26 kwietnia 2023

Wyciąganie wgniotek – ile kosztuje? Czy można to zrobić samemu?

wyciąganie wgniotek
Źródło: gettyimages.com

Niewielkie wgniecenia w nadwoziu samochodu mogą popsuć jego wygląd. Ale jest na to szybki i skuteczny sposób. To wyciąganie wgniotek. W tym artykule odpowiadamy na pytanie, ile to kosztuje i czy można taką naprawę przeprowadzić samemu.

Wgniotki w nadwoziu powstają podczas codziennego użytkowania. Szczególnie w miejskim zgiełku. Nie tylko wpływają one negatywnie na wygląd samochodu, ale również obniżają jego wartość przy odsprzedaży.

Ale na niewielkie wgniecenia, bez uszkodzeń lakieru, jest prosty i szybki sposób. To wyciąganie wgniotek, które można powierzyć albo profesjonaliście, albo spróbować przeprowadzić je samemu.

Ile kosztuje wyciąganie wgniotek?

Nie ulega wątpliwości, że wyciąganie wgniotek jest tańszą i mniej inwazyjną metodą niż tradycyjna naprawa za pomocą szpachli. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma również potrzeby ponownego malowania nadwozia samochodu, dlatego lakier zachowuje oryginalną grubość.

Ile kosztuje usuwanie wgnieceń? Jest to zazwyczaj ustalane indywidualnie i zależy również od miejsca zamieszkania. Warsztaty dokonują wyceny na podstawie średnicy, rodzaju i głębokości uszkodzeń.

Nieduże, pojedyncze wgniecenie może być naprawione już za około 50 zł. Większe, powstałe np. w wyniku szkody parkingowej, czy uderzenia wózka sklepowego, jest wyceniane od około 100 do 300 zł. Z kolei za usunięcie wgnieceń po gradobiciu warsztaty wołają od 1000 zł w górę.

Podkreślamy jednak, że są to ceny orientacyjne (TUTAJ dowiesz się, jak prawidłowo polerować samochód).

Wyciąganie wgniotek: jak samemu wyciągnąć wgniecenie?

Tak, wyciąganie wgniotek można przeprowadzić samemu. Jest to jednak możliwe wyłącznie w miejscach, gdzie lakier nie został uszkodzony. Czyli bez odspojeń, pęknięć czy głębokich rys. Jeśli do wgniecenia doszło na szpachlowanej powierzchni lub blacha została rozciągnięta – nie obędzie się bez wizyty u blacharza.

Wyciąganie wgnieceń klejem na gorąco: metoda PDR

Skrót PDR pochodzi z języka angielskiego i oznacza Paintless Dent Repair, czyli naprawa wgniotek bez lakierowania. Za jej pomocą usuwa się uszkodzenia od wewnętrznej strony elementu lub od zewnętrznej. W drugim przypadku wgniotkę wyciąga się klejem na gorąco (Glue Puller).

Aby móc wykonać naprawę tą metodą, niezbędne są odpowiednie narzędzia. Najtańsze zestawy kosztują 50-70 zł, natomiast najdroższe – nawet 500 zł.

Zawierają one przede wszystkim:

  • różnej wielkości adaptery/grzybki
  • puller (przyrząd do wyciągania wgniotek)
  • pistolet do kleju
  • odpowiedni klej
  • zmywacz z atomizerem
  • szpachelkę
  • instrukcję obsługi (czasem nawet z materiałem wideo)

Jak przeprowadza się wyciąganie wgniotek za pomocą takiego zestawu? Na wgniotkę, dostarczonym w zestawie klejem, przykleja się grzybek o odpowiedniej średnicy. Następnie, po wyschnięciu kleju, za pomocą pullera należy go pociągnąć w kierunku przeciwnym do wgniecenia. Później wystarczy pozbyć się kleju i… gotowe.

Trzeba pamiętać, że stosunek szerokości wgniotki do jej głębokości nie może przekraczać 10 do 1. Czyli przykładowo, przy wgnieceniu o średnicy 2 cm, nie powinna być ona głębsza niż 2 mm (TUTAJ przeczytasz o regenerowaniu reflektorów).

Usuwanie wgnieceń gorącą wodą

W przeciwieństwie do metody PDR, usuwanie wgniecień gorącą wodą nie wymaga zakupu specjalistycznego sprzętu. Przed jej zastosowaniem pamiętać jednak należy, że może ona doprowadzić do uszkodzenia lakieru.

Jak się posługiwać tą metodą? Gotujemy wodę aż do uzyskania wrzątku. Następnie polewamy miejsce wokół wgniecenia i przykładamy do niego przepychacz lub przyssawkę.

Pociągamy do siebie przyssawkę (lub przepychacz) tak długo aż uzyskamy zadowalający efekt.

Wyciąganie wgniotek: zalety i wady metody PDR

Metoda PDR ma praktycznie same zalety. Ma jednak i wadę, o której piszemy poniżej.

Zalety metody PDR

  • brak śladów wykonania naprawy
  • koszt naprawy niższy niż przy tradycyjnej naprawie blacharskiej
  • nie dochodzi do zwiększenia grubości lakieru, a więc nie wpływa negatywnie na wartość odprzedaży auta
  • nie ma problemu ze źle dobranym kolorem lakieru
  • pozwala zaoszczędzić mnóstwo czasu na naprawie

Wady metody PDR

  • nie działa w przypadku większych i głębszych wgnieceń

FAQ: najczęściej zadawane pytania

Ile kosztuje wyciąganie wgniotek?

To zazwyczaj sprawa indywidualna. Ale koszt wyciągania niedużej pojedynczej wgniotki wynosi od około 50 zł wzwyż.

Czy można usunąć wgniecenia bez lakierowania?

Za pomocą metody PDR nieduże i niezbyt głębokie wgniotki daje się usunąć bez lakierowania. W miejscu ich powstania lakier nie może być jednak uszkodzony.

Ile kosztuje prostowanie blachy?

Koszt naprawy pojedynczego elementu wynosi zazwyczaj od około 100 do 300 zł. Tyle tylko że do tego dochodzą dodatkowe czynności (montaż, demontaż), a także koszt lakierowania. Poza tym auto jest wyłączone z użytkowania przynajmniej na kilka dni.

wyciąganie wgniotek
wyciąganie wgniotek
wyciąganie wgniotek
wyciąganie wgniotek