Rejestracje nowych samochodów – czerwiec 2021

Juliusz Szalek

3 stycznia 2022

Toyota miażdży konkurencje. Wyniki sprzedaży nowych samochodów za 2021 rok

Toyota liderem rynku. Zmiana upodobań Polaków? A może handel tym, co było w salonach? W sumie zarejestrowaliśmy w Polsce 446 680 nowych aut. Jakie marki w 2021 roku wyszły obronną ręką?

Pandemiczny rok 2021 przyniósł spore przetasowania na rynku nowych samochodów. A wszystko przez problemy z podzespołami i wymuszone przerwy w produkcji. Jednak nie wszyscy borykali się z kłopotami.

Toyota po raz drugi została liderem rynku, zostawiając konkurencję daleko w tyle. Sprzedaż na poziomie 74 tys. w porównaniu z drugą Skodą, której samochodów zarejestrowano w Polsce zaledwie 45 tys. to wynik miażdżący. A to już drugi rok z rzędu, kiedy Toyota zwiększa sprzedaż. W 2020 zarejestrowano w Polsce 64 364 samochodów japońskiej marki zwiększając swój udział w rynku z 10,3 proc. w 2019 roku do 13,2 proc. w roku 2020. W 2021 liczba rejestracji była większa o ponad 8 tys. aut.

Ktoś powie, że wyniki w tym roku są mocno wypaczone przez kłopoty z dostawami. Owszem, ale wszystkie marki działają w tych samych warunkach. Toyota przede wszystkim potrafiła zapewnić sobie ciągłość dostaw nowych samochodów w trudnym pandemicznym czasie. Po drugie trafiła w gusta europejskich, a także polskich klientów wprowadzając nowe modele. Jednak to Corolla i Yaris nadal ciągnęły sprzedaż.

Japońska marka z olbrzymią przewagę wyprzedziła Skodę, która utrzymała drugą pozycję. Jednak jak pozostałe marki koncernu Volkswagen, borykała się z dostępnością nowych samochodów.

Podium w zasadzie bez zmian

Trzecie miejsce obronił Volkswagen, choć nie było łatwo. Dystans do podium sukcesywnie skracały Kia i Hyundai, coraz odważniej i mocniej rozpychając się na polskim rynku. Ostatecznie nie udało się wskoczyć na podium, jednak dla koreańskiego koncernu to i tak rekordowy wynik w Polsce. Gdy wiele marek sprzedawało marzenia o samochodach, odsyłając klientów z kwitkiem, Kia i Hyundai mogły sprzedawać samochody z bieżącej produkcji.

wyniki rejestracji wg. CEPiK
Wyniki rejestracji nowych samochodów wg. CEPiK. Źródło: SAMAR

Jak wygląda pierwsza dziesiątka najchętniej sprzedawanych marek (liczba rejestracji wg CEPiK)?

  1. Toyota – 74 513 szt.
  2. Skoda – 45 070
  3. Volkswagen – 34 421
  4. Kia – 32 323
  5. Hyundai – 26 840
  6. BMW – 23 964
  7. Mercedes – 20 018
  8. Dacia – 19 909
  9. Ford – 19 112
  10. Audi – 18 973

Prywatnie mamy inny gust

Samar wziął także pod uwagę zakupy indywidualne. W tym zestawieniu jeszcze większe zaskoczenia. Tutaj Toyota nadal jest liderem, ale na drugie miejsce wskoczyła Kia, a na trzecie Hyundai. Mogłoby to oznaczać, że jeśli o zakupie samochodu decydujemy sami, a nie flotowiec, wybieramy nieco inne marki niż te, do których przywykliśmy. Skoda i VW dopiero na 5. i 6. miejscu.

Jakie modele pokochali w ubiegłym roku Polacy? W przypadku zakupów indywidualnych i flotowych ranking Top 10 wygląda następująco:

  1. Toyota Corolla
  2. Toyota Yaris
  3. Skoda Octavia
  4. Dacia Duster
  5. Toyota RAV4
  6. Skoda Fabia
  7. Toyota C-HR
  8. Hyundai Tucson
  9. Kia Sportage
  10. Hyundai i30

W przypadku zakupów indywidualnych:

  1. Toyota Yaris
  2. Dacia Duster
  3. Toyota Corolla
  4. Hyundai Tucson
  5. Kia Sportage
  6. Toyota Aygo
  7. VW T-Roc
  8. Dacia Sandero
  9. Toyota RAV4
  10. Toyota C-HR

Największe spadki i wzrosty

Warto także bliżej przyjrzeć się statystykom rejestracji i sprawdzić kto najwięcej stracił, a kto zyskał w tym roku.

Niewątpliwymi zwycięzcami okazali się Tesla (483 proc.), Cupra (1953 proc., jednak nowa marka Seata startowała z bardzo niskiego poziomu sprzedaży) a także, Maserati 92 proc. Abarth (62 proc.) Mazda (48 proc.), Suzuki 43 (proc.) i Hyundai (45 proc.).

Rekordzistami na minusie okazały się marki: Mitsubishi (-56 proc.) Smart (47 proc.) i Honda (48 proc.).

Cały rynek

rynek samochodów osobowych
Rynek samochodów osobowych

Jak wynika z danych CEPiK, w całym 2021 roku zarejestrowaliśmy 446 680 nowych samochodów osobowych, czyli 4,3 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Jak wylicza SAMAR spośród dziesięciu marek notowanych w czołówce listy 6 uzyskało wynik lepszy niż w roku ubiegłym. Trzy pierwsze miejsca należą do wieloletnich liderów naszego rynku: Toyoty (+21,5%), Skody (-20%) oraz VW (-7,5%).

Na uwagę zasługuje wysoka pozycja Kii oraz Hyundaia. Te koreańskie marki szybko umacniają się na rynku, zmniejszając odstęp od dotychczasowych liderów. W przypadku Kii wzrost liczby rejestrowanych aut wyniósł ponad 34 proc., a w przypadku Hyundaia niemal 46 proc.

Wśród marek premium klasyfikowanych w pierwszej dziesiątce na uwagę zasługuje wzrost Audi, który wyniósł niemal 22 proc. oraz wysoki wzrost BMW, które walczyło na rynku nie tylko szeroką ofertą i jej dostępnością, ale także wyjątkowo atrakcyjnymi cenami. Mercedes nieznacznie obniżył swoją sprzedaż o 1,4 proc.

Warto także odnotować świetny wynik Tesli, która od tego roku jest oficjalnie działającym importerem na naszym rynku. Wystarczyło kilka miesięcy, by Polacy zarejestrowali ponad 900 samochodów tej amerykańskiej marki.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.