27 października 2020

Test opon zimowych – 205/55 R16

opony zimowe

W Polsce automobilkluby… w zasadzie trudno powiedzieć co robią. Szkolą, uświadamiają, popularyzują? Piękne hasła. Z pewnością jednak nie podpowiadają kierowcom, jakie auta wybrać, co jest w nich dobre, a co złe, wreszcie jakie opony na najbliższy sezon są najlepsze.Oto najnowszy test opon zimowych w rozmiarze 205/55 R16.

Niemiecki ADAC testami zajmuje się od 117 lat. Jakie opony zimowe w rozmiarze 205/55 R16 są najlepsze na sezon 202/2021?

Nie rozstrzygamy czy opony zimowe w naszych warunkach klimatycznych mają jeszcze rację bytu. O tym, być może przy innej okazji. Załóżmy więc, że są niezbędne. Bo śnieg, bo wyjazd na narty do Austrii lub Włoch, bo to zawsze bezpieczniej. Jakie więc zimówki wybrać?

ADAC na warsztat wziął opony zimowe w rozmiarze 205/55 R16 montowane w popularnych autach kompaktowych klasy średniej np. w Toyocie Corolli, Fordzie Focusie, VW Passacie, Oplu Astrze i Skodzie Superb oraz większych.

Przebadano 15 różnych marek, modeli i spośród wszystkich opon 205/55 R16 pięć uznano za dobre, siedem za zadowalające, a jedna zakończyła test z oceną dostateczną. Aż dwie opony nie otrzymały rekomendacji ADAC, co uznawane jest za oblanie testu. Oficjalna ocena – lufa, pała, słowem niedostateczny.

Test opon zimowych – wyniki

ModelOcena końcowa
Bridgestone Blizzak LM005Dobra
Michelin Alpin 6Dobra
Dunlop Winter Sport 5Dobra
Hankook i*cept RS2Dobra
Maxxis Premitra Snow WP6Dobra
Falken Eurowinter HS01zadowalająca
Continental WinterContact TS860zadowalająca
Goodyear UltraGrip 9+zadowalająca
Sava Eskimo HP2zadowalająca
Toyo Observe S944zadowalająca
Pirelli Cinturato Winterzadowalająca
Giti GitiWinter W1zadowalająca
Semperit Speed-Grip 3dostateczna
King Meiler Winter Tact WT81niedostateczna
Trista Snowpower HPniedostateczna

Nr 1. – Bridgestone Blizzak LM005

Zwycięzcą tegorocznego testu opon zimowych jest Bridgestone (ocena 2,0 pkt.). Według ADAC Blizzak LM005 świetnie spisuje się:
– na mokrej nawierzchni,
– podczas aquaplaningu,
– na suchej oraz zaśnieżonej drodze.

Jedyny minus jaki zauważyli inżynierowie ADAC podczas testów to zbyt mała trwałość mieszanki. Ten parametr warto poprawić.

Nr 2. – Michelin Alpin 6

Drugie miejsce przyznano oponie Michelin Alpin 6 (ocena 2,1 pkt.). Opona ma gorzej radzi sobie podczas jazdy na mokrej nawierzchni, na śniegu, lodzie i suchym asfalcie, ale nadrabia trwałością.

Nr 3. – Dunlop Winter Sport 5 oraz Hankook i*cept RS2

Na trzecim miejscu ex aequo znalazły się dwie opony Dunlop i Hankook. I tu niespodzianka. O ile wszystkie wcześniejsze opony należą do segmentu premium, tak Hankook to opona klasy średniej. To zaskoczenie, że w małych punktach (ocena 2,2) uzyskała taką samą sumę punktów, jak opona klady premium.

Dunlop Winter Sport 5 najlepiej wypada w kategorii trwałość, jazda na śniegu i na mokrej nawierzchni z kolei Hankook idealnie radzi sobie z aquaplaningiem, jest trwała i ekonomiczna. Poza tym dobrze radzi sobie we wszystkich pozostałych kategoriach, co umożliwiło wejście na podium.

Jak i co oceniają specjaliści z ADAC?

Pod uwagę brane jest siedem jasno określonych kategorii i za każdy parametr przyznawane są punkty w skali od 0,6 do 5,5 – przy czym im niższa nota tym wynik lepszy.

Aby zdobyć piątkę, czyli ocenę bardzo dobrą, opona musi zdobyć co najmniej 1,5 pkt. Żadna z opon w tegorocznym teście takiej noty nie otrzymała, ale nie ma się tym co przejmować, bo to naprawdę trudne. Ocena dobra to przynajmniej 2,5 pkt., zadowalająca od 3,5 pkt., a dostateczna minimum 4,5 pkt.

Kategorie testowe:

  • Zachowanie na mokrej nawierzchni (30 proc. oceny końcowej),
  • zachowanie na ośnieżonej nawierzchni (20 proc. oceny końcowej),
  • zachowanie na suchej nawierzchni (15 proc. oceny końcowej),
  • zachowanie na oblodzonej nawierzchni (10 proc. oceny końcowej),
  • żywotność (10 proc. oceny końcowej),
  • zużycie paliwa (10 proc. oceny końcowej),
  • generowany hałas (5 proc. oceny końcowej).

Na ocenę końcową składają się wyniki poszczególnych kategorii. I jak powiedział mi kiedyś specjalista jednej z firm oponiarskich, nie ma problemu, by stworzyć oponę idealną w jednej z nich. Cała sztuka polega na tym, by dobrać taką mieszankę, aby opona było dobra we wszystkich kategoriach. Wtedy test opon zimowych wypadnie dobrze.

Wyniki w poszczególnych kategoriach

Zachowanie na mokrej nawierzchni:Bridgestone Blizzak LM005 (1,3 pkt);
Continental WinterContact TS860 (1,8 pkt)
Zachowanie na ośnieżonej nawierzchni:Goodyear UltraGrip 9 + (1,8 pkt);
Pirelli Cinturato Winter (1,8 pkt); Semperit Speed-Grip3 (1,9 pkt)
Zachowanie na suchej nawierzchni:Maxxis Premitra Snow WP6 (2,0 pkt);
Bridgestone Blizzak LM005 (2,1 pkt)
Zachowanie na oblodzonej nawierzchni:Toyo Observe S944 (2,1 pkt);
Michelin Alpin 6 (2,2 pkt); Continental WinterContact TS860 (2,2 pkt); Pirelli Cinturato Winter (2,2 pkt)
Żywotność:King Meiler Winter Tact WT81 (1,0 pkt – uwaga, opona nie otrzymała rekomendacji);
Michelin Alpin 6 (1,5 pkt); Dunlop Winter Sport 5 (1,5 pkt); Hankook i*cept RS2 (2,0 pkt); Falken Eurowinter HS01 (2,0 pkt); Sava Eskimo HP2 (2,0 pkt); Giti GitiWinter W1 (2,0 pkt)
Zużycie paliwa:Dunlop Winter Sport 5 (1,8 pkt);
Hankook i*cept RS2 (1,9 pkt); Goodyear UltraGrip 9+ (1,9 pkt); Sava Eskimo HP2 (1,9 pkt); Toyo Observe S944 (1,9 pkt)
Generowany hałas:Maxxis Premitra Snow WP6 (2,5 pkt);
Continental WinterContact TS860 (2,5 pkt); Toyo Observe S944 (2,5 pkt); Pirelli Cinturato Winter (2,5 pkt); Semperit Speed Grip3 (2,5 pkt); Michelin Alpin 6 (2,6 pkt)

To o tyle istotna klasyfikacja, że nie każdy kierowca potrzebuje opon idealnych. Np. jeżdżąc tylko w mieście na południu Europy, bardziej będzie liczyć się prowadzenie na mokrej nawierzchni niż jazda na zaśnieżonych drogach.

Z kolei dla mieszkańca alpejskiego kurortu ważniejszy będzie parametr jazdy na śniegu lub na lodzie. Wyniki poszczególnych kategorii to cenna wskazówka przy wyborze opon zimowych.

Przeczytaj także poradnik jak dbać o opony, by służyły długo. Znajdziesz go TUTAJ.