24 stycznia 2024

Nowy Volkswagen Golf 8.5: wygląda świetnie, kusi poprawionym kokpitem

2024 Volkswagen Golf

Powszechnie mówi się o nim, że to ostatnie spalinowe wcielenie tego samochodu. Volkswagen Golf 8.5 to mocno poprawione wnętrze, nieco ostrzejszy wygląd oraz większy zasięg hybryd plug-in.

W tym roku Volkswagen Golf obchodzi swoje 50. urodziny. Ale Niemcy nie mają specjalnie wiele powodów do świętowania. Ten przez lata najpopularniejszy samochód Europy, w zeszłym roku znalazł „raptem” 184 279 klientów, lądując na 7. miejscu w statystykach sprzedaży. Pierwszą pozycję zajęła elektryczna Tesla Model Y (254 822 szt.).

I właśnie słowo „elektryczny” ma wyznaczać przyszłość tego niemieckiego modelu. Na razie jednak mamy Volkswagena Golfa 8.5, w którym rzekomo naprawiano to, co tak bardzo irytowało użytkowników. Czyli przede wszystkim kokpit.

Zepsuto, aby naprawić

Volkswagen Golf przez lata był znany z wykończenia wybiegającego ponad klasową średnią, a przede wszystkim z wzorcowej ergonomii. Tak było chociażby w przypadku modeli 5., 6., czy 7. generacji.

Wraz z premierą „ósemki” wszystko się zepsuło – wprowadzono nowy, cyfrowy kokpit o irytującej obsłudze. Z deski rozdzielczej zniknął m.in. klasyczny panel klimatyzacji, a w jego miejsce zastosowano dotykowe suwaki, które… nie otrzymały podświetlenia (TUTAJ przeczytasz o nietrafionej obsłudze dotykowej).

Poza tym np. włączanie podgrzewania foteli powierzono wyłącznie niezbyt dopracowanemu systemowi multimedialnemu. Szczególnie na początku produkcji Golfa w aktualnym wcieleniu działał on zbyt wolno i zdarzało się, że się wieszał.

Teraz Volkswagen Golf 8.5 otrzymał mocno poprawiony kokpit z większym wyświetlaczem systemu multimedialnego. O ile w podstawowych wariantach ma znaleźć się 10,4-calowy ekran dotykowy, o tyle w droższych ma on 12,9 cala.

Volkswagen Golf 8.5: nie tylko nowy ekran

Centralny wyświetlacz Volkswagena 8.5 wyróżnia się teraz zmodyfikowanymi grafikami i strukturą menu. Podzielono go na dwie strefy – górną i dolną. W przypadku pierwszej, konfigurowalnej, możemy zaprogramować skróty do ulubionych funkcji. Z kolei w dolnej części znalazły się przycisk Home wraz z klawiszami do zarządzania klimatyzacją czy ogrzewaniem lub wentylacją foteli.

Co istotne, system multimedialny Volkswagen Golfa 8.5 zyskał asystenta głosowego, opartego na sztucznej inteligencji ChatGPT. Ma on pomóc w zapanowaniu nad zestawem audio, nawigacją czy klimatyzacją, a poza tym „wzbogaci” interakcje z kierowcą.

Kolejne dwie zmiany to wprowadzenie podświetlenia paska pod centralnym ekranem, służącego do zarządzania temperaturą i regulacji głośności. Poza tym Niemcy zrezygnowali z irytujących pól dotykowych na kierownicy. W ich miejsce Volkswagen Golf 8.5 otrzymał klasyczne przyciski, znane choćby z 7. generacji tego auta.

W odnowionym aucie wprawdzie nie zastosowano gazowych amortyzatorów maski, jak to miało miejsce w przypadku „siódemki”, ale poprawiono ogólną jakość. Przykład to choćby panele drzwi, w których znalazło się więcej miękkich materiałów.

Ostrzejszy wygląd, nowe lakiery

Z zewnątrz Volkswagen Golf 8.5 wyróżnia się nieco zmienionym kształtem przednich lamp z tylko jednym wybrzuszeniem w dolnej krawędzi. Opcjonalnie mogą one korzystać ze zmodernizowanego oświetlenia matrycowego, zapewniającego wiązkę światła o długości do 500 m.

