20 października 2021

Wyrejestrowanie pojazdu – jak i kiedy trzeba to zrobić? | Motopedia

wyrejestrowanie pojazdu

Musisz wyrejestrować samochód? Wbrew pozorom nie tylko kradzież czy złomowanie zmusza do jego wyrejestrowania. Kiedy można, a kiedy, jak i gdzie trzeba zadbać o wyrejestrowanie pojazdu?

Z pewnością zastanawiacie się, kiedy konieczne jest wyrejestrowanie pojazdu. Odpowiedź, wcale nie jest jednoznaczna, bo życie pisze przecież własne scenariusze. Przepisy muszą być na nie przygotowane, dlatego wyrejestrowanie pojazdu konieczne jest nie tylko po kradzieży auta lub jego zezłomowania.

Kiedy trzeba wyrejestrować pojazd?

Pojazd możesz wyrejestrować, gdy doszło do jego:

  • kradzieży,
  • wywozu albo sprzedaży za granicą,
  • kasacji (zniszczenia) za granicą,
  • trwałej utraty (na przykład w wyniku pożaru),
  • przekazania do stacji demontażu pojazdów albo do punktu zbierania odpadów – jeśli nie wyrejestrujesz pojazdu, zrobi to urząd, gdy dostanie zaświadczenie ze stacji
  • demontażu,
  • wycofania z obiegu.

Kto ma prawo wyrejestrować pojazd?

Do wszystkich czynności prawo ma właściciel pojazdu. Jeżeli pojazd ma współwłaścicieli, wszyscy powinni być obecni podczas wyrejestrowania. Może pojawić się tylko jeden z nich, ale wtedy pozostali muszą dać mu pełnomocnictwo.

Pojazd można wyrejestrować samodzielnie albo zlecić to pełnomocnikowi.

Czy jest kara za niewyrejestrowanie samochodu?

Tak. Teoretycznie od dawna istnieje przepis, który po jednej z wyżej wymienionych sytuacji, nakłada na właściciela pojazdu nakaz jego wyrejestrowania. Do 1 stycznia 2020 roku ustawodawca jednak nie przewidział za niewywiązanie się z tego obowiązku sankcji.

Dopiero od 2020 roku, zgodnie z art. 140mb ust. 2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym, właściciele pojazdów, którzy nie powiadomią starosty o wyrejestrowaniu pojazdu w terminie, podlegają karze w wysokości od 200 zł do 1000 zł.

Czy trzeba wyrejestrować auto po sprzedaży samochodu w Polsce?

Nie. Jeśli sprzedaliśmy auto, wystarczy jedynie powiadomić wydział komunikacji o jego zbyciu. Błędnie używa się tutaj pojęcia wyrejestrowania. Wystarczy złożyć w wydziale komunikacji zawiadomienie o zbyciu pojazdu w ciągu 30 dni od podpisania umowy sprzedaży.

Składając wniosek, trzeba mieć przy sobie umowę kupna-sprzedaży oraz dowód tożsamości.

Wiele wydziałów komunikacji takie wnioski przyjmują także w formie on-line. Znacznie ułatwia to całą procedurę i nie wymaga wizyty w urzędzie, bo podpis można złożyć w formie elektronicznej.

Jak wyrejestrować auto?

Procedura jest dość prosta. Wystarczy pobrać wniosek – dostępny jest TUTAJ, wypełnić go zgodnie z poleceniami, uiścić opłatę i wraz z dokumentami wszystko złożyć w urzędzie.

Gdzie wyrejestrować samochód?

Wyrejestrowania pojazdu dokonuje organ właściwy ze względu na miejsce ostatniej rejestracji pojazdu. Może to być urząd starostwa powiatowego, urząd miasta lub urząd dzielnicy.

Dokumenty możesz:

  • złożyć w urzędzie,
  • wysłać pocztą,
  • złożyć przez internet – jeśli w urzędzie jest taka możliwość.

Jakie dokumenty są potrzebne do wyrejestrowania auta?

Aby wyrejestrować pojazd, niezależnie od powodu tej czynności, potrzebnych jest kilka podstawowych dokumentów.

Koniecznie trzeba przygotować:

  • wniosek o wyrejestrowanie pojazdu,
  • dokument tożsamości (dowód osobisty, paszport albo – jeśli jesteś cudzoziemcem – kartę pobytu),
  • dowód wpłaty,
  • odpowiednie dokumenty, w zależności od powodu wyrejestrowania pojazdu. Listę dokumentów znajdziesz poniżej.

Oprócz nich, w zależności od powodu wyrejestrowania, potrzebne będą dodatkowe dokumenty.

Wyrejestrowanie pojazdu po kradzieży:

  • samodzielnie napisane oświadczenie – napisz w nim, że twój pojazd został skradziony i że masz świadomość odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań (zgodnie z art. 233 Kodeksu karnego),
  • zaświadczenie wydane przez Policję, które potwierdza zgłoszenie kradzieży pojazdu albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży pojazdu,
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • karta pojazdu – jeśli była wydana.

