18 marca 2021

Toyota Auris II Hybrid – oszczędne auto do miejskiej jazdy

Dynamiczny wygląd Toyoty Auris II przypadnie do gustu wszystkim tym, którzy cenią sobie auta z pazurem. Z kolei hybrydowy napęd z pewnością przyciągnie uwagę tych osób, które chcą jeździć nieco bardziej ekologicznie. Toyota Auris drugiej generacji produkowana była od 2012 do 2019 roku. Sprawdź, jakie możliwości oferuje to auto.

Hybrydowa teoria

Toyota Auris została stworzona jako pojazd z napędem czysto spalinowym, a hybryda jest tylko jedną z dostępnych jej wersji. Co ciekawe, wykorzystano w niej układ napędowy z hybrydowej Toyoty Prius. To benzynowy silnik 1.8 l (99 KM) i elektryczny o mocy 82 KM, co po przeliczeniu daje łącznie 136 KM. Układ zestawiono z przekładnią planetarną, która pracuje w bardzo podobny sposób jak skrzynia bezstopniowa. W Aurisie to Multidrive S, montowana także w benzynowych 1.2 l Turbo i 1.6 l.

Jak działa napęd hybrydowy w Aurisie II? Układ zestawiono z przekładnią planetarną, która pracuje w bardzo podobny sposób jak skrzynia bezstopniowa

Jak działa napęd hybrydowy w Aurisie II? Układ zestawiono z przekładnią planetarną, która pracuje w bardzo podobny sposób jak skrzynia bezstopniowa

Jeśli ktoś się spodziewa, że hybrydowym Aurisem można przez wiele kilometrów jeździć na prądzie, będzie rozczarowany. Wręcz przeciwnie, napędy hybrydowe Toyoty działają na zasadzie wsparcia silnika spalinowego. Niewielkie akumulatory pozwalają na przejechanie zaledwie kilku kilometrów. Ma to swoje zalety, nie wozimy ciężkich akumulatorów, nie zmniejszają one przestrzeni bagażowej, nie zwiększają masy auta no i nie musimy ich ładować. 

W mieście podczas normalnej jazdy niewielki akumulator ładuje się i oddaje energię wspierając auto w najtrudniejszych chwilach, podczas ruszania i przyspieszania. Z koeli hamując odzyskujemy energię, którą możemy wykorzystać do napędu. Co ciekawe silnik spalinowy w wersji hybrydowej ma pośredni wtrysk i dobrze nadaje się do instalacji LPG, z czego skrzętnie korzystają taksówkarze.

Toyota Auris II - tak prezentuje się silnik po podniesieniu klapy. Połączenie napędu benzynowego i elektrycznego oferuje w sumie 136 KM mocy.

Toyota Auris II – tak prezentuje się silnik po podniesieniu klapy. Połączenie napędu benzynowego i elektrycznego oferuje w sumie 136 KM mocy.

Toyota Auris II z napędem tradycyjnym

Wśród bardziej konwencjonalnych rozwiązań w Toyocie Auris znajdziemy silnik benzynowy:

  • 1.33 l o mocy 99 KM,
  • 1.6 l o mocy 132 KM.

Większa jednostka, jak łatwo się domyślić, pozwala na bardziej dynamiczną jazdę, ale mniejszy z silników także dobrze sprawdzi się w mieście – jest prosty, oszczędny i bezawaryjny. Po liftingu do oferty dodano także 1.2 l z bezpośrednim wtryskiem i turbiną, o mocy 116 KM. 

Toyota Auris II dostępna jest także w wersji z silnikami Diesla:

  • 1.4 l D4D o mocy 90 KM,
  • 1.6 l D4D o mocy 116 KM,
  • 2.0 l D4D o mocy 124 KM.

Wszystkie Diesle w tym modelu są nowoczesne, zasilanie listwą Common Rail z pizoelektrycznymi wtryskami. 

Ile kosztuje używany model?

Dzisiaj ceny hybrydowej Toyoty Auris zaczynają się od ok. 30 i sięgają nawet 100 tys. złotych. Chcesz dowiedzieć się, jak to auto sprawuje się podczas jazdy? Sprawdź, jak wypadło w naszym teście.