27 września 2021

Volkswagen Touareg I – spora siła w rozsądnej cenie

Volkswagen Touareg I generacji był prawdziwym przełomem. Można powiedzieć, że samochód powstał we współpracy z Porsche, a z pewnością platforma, na której Touareg został zbudowany, była wspólna. Ta sama podstawa posłużyła za bazę do modelu Cayenne. Dzięki temu Touareg jest z jednej strony komfortowym i luksusowym SUVem, a z drugiej ekstremalnym autem, które poradzi sobie w niejednym terenie. Pod maską VW można znaleźć silniki o sporej pojemności, np. pięciolitrowego Diesla V10 TDI. 313 koni mocy wystarczy, by bez problemu holować 155 tonowego Boeinga 747.

Volkswagen Touareg I

Mimo, że Touareg nie posiada charakterystycznej dla terenówek ramy i tak świetnie poradzi sobie w terenie.

Inne zalety Touarega, produkowanego w latach 2002-2010, mogą okazać się bardziej przyziemne. Za całkiem rozsądną kwotę kupujemy przestronne wnętrze oraz bagażnik o pojemności od 500 do 555 litrów z możliwością otwarcia nie tylko całej klapy, ale też samej szyby. Jedynym minusem tego auta są dość kosztowne naprawy. 

Standardowo Touareg wyposażony został w napęd na cztery koła 4Motion. Jest on realizowany przez skrzynię rozdzielczo-redukcyjną z mechanizmem różnicowym sterowanym płytkową blokadą, która dawała możliwość spięcia go na stałe.

Volkswagen Touareg I – jaki silnik wybrać?

Gama silników w tym modelu nie jest aż tak szeroka, jak mogłoby się wydawać. Wszystkie z nich są jednak duże i mocne. Wśród benzynowych pojawiły się:

  • V6 3.2 l o mocy 219 lub 241 KM, który rozpędza auto do setki w prawie 10 sekund, a jego prędkość maksymalna to niewiele ponad 200 km/h. Koszty utrzymania tego silnika będą najrozsądniejsze spośród wszystkich oferowanych jednostek, co jednak wcale nie oznacza, że będą niskie;
  • V6 3.6 l FSI o mocy 280 KM, który przyspiesza do setki w 8,6 s;
  • V8 4.2 l o mocy 309 KM w wersji z wtryskiem MPI (osiąga setkę w 8,1 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 218 km/h) lub nowocześniejsze FSI o mocy 350 KM. Mocniejszy z silników potrzebuje 7,5 sekundy do setki i zapewnia maksymalną prędkość 234 km/h. Oba silniki 4,2 l dobrze łączą dynamikę i adekwatne do niej spalanie;
  • Najbardziej ekstremalna jednostka – W12 6.0 l o mocy 450 KM, dzięki której rozpędzimy się do setki w 5,9 sekundy osiągając przy tym prędkość maksymalną 250 km/h.

Wśród Diesli znajdziemy:

  • 2.5 TDI, zwykły pięciocylindrowy silnik rzędowy z wtryskiem i pompowtryskiwaczami oraz rozrządem opartym na kołach zębatych. To jedyny silnik w tym modelu łączony z manualną skrzynią biegów. Gwarantowane przez niego osiągi nie bardzo pasują do klasy auta, jednak po latach zapewnia w miarę bezproblemowy serwis. Jednostka rozpędza auto do setki w 11,5 sekundy i rozwija maksymalną prędkość 188 km/h;
  • 3.0 V6 TDI o mocy 225 lub 240 KM, który do 100 km/h rozpędza się w 9 sekund;
  • V10 5.0 l z pompowtryskiwaczami i mocą 313 KM – zapewnia świetną dynamikę już przy niskich obrotach. Te silniki mają wielu fanów, jednak trzeba pamiętać, że były drogie w zakupie i są drogie w serwisowaniu.

Pojawiła się także ekstremalna wersja Touarega R50 z tym samym silnikiem V10 5.0 l, jednak wzmocnionym do 350 KM. Sprint do setki trwał zaledwie 6,7 s. 

Volkswagen Touareg

Ile kosztuje Volkswagen Touareg I?

Kupując Touarega pierwszej generacji w 2021 roku trzeba liczyć się z wydatkiem od 17 000 do 60 000 złotych. W sumie niewiele. Czy to oznacza, że zakup takiego auta to okazja? Niekoniecznie. Mimo upływu lat to nadal auto klasy premium, co da się odczuć w kosztach jego serwisu i utrzymania. Czy warto więc zainwestować w Touarega? Dowiedz się, oglądając nasz test.