11 sierpnia 2023

Tankowanie pod korek: dlaczego szkodzi?

tankowanie

Częsta jazda na rezerwie szkodzi. A tankowanie pod korek? Również! Dlatego podczas napełniania zbiornika paliwa należy przestrzegać jednej bardzo ważnej zasady. Jakiej?

Nigdy nie należy przesadzać w żadną ze stron. Tak samo, jak szkodliwa jest zbyt częsta jazda na rezerwie, również tankowanie pod korek nie przynosi nic dobrego.

Z punktu widzenia kierowcy, szczególnie przed daleką podróżą, np. zagraniczną, jest to jednak uzasadnione. W ten sposób można zatankować dodatkowe kilka litrów paliwa, wydłużając zasięg samochodu i jednocześnie pokonać dłuższy dystans na... często tańszych benzynie lub oleju napędowym (TUTAJ dowiesz się, ile km pokonasz na rezerwie).

NIE TANKUJ POD KOREK!

Zobacz wideo news

Tankowanie pod korek: dlaczego szkodzi?

Okazuje się, że tankowanie pod korek nie jest wskazane. Dlaczego? Otóż może spowodować uszkodzenie układu paliwowego. Jeśli bowiem nie kończymy nalewać paliwa po pierwszym odbiciu pistoletu, prowadzi to do wypełnienia nim rury nalewowej i układu odpowietrzania zbiornika paliwa.

Doprowadza to także do zalania filtra węglowego i w rezultacie pojawienia się przykrego zapachu benzyny lub oleju napędowego w kabinie. Filtr ten jest bowiem odpowiedzialny za niwelowanie oparów paliwa, a jego wymiana bywa kosztowna (TUTAJ dowiesz się, jak usunąć zapach benzyny z kabiny).

Co gorsza, jeśli benzynę lub olej napędowy nalejemy pod sam korek, może powstawać zbyt duże podciśnienie. To z kolei prowadzi do awarii układu paliwowego. Należy pamiętać, że w czasie pracy jednostki napędowej tylko część paliwa trafia do komór spalania. Reszta służy chłodzeniu układu wtryskowego i ponownie wraca do baku.

Kolejne problemy przy zatankowaniu pod korek to:

  • wycieki ze zbiornika np. przy ostrej jeździe w zakrętach
  • wycieki z powodu zwiększenia objętości paliwa, spowodowanej rozszerzalnością cieplną

Jak robić to prawidłowo?

Najlepiej tankować paliwo do pierwszego odbicia pistoletu. Dzięki temu w układzie paliwowym pozostanie wystarczająca ilość powietrza, aby uniknąć opisanych powyżej problemów.

Z kolei częsta jazda ze zbyt niskim poziomem paliwa również prowadzi do wielu przykrych konsekwencji. To nie tylko narażenie się na całkowite wyczerpanie benzyny czy oleju napędowego, ale przede wszystkim układu paliwowego na uszkodzenia (TUTAJ przeczytasz o tym więcej).