Wyrejestrowanie pojazdu z powodu wywozu albo zbyciu (na przykład sprzedaż albo przekazanie w darowiźnie) pojazdu za granicą:

  • dokument, który potwierdza zbycie pojazdu za granicą (na przykład umowa kupna-sprzedaży albo umowa darowizny) oraz samodzielnie napisane oświadczenie,
  • kopia dokumentu, który potwierdzi zarejestrowanie pojazdu za granicą;

Wyrejestrowanie pojazdu po kasacji samochodu za granicą:

  • dokument, który potwierdza, że pojazd został zniszczony za granicą,
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu – jeśli była wydana,
  • tablice rejestracyjne.

Wyrejestrowanie pojazdu z powodu trwałej utraty pojazdu:

  • dokument, który potwierdza, że utrata pojazdu jest trwała (na przykład potwierdzenie, że samochód spłonął w pożarze),
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu – jeśli była wydana,
  • tablice rejestracyjne,
  • dowód wpłaty na rzecz gminy. Pieniądze z wpłaty urząd wyda na utrzymanie czystości i porządku w gminie.

Dowód opłaty na rzecz gminy (na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach) to obowiązkowa opłata przy wyrejestrowaniu pojazdu, jeśli zgłaszasz trwałą stratę pojazdu. Tutaj ważna uwaga, nie ma stałej opłaty — jej kwota zależy od różnych czynników (na przykład od rodzaju pojazdu, który chcesz wyrejestrować). Informację o opłacie uzyskasz w urzędzie, w którym chcesz wyrejestrować pojazd.

Wyrejestrowanie pojazdu z powodu po przekazaniu pojazdu do stacji demontażu albo do punktu zbierania odpadów:

  • zaświadczenie o przyjęciu niekompletnego pojazdu, albo równoważny dokument wydany w innym państwie,
  • dowód rejestracyjny,
  • karta pojazdu – jeśli była wydana,
  • tablice rejestracyjne.

Wyrejestrowanie pojazdu po wycofaniu samochodu z obiegu – w tym wypadku wystarczy jeden z poniższych dokumentów:

  • dokument, który potwierdza, że pojazd został wycofany z obiegu – takim dokumentem może być na przykład oświadczenie producenta samochodu,
  • dokument, który potwierdza, że wycofany pojazd został odkupiony – pamiętaj, że wycofany pojazd może odkupić jedynie firma, która wprowadziła go do obiegu,
  • poświadczona kopia decyzji administracyjnej o wycofaniu pojazdu z obrotu.

Jeśli nie masz dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu lub tablic rejestracyjnych, ponieważ zostały skradzione albo zniszczone, do wymaganych dokumentów dołącz swoje oświadczenie, w którym wyjaśnisz, co się stało z dokumentami.

Jeśli dokumenty są w języku obcym, musi je przetłumaczyć tłumacz przysięgły lub konsul, a dokumenty trzeba dołączyć do wniosku.

Ile trwa proces wyrejestrowania pojazdu?

Wyrejestrowanie trwa do miesiąca od dnia złożenia wniosku i wszystkich potrzebnych dokumentów. Jednak, jeśli twój przypadek okaże się szczególnie skomplikowany, urząd ma czas nawet do 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku i wszystkich potrzebnych dokumentów.

Jeśli więc urząd poprosi o uzupełnienie dokumentacji, liczy się ostatni termin. Decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu możesz odebrać na miejscu w urzędzie albo dostać pocztą (także wtedy, gdy złożysz wniosek przez internet).

Jeśli wyrejestrowujesz pojazd, bo chcesz go wywieźć z kraju do innego państwa UE – urząd da ci decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu i unieważniony dowód rejestracyjny.

Ile kosztuje wyrejestrowanie samochodu?

Niewiele. Opłata wynosi 10 zł. Można zapłacić w kasie urzędu lub przelewem na konto urzędu.

Czy można ponownie zarejestrować wyrejestrowany wcześniej samochód?

Nie. Pojazd, który został wyrejestrowany, nie może zostać ponownie zarejestrowany. Są jednak wyjątki. To pojazdy:

  • które zostały odzyskane po kradzieży,
  • zabytkowe,
  • które mają co najmniej 25 lat i które rzeczoznawca samochodowy uznał za unikatowe i też te, które mają szczególne znaczenie dla historii motoryzacji,
  • ciągniki lub przyczepy rolnicze,
  • które zostały wywiezione z kraju albo sprzedane za granicą.

Wyrejestrowanie samochodu a ubezpieczenie

Jeśli wyrejestrujemy pojazd, musimy o tym fakcie powiadomić naszego ubezpieczyciela. Z automatu taka informacja do niego nie trafi, dlatego konieczne jest pismo tej sprawie.

Pisemne zawiadomieniu o wyrejestrowaniu pojazdu powinny zawierać:

  • oznaczenie ubezpieczyciela,
  • nr polisy,
  • dane właściciela pojazdu,
  • miejscowość, datę,
  • datę wyrejestrowania pojazdu, dokładne wskazanie, o jaki pojazd chodzi (nr rejestracyjny, marka)
  • żądanie zwrotu składki,
  • własnoręczny podpis.

Do zawiadomienia należy dołączyć dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu.