11 lutego 2021

Top 5 używane motocykle w 2020 roku

używane motocykle

O ile sprzedaż nowych motocykli mimo pandemii wzrosła w ubiegłym roku, tak w przypadku używanych jednośladów runek się skurczył. Obostrzenia i ograniczenia w ruchu spowodowały, że do kraju napłynęło znacznie mniej używanych pojazdów. Oto TOP 5 najczęściej wyszukiwane używane motocykle w 2020 roku.

W sumie ubiegły roku zarejestrowano 69 476 używanych jednośladów, co oznacza spadek o 7,8 proc. Jednocześnie w grudniu wyniki sprzedaży były rekordowe. Sprowadzono 3600 używanych jednośladów, co stanowi wzrost i to aż o 10 proc. (rok do roku).

Jak podał Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w samym grudniu sprowadziliśmy nie tylko więcej motocykle (3088 szt., wzrost o 9,7 proc. r./r.), ale także więcej motorowerów (512 szt., wzrost o 12 proc. r./r.).

Wśród najpopularniejszy używanych motocykli w 2020 roku znalazły się: Suzuki GSX R, Honda Shadow, Honda CBF, Honda CB, Yamaha FZ.

A oto pierwsza piątka naszego TOP 5.

5. Kawasaki Z

W świecie samochodów największą popularnością cieszą się auta typu SUV i crossover. W przypadku motocykli popularność zdobywają nakedy. Dla Kawasaki o cała rodzina Z. Co w nich jest takiego fascynującego?

Kawasaki Z750

Kawasaki Z750

W crossoverach wyżej siedzisz, więcej widzisz, do tego wyższe zawieszenie pozwala na większą nonszalancję podczas jazdy. Ale o wjeździe w teren raczej nie ma mowy. Na co pozwala motocykl w stylu naked? Z pewnością brak owiewek silnika, a także, a może przede wszystkim, brak szyby czołowej powoduje, że jazda na dłuższych dystansach zaczyna być męcząca. W mieście owszem jest wygodnie, tym bardziej że pozycja na motocyklu typu naked jest bardziej odprężona.

To, co jednak liczy się najbardziej to styl. A styl naked pokochało wielu motocyklistów. Motocykle rodziny Z w kawasaki to super nakedy oraz nowoczesne klasyki stylizowane na jednoślady „retro”. Wybór jest bardzo szeroki; od Z125, przez Z400, Z650 po Z900. Który wybrać? Może Z H2. To połączenie wszystkiego, co w Kawasaki najlepsze, czyli silnika 998 cm3 z technologią znaną z legendarnego motocykla Ninja H2.

4. Yamah MT

To stosunkowo młoda rodzina motocykli stworzona przez Yamahę w 2005 roku. Głownie to maszyny typu naked, których nazwa MT pochodzi od hasła „Master od Torque”.

Yamaha MT-07 2015

Yamaha MT-07 2015

Do dzisiaj produkowane są modele z silnikiem jednocylindrowym MT-125 i MT-15, dwucylindrowym (cylindry ułożone równolegle) MT-25, MT-03 i 07, rzędowym trzycylindrowym MT-09 oraz czterocylindrowym rzędowym MT-10. W nomenklaturze Yamahy wszystkie te maszyny zaliczyć należy do kategorii hiper naked.

Agresywna stylizacja idzie w parze z osiągami. Najbardziej mroczny ze wszystkich hyper nakedów Yamahy to wersja specjalna MT-10 wyposażona w wyczynowe, sterowane elektronicznie (ERS) zawieszenie Öhlins. Do tego kolorowy panel wskaźników TFT oraz specjalne barwy wyścigowe i bogate wyposażenie seryjne pozwalają wykrzesać z niej, jak twierdzi Yamaha, mrocznego demona prędkości.

3. BMW GS

To klasyka gatunku. Legenda, która trwa od 1980 roku. Jeśli mówisz o wyprawach, długiej i wygodnej jeździe, myślisz BMW GS. Bardziej wszechstronnego motocykla trudno znaleźć, no może poza Hondą Africa Twin.

GS to motocykl idealny na autostrady, wiejskie drogi i zaułki, ale także na nieutwardzone nawierzchnie. W każdej z tych sytuacji kierowca może cieszyć się doskonałym komfortem. Technicznym wyróżnikiem GS jest wahacz jednostronny – typ tylnego zawieszenia określany mianem monolever.

