11 marca 2022

Volkswagen ID. Buzz – 9 rzeczy, które musisz wiedzieć o nowym „Ogórku”.

Volkswagen ID. Buzz

Jego protoplastą był legendarny już dzisiaj Volkswagen T1, ikona ruchu hipisowskiego lat 60. XX wieku. Teraz „Ogórek” powraca jako elektryczny Volkswagen ID. Buzz. Odkrywamy 9 najważniejszych cech tego modelu.

Oryginalny Volkswagen ID. Buzz zadebiutował w 2017 roku w formie jeżdżącego konceptu o napędzie elektrycznym. Co istotne, samochód produkcyjny niewiele różni się od niego wizualnie. Nadal ma krótką maskę, spore reflektory oraz wielkie logo niemieckiej marki. Nadal też nawiązuje do swojego protoplasty z początku lat 50. XX wieku. Nadal też wpisuje się w stylistyczną rodzinę samochodów elektrycznych VW – ID.

Wnętrze można uznać za nietypowe. Jasne kolory (w opcji), minimalistyczny design znane z innych Volkswagenów z rodziny ID – 3 i 4 to także cecha Buzza.

VW I.D. Buzz Concept

W przeciwieństwie do Volkswagena T1 nowy „Ogórek” dysponuje jednak silnikiem elektrycznym, który – tak jak w oryginale – został umieszczony z tyłu i napędza tylną oś. Co jeszcze warto wiedzieć o nowym Volkswagenie ID. Buzz?

1. Volkswagen ID. Buzz: oparty na platformie MEB

Volkswagen ID. Buzz został zbudowany na platformie MEB, przeznaczonej dla samochodów elektrycznych niemieckiej marki. To pierwsza na świecie skalowalna architektura dla modeli z napędem na prąd, co pozwala wykorzystywać ją we wszystkich markach całej Grupy Volkswagen. Stworzono na niej już choćby Volkswageny ID.3, ID.5 i ID.5 GTX, ale też też Skodę Enyaq, Audi Q4 Sportback e-tron, Audi Q5 e-tron czy Cupre Born.

2. „Osobowy” współczynnik oporu powietrza

Volkswagen ID. Buzz

To niebywałe, ale Volkswagen ID. Buzz dysponuje współczynnikiem oporu powietrza typowym dla samochodów osobowych. W przypadku wersji rodzinnej wynosi on 0,285, natomiast towarowego – 0,29. To porównywalne wyniki z tymi, osiąganymi choćby przez najnowsze wcielenie Opla Corsy, który w momencie swojego debiutu w 2019 roku wyróżniał się najniższym współczynnikiem w klasie.

W rzeczywistości niski współczynnik oporu powietrza oznacza mniejsze zużycie energii i większy zasięg, co w samochodach elektrycznych jest kluczowe.

3. Akumulator trakcyjny wbudowany w podłogę

Platforma MEB

Platforma MEB

Typowo dla modeli elektrycznych, akumulator litowo-jonowy ID. Buzza wbudowano w podłogę. Takie rozwiązanie zapewnia lepsze wykorzystanie przestrzeni oraz stabilniejsze zachowanie na drodze, ze względu na niskie rozłożenie masy. Bateria trakcyjna ma pojemność użytkową wynoszącą 77 kWh (82 kWh nominalną) i służy do napędzania lekkiego silnika o mocy 204 KM.

TUTAJ przeczytasz o kosztach użytkowania auta elektrycznego.

4. Ładowanie: od 5 do 80 proc. w 30 minut

Dzięki funkcji szybkiego ładowania z mocą sięgającą 170 kW, akumulator ID. Buzz może być naładowany od 5 do 80 proc. w czasie 30 minut. Na pokładzie auta znajduje się też ładowarka prądu zmiennego o mocy 11 kW. W przyszłości nowy „Ogórek” ma korzystać z funkcji „Plug & Cahrge”, która pozwala na wygodne ładowanie auta bez konieczności korzystania ze specjalnej karty czy aplikacji.

Wystarczy po prostu podłączyć kabel do gniazda, aby samochód nawiązał komunikację z kompatybilną stacją ładującą i automatycznie rozpoczął proces ładowania baterii. Płatności również są nabijane automatycznie.

5. Vehicle-to-Home

Volkswagen ID. Buzz został wyposażony w funkcję, dzięki której może przekazywać nadwyżkę energii elektrycznej do sieci domowej. Przesyłanie energii odbywa się pośrednictwem specjalnego, dwukierunkowego wallboxa.

6. Car to car, czyli rozbudowane systemy bezpieczeństwa

Volkswagen ID. Buzz standardowo komunikuje się z innymi pojazdami oraz infrastrukturą drogową i wykorzystuje przesyłane przez nie sygnały w celu wykrywania zagrożeń w czasie rzeczywistym. Poza tym na pokładzie każdego nowego „Ogórka” seryjnie znajdują się asystenci awaryjnego hamowania oraz utrzymania na pasie ruchu.

Opcjonalnie dostępna jest nowa funkcja w postaci „Travel Assist with swarm data”, która umożliwia półautonomiczną jazdę w całym zakresie prędkości, a także – po raz pierwszy w modelach Volkswagena – wspomaga zmianę pasa ruchu na autostradzie.

7. Volkswagen ID. Buzz: pięć miejsc lub wielka przestrzeń bagażowa

Volkswagen ID. Buzz

Volkswagen ID. Buzz zabiera na pokład 5 pasażerów, którym oferuje bardzo przestronną kabinę. Zawdzięcza to nie tylko akumulatorowi w podłodze, ale i niezwykle długiemu rozstawowi osi, wynoszącemu niemal 3 metry (2988 mm). Odmiana osobowa może się pochwalić bagażnikiem o pojemności 1121 l, która po złożeniu drugiego rzędu siedzeń wzrasta do 2205 l. Wariant z wydłużonym rozstawem osi i w konfiguracji siedzeń 2/3/2 zadebiutuje w 2023 roku.

Dostawcza wersja Cargo z przodu ma 2 lub 3 fotele – zależnie od życzenia klienta – oraz ma stałą przegrodę oddzielająca przestrzeń bagażową o pojemności sięgającej 3,9 m3.

8. Zaskakująco zwrotność

Volkswagen ID. Buzz jest krótszy od nowego Multivana o spore 17 cm. Przy długości mierzącej 4712 mm, wysokości 1937-1938 mm oraz szerokości 1985 mm  (o 81 mm więcej niż w Volkswagenie T6.1), promień skrętu ID. Buzza jest na poziomie przeciętnego samochodu kompaktowego. Wynosi zaledwie 11,1 m, co auto zawdzięcza choćby uwolnieniu przednich kół od konieczności wprawiania go w ruch.

9. Na rynku jeszcze w tym roku

Volkswagen ID. Buzz w niektórych krajach będzie można zamawiać już w maju, natomiast wprowadzenie na nasz rynek jest przewidziane jesienią bieżącego roku. Nie ma się jednak co łudzić, że pojawienie się nowego „Ogórka” na rynku odnowi ruch hipisowski. W końcu protoplasta ID. Buzza kosztował niewiele. Najnowsze jego wcielenie w wersji elektrycznej przeznaczony będzie raczej dla zamożniejszych klientów.

Volkswagen ID. Buzz
Volkswagen ID. Buzz
Volkswagen ID. Buzz