15 lipca 2023

Trasoumilacze, czyli Otomoto i Natalia Kukulska radzą, co robić z dziećmi w aucie

Jeśli nie tablet, to co?
Jeśli nie tablet, to co?

Tablety precz, uruchamiamy kreatywność – tak można streścić wakacyjną akcję „Trasoumilacze”. “Trasoumilacze” to letnia kampania edukacyjna, w której Otomoto razem z Natalią Kukulską zachęcają rodziców do aktywnego spędzania czasu z dziećmi podczas wakacyjnych podróży samochodem. Na zachętach się jednak nie kończy – rodzice dostają gotowe pomysły na 6 gier słownych,  które pomogą zabić nudę w trakcie kilkugodzinnej trasy. Dzięki “trasoumilaczom” spędzicie wartościowy czas ze swoimi dziećmi, bez konieczności kupowania dodatkowych akcesoriów czy gadżetów. To co, kto podejmuje wyzwanie?

Jeśli nie tablet, to co? 

Wakacje są okresem radości ale i wyzwań dla wszystkich rodziców. To czas, kiedy wiele rodzin wybiera się na wakacyjne wojaże, korzystając z samochodu jako środka transportu. Najmłodsi, którzy na co dzień spędzają zbyt wiele czasu przed ekranem komputera lub tableta, w trasie najchętniej robiliby to samo. A przecież te kilka czy nawet kilkanaście godzin może być wspaniałą okazją do chwili oddechu od ekranów i pogłębienia relacji z rodzicami.

Właśnie dlatego Otomoto razem z Natalią Kukulską – zaangażowaną, świadomą mamą – rozpoczęło akcję "Trasoumilacze", która zachęca rodziców do aktywnego spędzania czasu z dziećmi podczas podróży samochodem i odkrywania nowych form rozrywki. Rozrywki, która pobudza kreatywność i wyobraźnię a także rozwija umiejętności językowe dzieci. Dodatkową zaletą gier jest niski poziom skomplikowania a także to, że może w nich brać udział dowolna liczb osób. A więc, jeśli nie tablet, to…

Słowne domino

Gra polega na tym, że każde kolejne słowo musi zaczynać się od litery, na którą kończy się poprzednie. Jeśli rozpoczynający grę jako pierwsze słowo poda "rower", to kolejny zawodnik musi podać słowo zaczynające się na literę "r", na przykład "rulon". Słowem podanym przez kolejnego gracza będzie np.  "niebo".

Na jedną literę 

Zabawa dla dzieci, które potrafią budować zdania. Gracz musi zbudować zdanie, w którym każde słowo zaczyna się na tę samą literę. Spójniki "i", "z" i "w" się nie liczą. Przykładowe zdanie może brzmieć: “Wesoła Weronika wróciła z wyjazdu”. Aby zwiększyć poziom trudności starszym dzieciom, można wymagać zdań o sobie lub o kimś, kogo znają.

Zwierzaki

Gra polega na odgadywaniu, o jakim zwierzęciu myśli dana osoba poprzez zadawanie pytań naprowadzających, na które można odpowiedzieć tylko "tak" lub "nie". Jedna osoba szuka w głowie zwierzęcia, a druga osoba próbuje go odgadnąć, zadając maksymalnie 10 pytań.

Przykładowe pytanie: Czy to zwierzę jest większe od psa?

Po zadaniu maksymalnie 10 pytań, osoba zgadująca, próbuje odgadnąć, jakie zwierzę ktoś miał na myśli. Niezależnie od wyniku, role się odwracają i wcześniejszy pytający wymyśla swoje zwierzę.

Język robotów

Ta zabawa przeznaczona jest dla młodszych dzieci i polega na przegłoskowaniu słów lub wyrażeń i pozwoleniu dziecku odgadnąć, co się mówi "w języku robotów". Na przykład, słowo "kolorwanka" w głoskowym języku robotów brzmi "k-o-l-o-r-w-a-n-k-a". Długość słów można dostosować do możliwości dziecka, zaczynając od krótszych i stopniowo zwiększając trudność.

Nazwy miejscowości

Ta gra pozwoli szczególnie mocno rozwinąć skrzydła wyobraźni Twojemu maluchowi i Tobie. Podczas podróży samochodem cały czas mijamy tabliczki z nazwami miejscowości. Można wykorzystać te nazwy jako inspirację do opowiadania historii. Wspólnie wymyślcie bajkę inspirując się nazwą miasta lub wioski: zastanówcie się, jak powstały te nazwy i dlaczego dana miejscowość tak się nazywa. Przykład: Wesoła? To musiała być jakaś księżniczka, ale dlaczego była wesoła? Może dlatego, że król i królowa grali z nią w fantastyczną grę jadąc karocą?

Zabawa w skojarzenia

Ta zabawa polega na tworzeniu luźnych skojarzeń między słowami. Można łączyć różne słowa w nietypowy sposób, dając się ponieść wyobraźni. Na przykład, słowo "zielony" może kojarzyć się z żabą, a żaba z wodą, woda z rybą, ryba z milczeniem, a milczenie z ciszą. Gra polega na kontynuowaniu skojarzeń, tworząc nowe połączenia między słowami. Zapytacie,co ma wspólnego zielony ze spokojem? Niewiele, ale nie jest to przeszkodą, żeby pojawiły się w jednej „turze” skojarzeń. 

Jakie są korzyści z grania w “Trasoumilacze”?

Akcja "Trasoumilacze" ma zachęcić rodziców do angażowania się w aktywną i twórczą rozrywkę podczas wspólnych podróży samochodem. To doskonała okazja do umacniania więzi rodzinnych, rozwijania komunikacji między rodzicami i dziećmi oraz stymulowania wyobraźni i kreatywności.

Dzięki tym zabawom rodzice i dzieci mogą razem tworzyć niezapomniane wspomnienia z wakacyjnych podróży, zamiast spędzać czas tylko przed ekranem.