BMW R 1200 GS 2010

BMW R 1200 GS 2010

W długiej historii modelu pojawiło się wiele odmian kultowego GS-a jak choćby lżejsze odmiany enduro. Sama legenda również zmieniała swoje oblicze. Przełomowy był choćby 2013 rok, w którym całkowicie przebudowano silnik. Po raz pierwszy w modelu wykorzystano chłodzenie cieczą.

2. BMW R

Nawet jak na warunki motocyklowe silnik boksera o pojemności 1254 cm3 musi robić wrażenie. Podobnie jest nie tylko z pojemnością, ale z całą resztą. BMW R 1250 R to rasowy naked bike, świetny do miasta, ale z racji osiągów idealny także na dłuższe wypady.

Używane motocykle - BMW R 1250 R

BMW R 1250 R

No bo jak w korkach wykorzystać moc 136 koni mechanicznych? Silnik nie dość, że o potężnej mocy, to na dodatek charakteryzuje się płynnym jej oddawaniem już od najniższych obrotów. Osiągnięto to dzięki technologii BMW ShiftCam, czyli zmiennym fazom rozrządu. Do tego motocykl ma wszystkie najnowocześniejsze rozwiązania, systemy wspierające jazdę, dynamiczne zawieszenie (Dynamic ESA), automatycznie zmieniające amortyzację i napięcie wstępne sprężyn w zależności od warunków jazdy i obciążenia, reflektor LED oraz system Motorrad Connected, który pozwala na sparowanie motocykla ze smartfonem kierowcy. Informacje z telefonu pokazywane są na 6,5-calowym, kolorowym wyświetlaczu TFT.

Używane motocykle BMW, a szczególnie model GS trzymają cenę. Z jednej strony to z pewnością dobra lokata kapitału, z drugiej świetny motocykl do jazdy na co dzień.

1. Honda CBR

Honda CBR to próba połączenia sportowych osiągów z cywilnymi właściwościami jezdnymi. W skrócie – City Bike Racing. Inżynierom Hondy udało i to w połowie lat 80. Jednoślady z tego segmentu od pierwszego modelu charakteryzowały się dobrymi osiągami oraz ciekawymi rozwiązaniami jak choćby system VTEC zmieniający ilość używanych zaworów odpowiednio do obrotów silnika. Wbrew pozorom największe pojemności nie robiły tutaj największego wrażenia.

Co ciekawe, choć dzisiaj używane motocykle Hondy to głównie egzemplarze CBR 1000 Fireblade, przez lata produkcji jednoślady oznaczone jako CBR wyposażane były w silniki o najróżniejszych pojemnościach.

Używane motocykle - Honda CBR 900 RR

Honda CBR 900 RR

CBR 600 Huricane dzięki zaawansowanej aerodynamice i ogromnej mocy zmiażdżyła nie tylko konkurencję, ale okazała się znacznie przyjemniejsza w jeździe niż potężna i ciężki Honda CBR z litrowym rzędowym czterocylindrowym silnikiem. Do dziś sześćsetka, jest najbardziej uznawanym motocyklem tej klasy. Na opinie zasłużyła sobie legendarną trwałością Hondy i wytrzymałością wysilonej jednostki. Jednakże o niezawodności modelu 600 świadczy przede wszystkim 30 lat nieprzerwanej produkcji, zakończonej dopiero w 2017.

Ta najbardziej charakterystyczna Honda CBR to efekt pracy inżynierów pod okiem Tadao Baby. Marzył, aby stworzyć motocykl o osiągach litrowego silnika, lecz z łatwością prowadzenia i gracją sześćsetki. Z tej wizji, w połowie 1991 roku, powstał model SC28. 893 ccm pojemności silnika, moc 126 KM i waga nieco ponad 200 kg to parametry, które zdeklasowały konkurencję.

W latach dziewięćdziesiątych nastąpił prawdziwy motocyklowy wyścig zbrojeń. Nowy model musiał być lżejszy, szybszy i mocniejszy niż poprzednik. Tak też się stało. Rozwiercono cylindry do 919 ccm, przekonstruowano owiewki, a całość zapakowano w nową, lżejszą i wytrzymalszą aluminiową ramę. I tak powstał najlepiej sprzedający się motocykl sportowy schyłku lat dziewięćdziesiątych na świecie – Honda CBR 900 RR Fireblade SC 33.

Kolejne lata i kolejne wersje to pościg za osiągami i wkraczanie technologii przez duże T. Doprowadziło to ostatecznie do stworzenia motocykla z… litrowym silnikiem. Co prawda lżejszym od tego z lat 90., ale jednak historia zatoczyła koło i CBR znowu stała się dużym i ciężkim motocyklem z litrowym silnikiem.

Top 5 używane motocykle

Top 5 używane motocykle