6 czerwca 2022

Volkswagen Passat B8 – czy nudny znaczy gorszy?

Być może Volkswagen Passat B8 nie wzbudza zachwytu, ale nie jest też powodem do żartów – a to już spory plus. Jest duży, wygodny i komfortowy, a przy tym niebanalnie poprawny. Przez wiele lat wyznaczał standardy w klasie i był najchętniej wybieranym autem segmentu. Produkowany od 8 lat przeszedł już kilka faceliftingów i choć od dawna mówi się o jego końcu, Passat nadal trwa.

Volkswagen Passat przede choć jest zachowawczy, to prezentuje się przy tym nowocześnie i elegancko. Produkcja generacji B8 ruszyła w 2014 roku i nadal trwa (2022 r.) tyle tylko, że w ofercie pozostało wyłącznie wersja kombi (wcześniej także sedan). Niezależnie od typu nadwozia, mocnym punktem Passata B8 jest pakowny bagażnik – ma 586 litrów w sedanie i 650 w kombi. Do zalet można zaliczyć też przyjemne prowadzenie i manewrowanie, dobrą widoczność oraz bogate wyposażenie w różnego rodzaju elektronicznych asystentów i systemy wspierające jazdę.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat 2015

Volkswagen Passat miał zejść z rynku kilka lat temu. Już przy premierze VIII generacji mówiło się, że będzie to jego ostatnia. W stanach jest niedostępny, w Europie wyłącznie jako kombi. Czy będzie następca Passata? Raczej nie, zasłużony model musi ustąpić miejsca bardziej popularnym modelom marki.

Volkswagen Passat B8 – jaki silnik wybrać?

Wszystkie silniki w Passacie B8 są bardzo dopracowane, a problemy związane z nadmiernym pobieraniem oleju czy pękającymi tłokami odeszły tu w niepamięć. Motory dostępne w tym modelu mają 4 cylindry w rzędzie. Ich pojemność mieści się w przedziale od 1.4 do 2.0. Czy to oznacza, że będzie skromnie? Niekoniecznie – generują moc od 120 do 280 KM.

W gamie silników benzynowych znalazły się:

  • 1.4 l. TSI BlueMotion Technology o mocy 125 lub 150 KM,
  • 1.5 l. TSI Evo o mocy 150 KM – dołączył do oferty w 2018 roku i zastąpił silnik 1.4 l,
  • 1.8 l. TSI o mocy 180 KM – gwarantujący osiągi na poziomie 7,9 sekundy do setki i 232 km/h prędkości maksymalnej
  • 2.0 l. o mocy 220, 272 lub 280 KM.

Po liftingu w 2019 roku oferta została zredukowana – zniknął z niej silnik 1.8, a w gamie pozostało 1.5 o mocy 150 KM oraz 2.0 w wariantach: 190, 272 i 280 KM.

Oferowane silniki diesla to dobrze znane TDI w różnych wariantach:

  • 1.6 l. o mocy 120 KM, który był modyfikowany w trakcie trwania produkcji, m.in. ze względu na ekologię. Jego moc jest skromna, ale idzie w parze z bardzo niskim spalaniem. Do setki rozpędza się w 11 sekund i choć to najsłabszy wynik w tej generacji, to w zupełności wystarczy dla spokojnego kierowcy. Oferowany był do liftingu,
  • 2.0 l. o mocy 150, 190, 200 lub 240 KM, gdzie najmocniejsza wersja ma podwójne doładowanie. Część z tych silników posiada SCR.

Passat B8 występował również w hybrydowej wersji GTE. W tym przypadku pod maskę trafiało 1.4 TSI wspomagane przez silnik elektryczny, gdzie moc układu wynosiła 218 KM. To hybryda typu plug-in, więc może być ładowana z gniazdka, a na samym prądzie można przejechać ok. 30 km.

Volkswagen Passat

Volkswagen Passat

W ofercie znalazła się też uterenowiona wersja Alltrack, zestawiana z mocniejszymi wersjami silnikowymi. Zmieniono nie tylko jej wygląd, ale też zwiększono prześwit i dodano metalowe osłony podwozia. Dodatkowo, zawsze występuje z seryjnym napędem na cztery koła.

Ile kosztuje Passat B8?

W 2022 roku ceny używanych Passatów B8 zaczynają się od 45 tys. złotych – w parze z taką ceną zwykle idzie przebieg ponad 300 tys. km i rocznik z początku produkcji. Najdroższe używane egzemplarze kosztują ok. 230 tys. złotych. Auta z salonu w najuboższej wersji można kupić od 180 tys. złotych, ale nowe egzemplarze są trudno dostępne. Czego spodziewać się po tym popularnym aucie, które cieszy się niegasnącym zainteresowaniem odbiorców?

Poznaj je lepiej, oglądając nasz test.

Volkswagen Passat B8 - GALERIA

Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat