8 marca 2023

Toyota Prius. Szokuje wyglądem, osiągami i ceną. No to ile?

2023 Toyota Prius

Nowa Toyota Prius V generacji do tej pory szokowała wyglądem i parametrami. Teraz szok może powodować także cena auta. 199 900 zł tyle trzeba będzie zapłacić, by pokazać się w kompaktowym, hybrydowym Priusie.

Przez pierwsze cztery generacje Toyota Prius wyglądała albo dziwnie, albo nijako. Potencjalni klienci nigdy nie wybierali tego auta ze względu na jego prezencję, tylko z powodu oszczędnego napędu hybrydowego.

Właśnie dlatego dzisiaj Prius, szczególnie drugiej (WV20) i trzeciej (XW30) generacji, to ulubione auto taksówkarzy i różnego rodzaju przewoźników. Trwałe, oszczędne i wygodne. Z pewnością jednak nie atrakcyjne, za którym ktoś będzie się obracał na ulicy.

Piata generacja Priusa do tej praktyczności i funkcjonalności musiała dorzucić emocje i nieco podnieść atrakcyjność nadwozia. I tak się stało. Metamorfozę można uznać za udaną. Więcej o nowym Priusie pisaliśmy TUTAJ.

Trzy wersje

Teraz przyszła pora na konkrety. Toyota opublikowała cennik i jak się okazuje za atrakcyjnie wyglądające auto z napędem hybrydowym typu plug-in o mocy 223 KM trzeba będzie zapłacić niemal 200 tys. zł.

W cenniku figurują trzy wersje wyposażenia. Podstawowy Comfort już jest dość bogato wyposażony w pakiet systemów bezpieczeństwa, ekran dotykowy o przekątnej 12,3-cala, nawigację ze zdalną aktualizacją, światła LED, podgrzewane fotele, elektrycznie regulowany fotel kierowcy i 19-calowe felgi.

O poziom wyżej jest wersja Prestige, w której dodatkowo mamy m.in. cyfrowe lusterko wsteczne, elektrycznie sterowaną klapę bagażnika i reflektory matrycowe. W tej wersji auto kosztuje 211 900 zł.

  • Comfort – od 199 900 zł,
  • Prestige – od 211 900 zł,
  • Executive – od 239 900 zł.

Z kolei na szycie oferty znajduje się odmiana Executive, w której znajdziemy dodatkowo system kamer 360 stopni, wentylowane fotele z pamięcią i panele fotowoltaiczne na dachu, które mogą ładować akumulator, wydłużając zasięg o 8,7 km każdego dnia. Cena? 239 900 zł.

Jeden napęd

Na polskim rynku Toyota Prius dostępna będzie tylko z jednym napędem. To przełom, bo przecież Prius znany jest z tego, że był pierwszym seryjnym autem hybrydowym (1997 rok). Teraz Prius w Europie będzie wyłącznie hybrydą, ale plug-in. I pewnie stad tak wysoka cena.

Auto otrzymało napęd najnowszej generacji, wykorzystujący 2-litrową benzynową jednostkę napędową R4, pracującą w cyklu Atkinsona. Wytwarza ona 148 KM i do pary ma 160-konny silnik elektryczny. Łączna moc układu to 223 KM, czyli aż o 101 KM więcej niż w poprzedniku.

O ile Toyota Prius plug-in 4. generacji od 0 do 100 km/h rozpędzała się w 11,1 s, o tyle jej najnowsze wcielenie okazuje się wyraźnie szybsze. Także i w tym przypadku można mówić o przełomie, który wyraża liczba 6,7 s.

A jeśli chcemy jechać wyłącznie na prądzie, to akumulator o pojemności ponad 13,6 kWh pozwala, zdaniem producenta, pokonać 72-86 km w trybie bezemisyjnym.