelizacji pozostawiono zapis, który daje możliwość powiązania wysokości stawki OC z punktami karnymi kierowcy.

Wydłużono także długość ważności punktów karnych. Będą się teraz kasowały nie po roku, a po dwóch latach i to od momentu zapłacenia mandatu. Dodatkowo nowelizacja likwiduje płatne kursy, dzięki którym można było redukować liczbę punkty karnych.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.