12 lipca 2021

Toyota RAV4 IV – na drodze do doskonałości

SUV-y już od wielu lat cieszą się niegasnącą popularnością. Toyota odkryła zainteresowanie tego typu autami jako jedna z pierwszych i już w 1994 roku wprowadziła na rynek pierwszą generację modelu RAV4 zbudowaną na płycie Corolli.

Lata pracy nad modelem i ciągłe udoskonalenia powinny znajdować odzwierciedlenie w jakości i przestronności kolejnych generacji. Czy tak właśnie jest w przypadku IV generacji RAV4, produkowanej w latach 2013-2018?

Toyota RAV 4 na górskiej trasie.

Japonia, z której pochodzi Toyota to górzysty kraj. Nie dziwi więc fakt, że RAV4 pośród stromych zboczy prezentuje się wspaniale.

Gama silnikowa

Auto stało się mniej „terenowe”, mniej uniwersalne, choć cały czas było wyżej zawieszone, miało albo mogło mieć napęd na cztery koła, było wygodne, przestronne, a przy tym komfortowe. 

Paleta silników RAV4 nie była jednak zbyt rozbudowana. Decydując się na silnik diesla, staniemy przed wyborem między trzema jednostkami. W egzemplarzach sprzed liftingu w 2015 można znaleźć silnik 2.0 l D4D o mocy 124 KM lub 2.2 l D-Cat o mocy 150 KM. Mniejszy z nich ma wrażliwy i drogi w serwisie układ wtryskowy, a także niezbyt trwałe sprzęgło dwumasowe.

Z kolei w silniku 2.2 l nie musimy martwić się o DPF. Silnik radzi sobie świetnie z jego wypaleniem, niezależnie od warunków drogowych. Pojawia się za to problem erozji krawędzi tulei cylindrycznych, co prowadzi do zniszczenia uszczelki pod głowicą. Operację szlifowania krawędzi można wykonać tylko raz. Choć silniki były non stop usprawniane, nadal trzeba liczyć się z ryzykiem.

Po liftingu do gamy Diesli dołączył silnik 2.0 l (N57), który z kolei jest bezawaryjny, ale słynie z rozciągania się łańcucha rozrządu.

Toyota RAV4

Przód Toyoty wygląda bardzo dobrze. Nowoczesny design sprawia, że RAV4 może stać się oczkiem w głowie niejednego fana SUV-ów.

Toyota RAV 4 IV z benzyną

Jedyną europejską jednostką benzynową oferowaną w RAV4 IV jest silnik 2.0 l o mocy 151 KM. Miał zapewniać maksymalne osiągi przy minimalnym zużyciu paliwa. By rozpędzić auto do setki potrzebował 9,9 sekundy, a jego prędkość maksymalna to 185 km/h. Silnik nie posiada doładowania ani wtrysku bezpośredniego i dobrze toleruje instalację LPG. Na rynku USA można spotkać też silnik 2,5 l o mocy 180 KM.

Po liftingu gamę uzupełniła wersja hybrydowa. Silnik spalinowy 2,5 l w połączeniu z elektrycznym generuje moc 155 lub 197 KM. Niestety, jego awaryjność jest bardzo wysoka.

Ile kosztuje Toyota RAV 4 IV?

Najtańsza Toyota RAV4 kosztują ok. 45 tys. złotych. Najdroższe to wydatek nawet 125 tys., ale warto pamiętać, że są to auta zaledwie 4-letnie. 

Jesteś ciekawy, jak prowadzi się Toyotę RAV4? Dowiedz się o niej więcej w naszym teście.