4 lutego 2022

Volvo XC70 – uterenowione kombi czyli alternatywa dla SUV-a.

Uterenowione kombi to świetna alternatywa dla wszystkich, którzy potrzebują lepszej przyczepności i prześwitu poza utwardzonymi szlakami, ale nie do końca pasuje im charakter napompowanych SUV-ów. Volvo XC70 sprawdzi się tutaj idealnie. To niby zwykłe kombi, ale jednak znacznie bardziej terenowe. No i eleganckie.

Jest wygodne, przestronne, a dzięki napędowi na cztery koła i podniesionemu zawieszeniu radzi sobie w terenie znacznie lepiej od większości zwyczajnych sedanów i kombiaków. No i jest przy tym dość luksusowe. Nie jest tajemnicą, że Volvo XC70 powstało na bazie zwyczajnego V70. Jednak XC70 pierwszej generacji powstało na X70 drugiej generacji, co oznacza, że opisywany model to II generacja wersji XC.

Moda na tego typu hybrydy z resztą trwała jakiś czas. Niestety SUV-y skutecznie ją wyhamowały. Dzisiaj znalezienie podobnego auta, ale nowego, graniczy z cudem, dlatego pozostają samochody używane. Volvo XC70 produkowane od 2007 do 2016 dobrze jednak zniosło próbę czasu.

Volvo XC70

Mimo lat nadal prezentuje się atrakcyjnie, jest w miarę niezawodne i wytrzymałe, a na dodatek wyposażone w wiele elektronicznych systemów wspierających jazdę. Wygodnymi fotelami oraz swoim bagażnikiem o pojemności 575 litrów może przekonać wszystkich niezdecydowanych.

Volvo XC70 – dostępne silniki

Silników, które trafiały pod maskę Volvo XC70 i co oczywiste V70 było sporo. Większość z nich cieszy się sławą trwałych i bezawaryjnych. Ale uwaga na pięciocylindrowego dwulitrowa, lepiej omijać go szerokim łukiem, bo choć oferuje wysoką kulturę pracy, to pękał w nim bloki a niekiedy nawet głowica.

Pozostałe silniki także nie są bez wad, jednak z reguły to drobne problemy techniczne. Największym kłopotem są za to wysokie koszty eksploatacji i ewentualnych napraw.

W gamie silnikowej znalazły się zarówno silniki benzynowe, jak i wysokoprężne 4-,5- i 6-cylindrowe.

Czterocylindrowe

  • 2.0 l. o mocy 145 KM – to wolnossące czterocylindrowe silniki z tradycyjnym wtryskiem, które w tak dużym aucie sprawdzi się raczej w przypadku tych, którzy od auta nie oczekują sportowych emocji.
  • 1.6 l. T4 o mocy 180 KM oraz 2.0 l. o mocy 203 KM – obie jednostki pochodzą z rodziny silników Forda EcoBoost, charakteryzują się niskim zużyciem paliwa przy zachowaniu niezłych osiągów; mocniejszy rozpędza się do setki w 7,7 sekundy, a słabszy o sekundę dłużej.
  • 2.0 l. T5 o mocy 245 KM – silniki własnej produkcji Volvo, które też wyróżniały się niezłymi osiągami na poziomie 6,7 s. do setki.

Pięciocylindrowe

  • 2.5 l. turbo z 5 cylindrami w rzędzie, tradycyjnym wtryskiem i kilkoma wersjami mocy: 200, 231 i 254 KM; spore rezerwy sprawiają, że da się z niego wycisnąć nawet 350 KM.

Sześciocylindrowe

  • 3.0 l. T6 – turbo o mocy 285 lub 304 KM, gdzie moc uzależniona była od roku produkcji; większa z tych jednostek miała prędkość maksymalną ograniczoną do 250 km/h.
  • Wolnossący 3.2 l. o mocy 238 lub 243 KM, gwarantujący raczej skromne osiągi na poziomie 2.0 turbo, niewiele lepsze od 1.6 l. turbo.

Volvo XC70

W palecie silników Volvo XC70 nie mogło zabraknąć też diesli i tutaj także liczba cylindrów była różna:

Czterocylindrowe

  • 1.6 l. (D Drive) o mocy 109 (w starszej wersji) lub 115 KM (w nowszej), który jest trwały i bezawaryjny, jednak w tym przypadku nie zasługuje na polecenie, bo jest za słaby do tego auta.
  • 2.0 l. o 4 cylindrach i mocy 136 KM, który w początkowych latach produkcji pochodził od PSA

Pięciocylindrowe

  • 2.0 l. D3 o 5 cylindrach i mocy 163 – konstrukcji od Volvo, która wyparła z oferty wspomnianą jednostkę od PSA.
  • 2.4 l. w różnych wariantach mocy. Tych najsłabszych oznaczonych zwyczajnie D – 163, 175 oraz tych mocniejszych jako D5 o mocy 185, 205 i 215 KM. Ich osiągi wahają się od 7,8 do 10,4 sekundy do setki – trudno uznać te osiągi za sportowe, ale i tak jazda takim dieslem należy do przyjemności. Co ważne, te silniki mimo tej samej pojemności różnią się od siebie, bo przez lata dochodziło do wielu zmian. Uwaga przy zakupie! Nawet ta sama pojemność nie musi oznaczać, że mamy do czynienia z tym samym silnikiem.

Napęd 4×4

Kluczowy w tym modelu wydaje się jednak napęd na cztery koła i podniesione zawieszenie. To ono sprawia, że Volvo XC70 potrafi więcej i może dalej. 21-centymetrowy prześwit pozwala na bezproblemowe wjeżdżanie na wysokie krawężniki i zjazd z utwardzonych szlaków. Jednak to, jak daleko zajedziemy w „terenie”, zależy od napędu.

W wersjach AWD (nie zawsze był to standard) za rozdział momentu obrotowego na cztery koła decyduje sprzęgło Haldex. W takim rodzinnym kombi to wygodne rozwiązanie, które nie powoduje zwiększonego apetytu na paliwo, a jest przy tym małe, w miarę lekkie i niezawodne na śliskiej nawierzchni.

Ile kosztuje Volvo XC70?

Ceny Volvo XC70 w 2022 zaczynają się od 25 tys. zł (w takim budżecie można znaleźć też auta z poprzedniej generacji, ale w dobrym stanie), a kończą na ok. 140 tys. złotych. Przy zakupie warto pamiętać jednak o potencjalnie wysokich kosztach utrzymania auta. Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, by znaleźć idealny egzemplarz dla siebie? Dowiedz się, oglądając nasz test.