Z przodu i z tyłu dyskretnie odświeżono również zderzaki, natomiast tylne lampy otrzymały efekt 3D. Volkswagen Golf 8.5 po raz pierwszy może się teraz pochwalić podświetlanym logo marki w przednim pasie.

Inne zmiany zewnętrzne to cztery nowe kolory metalizowane (Crystal Ice Blue, Anemone Blue, Oyster Silver, Grenadilla Black) i pięć wzorów felg aluminiowych w rozmiarach od 16 do 19 cali.

Klienci do wyboru będą mieli trzy podstawowe poziomy wyposażenia. Są to Golf, Life oraz Style. Poza nimi spodziewać się należy wariantów R-Line, GTE oraz GTI. Podobnie jak w przypadku Golfa przed modernizacją, kombi nie będzie oferowane w odmianach eHybrid, GTE oraz GTI, ale zapewne Niemcy pozostawią „erkę”.

Wyposażenie Volkswagena Golfa 8.5 wzbogacono m.in. o system kamer dookoła nadwozia, a także możliwość automatycznego opuszczenia miejsca parkingowego, i to bez kierowcy na pokładzie. Czyli za pomocą aplikacji.

Volkswagen Golf 8.5: bez silnika 1.0

Wybór jednostek napędowych dostępnych w Volkswagenie Golfie pozostanie praktycznie taki sam, jak do tej pory. Po stronie benzynowej znajdą się silniki 1.5 TSI o mocy 130 lub 150 KM, dostępne z przekładnią ręczną. Obok nich będzie można wybrać łagodną hybrydę eTSI o identycznych mocach, seryjnie łączoną z DSG.

Po stronie wysokoprężnej nadal będzie pracował wyłącznie 2-litrowy silnik TDI. Również w jego przypadku mamy do czynienia z dwoma wersjami, z których słabsza rozwija 116 KM i jest łączoną ze skrzynią ręczną, a mocniejsza – 150 KM. Tutaj seryjna jest przekładnia DSG o 7 biegach.

Dla chcących więcej mocy w Volkswagenie Golfie 8.5 przewidziano dwie hybrydy plug-in. Z oferty wycofano za to wariant GTD (200 KM) oraz jednostkę 1.0.

Większa bateria

Volkswagen Golf 8.5 otrzymał hybrydowe układy napędowe, które znalazły się już pod maskami najnowszych Passata i Tiguana. Podstawowa odmiana plug-in hybrid generuje 204 KM, czyli tyle samo, co poprzednio. Z kolei mocniejsza w wariancie GTE ma teraz 272 KM, a więc o 27 KM więcej niż wcześniej.

Bardziej istotny od tego jest fakt, że Niemcy zwiększyli pojemność akumulatora trakcyjnego z 10,6 do 19,7 kWh. Przy okazji też poprawili szybkość ładowania – teraz bateria Volkswagena Golfa 8.5 może przyjąć prąd z mocą 11,0 kW zamiast 3,6 kW.

Co istotne, elektryczny zasięg odmian plug-in hybrid wynosi teraz 100 km. Wcześniej w przypadku GTE było to zaledwie 56 km (80 km w wersji eHybrid).

Dodatkowe konie mechaniczne zyskała również odmiana GTI. Jej 2-litrowy silnik benzynowy wyróżnia się teraz 265 KM zamiast 245 KM. Poza tym w jej przypadku zrezygnowano z przekładni ręcznej na rzecz 7-stopniowego DSG.

Volkswagen Golf 8.5: cena

Cena aktualnego wcielenia Volkswagena Golfa startuje z pułapu 124 590 zł. Tyle zapłacimy za wariant Style, wprawiany w ruch przez 130-konny silnik benzynowy. Z kolei najtańszy Golf z turbodieslem to wydatek 129 190 zł.

W przypadku Volkswagena Golfa 8.5 cen jeszcze nie ogłoszono. Wiadomo jednak, że auto powinno trafić do sprzedaży już wiosną bieżącego roku.

2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 VW Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf GTI
2024 Volkswagen Golf GTI
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 VW Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf
2024 Volkswagen Golf