test opon zimowych

Test opon zimowych

Juliusz Szalek

13 stycznia 2021

Test opon zimowych – 235/55 R17

Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził test opon zimowych. Sprawdził, które opony z tych w rozmiarze 235/55 R17 są najlepsze. Zwycięzca jest tylko jeden, ale i tak otrzymał ocenę tylko „dobrą”.

Przebadano trzynaście modeli opon w popularnym rozmiarze R17. Montowane są one w większości SUV-ów i większych auta od Audi A7, przez BMW X3, Forda Galaxy po Kie Sportage, Opla Cascada i VW Tiguana.

Najlepsze noty uzyskała opona Michelina, najgorszą Semperit (ocena dostateczna). Zdecydowana większość opon jest zadowalająca, co oznacza, że wypadałoby poprawić niektóre parametry, ale i tak można ja polecić.

Wśród opon R17 żadna nie uzyskała oceny niedostatecznej, czyli żadna nie oblała testu. Zatem jakie opony w rozmiarze 235/55 R17 są najlepsze?

Test opon zimowych 235/55 R17 – wyniki

Model Ocena końcowa
Michelin Pilot Alpin 5
Dobra
Esa+Tecar SUPERGRIP PRO Zadowalająca
Goodyear UltraGrip Performance+ Zadowalająca
Dunlop Winter Sport 5 SUV Zadowalająca
Vredestein Winterac Pro Zadowalająca
Nokian WR Snowproof Zadowalająca
Bridgestone Blizzak LM005 Zadowalająca
Kleber Krisalp HP3 Zadowalająca
Pirelli Winter Scottozero 3 Zadowalająca
Cooper Discoverer Winter Zadowalająca
Fulda Kristall Control SUV Zadowalająca
Continental WinterContact TS850 P Zadowalająca
Semperit Speed-Grip 3 SUV Dostateczna

Nr 1. – Michelin Pilot Alpin 5

Zwycięzcą tegorocznego testu opon w rozmiarze jest Michelin Pilot Alpin 5. Opona jako jedyna otrzymała notę dobrą, na co z pewnością sobie zasłużył – w końcu zdeklasował konkurencję w jeździe na suchych oraz zaśnieżonych nawierzchniach.

Opona Michelina jako jedyna charakteryzuje się wolnym ścieraniem bieżnika, gwarantuje wysoki komfort jazdy oraz najniższe zużycie paliwa.

Jedyny minus, jaki zauważono podczas testów to prowadzenie w zakrętach na mokrej nawierzchni. Ten parametr wypadł najgorzej.

Nr 2. – Esa+Tecar SUPERGRIP PRO

Opona okazała się najlepsza w kategorii zużywania bieżnika (0,8 pkt) oraz jazdy po śniegu czy lodzie, które rekompensują gorsze noty na suchej nawierzchni i wysoki poziom hałasu, jaki generuje.

Nr 3. – Goodyear UltraGrip Performance +

Na podium znalazła się także opona Goodyear, którą wysoko oceniono w kategorii jazdy po mokrych i pokrytych śniegiem drogach. Bardzo dobrze wypadła pod względem długości eksploatacji. Okazuje się, że ma najlepsze parametry ścierania. Ocena końcowa z pewnością mogłaby być wyższa, gdyby nie mniej precyzyjne prowadzenie na suchej nawierzchni.

Jak i co oceniają specjaliści z ADAC?

Pod uwagę brane jest siedem jasno określonych kategorii i za każdy parametr przyznawane są punkty w skali od 0,6 do 5,5 – przy czym im niższa nota tym wynik lepszy.

Aby zdobyć piątkę, czyli ocenę bardzo dobrą, opona musi zdobyć co najmniej 1,5 pkt. Żadna z opon w tegorocznym teście takiej noty nie otrzymała, ale nie ma się tym, co przejmować, bo to naprawdę trudne. Ocena dobra to przynajmniej 2,5 pkt, zadowalająca od 3,5 pkt, a dostateczna minimum 4,5 pkt.

Kategorie testowe:

Zachowanie na mokrej nawierzchni (30 proc. oceny końcowej),

zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (20 proc. oceny końcowej),

zachowanie na suchej nawierzchni (15 proc. oceny końcowej),

zachowanie na oblodzonej nawierzchni (10 proc. oceny końcowej),

żywotność (10 proc. oceny końcowej),

zużycie paliwa (10 proc. oceny końcowej),

generowany hałas (5 proc. oceny końcowej).

Na ocenę końcową składają się wyniki poszczególnych kategorii. I jak powiedział mi kiedyś specjalista jednej z firm oponiarskich, nie ma problemu, by stworzyć oponę idealną w jednej z nich. Cała sztuka polega na tym, by dobrać taką mieszankę, aby opona było dobra we wszystkich kategoriach.

Test opon zimowych – wyniki poszczególnych kategoriach

Zachowanie na mokrej nawierzchni: Bridgestone Blizzak LM005 (1,5 pkt)
Continental WinterContact TS850 P (1,9 pkt)
Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni: Michelin Pilot Alpin 5 (1,8 pkt)
Kleber Krisalp HP3 (2,0 pkt)
Zachowanie na suchej nawierzchni: Michelin Pilot Alpin 5 (1,9)
Dunlop Winter Sport 5 SUV (2,2 pkt); Vredestein Wintrac Pro (2,2 pkt)
Zachowanie na oblodzonej nawierzchni: Esa+Tecar SUPERGRIP PRO (2,3 pkt);
Semperit Speed Grip 3 SUV (2,3 pkt); Michelin Pilot Alpin 5 (2,4 pkt); Goodyear UltraGrip Performance + (2,4 pkt); Vredestein Wintrac Pro (2,4 pkt); Bridgestone Blizzak LM005 (2,4 pkt); Kleber Krisalp HP3 (2,4 pkt); Cooper Discoverer Winter (2,4 pkt); Fulda Kristall Control SUV (2,4 pkt)
Żywotność: Esa+Tecar SUPERGRIP PRO (0,8 pkt);
Semperit Speed Grip 3 SUV (0,8 pkt); Michelin Pilot Alpin 5 (1,5 pkt); Goodyear UltraGrip Performance + (1,5 pkt); Dunlop Winter Sport 5 SUV (1,5 pkt); Continental WinterContact TS850 P (1,5 pkt);
Zużycie paliwa: Goodyear UltraGrip Performance + (1,8 pkt);
Bridgestone Blizzak LM005 (1,8 pkt); Cooper Discoverer Winter (1,9 pkt); Semperit Speed-Grip 3 SUV (1,9 pkt)
Generowany hałas: Fulda Kristall Control SUV (2,6 pkt);
Nokian WR Snowproof (2,7 pkt)

 

Test opon zimowych oraz szczegółowa klasyfikacja są o tyle istotne, że nie każdy kierowca potrzebuje opon idealnych. Np. jeżdżąc tylko w mieście na południu Europy, bardziej będzie liczyć się prowadzenie na mokrej nawierzchni niż jazda na zaśnieżonych drogach. Z kolei dla mieszkańca alpejskiego kurortu ważniejszy będzie parametr jazdy na śniegu lub na lodzie. Wyniki poszczególnych kategorii to cenna wskazówka przy wyborze opon zimowych.

 

Czytaj więcej:

 

Rynek samochodów osobowych – listopad 2020

Nowy podatek od samochodów. Nawet 100 tys. zł.

Inwestycja w klasyka. Czy to się opłaca?

 

 

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.