21 lipca 2021

Suzuki Vitara II – czy to nadal terenowe auto?

Suzuki Vitara ma swoje korzenie w rasowych autach terenowychCzasy się jednak zmieniają, a wraz z nimi oczekiwania klientów, dlatego Vitara drugiej generacji to już typowy crossover. 

Vitara czy Grand Vitara?

Sprawa nie jest prosta. Suzuki Grand Vitara I została zaprezentowana w 1997 roku. Jej produkcja obejmowała lata 1998-2005. W gamie modelowej zastąpiła Suzuki Vitarę.

Z kolei Suzuki Vitara II została po raz pierwszy zaprezentowana w październiku 2014 roku. Auto, w przeciwieństwie do pierwszej generacji modelu Vitara, jest crossoverem segmentu B zbudowanym na płycie podłogowej crossovera Suzuki SX4 S-cross. Vitara dzieli z nim także parę innych rozwiązań technicznych, m.in. silniki oraz sposób napędu na obie osie. Produkcja rozpoczęła się na początku 2015 roku, a do salonów model ten trafił wiosną. To właśnie Vitara II zastąpiła w gamie wysłużone modele SX4, zbudowane wspólnie z Fiatem (model Sedici) oraz Grand Vitarę. 

Auto po liftingu można kupić do dzisiaj. W tym momencie nasuwa się pytanie, czy ten crossover segmentu B nadal ma w sobie coś ze swoich terenowych przodków.

Suzuki Vitara w terenie

Suzuki Vitara wygląda bardzo dobrze. W oczy rzuca się chromowany grill oraz spore reflektory. Dodatkowo w zderzak wkomponowane są ledy do jazdy dziennej.

Suzuki Vitara II – najważniejsze informacje

Vitara II robi dobre pierwsze wrażenie zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Choć auto ma zaledwie 4,2 metra długości, kierowca i pasażerowie nie będą skarżyć się na brak miejsca. Dodatkowo 5 gwiazdek uzyskanych w testach NCAP sprawia, że Vitara jest również bezpieczna. Pojemność bagażnika wynosi 375 litrów, co stanowi dość standardowy wynik dla segmentu B.

Jadąc po asfalcie od razu można poczuć, że nie mamy już do czynienia z terenówką. To wcale nie musi być wadą. Suzuki Vitara II to dobrze prowadzący się crossover. Posiada on napęd na cztery koła realizowany systemem AllGrip (z elektromagnetycznym sprzęgłem wielopłytkowym). W tego typu napędzie, na drogach o dobrej przyczepności, napędzana jest jedynie przednia oś. Natomiast tylna jest odłączona do momentu wykrycia poślizgu. System AllGrip przewiduje też możliwość włączenia napędu na obie osie.

Sprężysty układ kierowniczy reaguje szybko, a dość sztywne zawieszenie pozwala pewnie pokonywać zakręty. 

Suzuki Vitara II – dostępne silniki

W początkowych latach produkcji w gamie znajdował się jeden silnik Diesla: 1.6 l DDiS o mocy 120 KM. To udana i trwała jednostka, wyposażona w filtr cząstek stałych DPF. Jako jego plus można uznać umiejscowienie blisko silnika, co sprawia, że łatwiej jest mu się wypalić. Niestety, mimo to nadal trzeba liczyć się z tym, że po pewnym przebiegu ulegnie on zużyciu i trzeba go będzie wymienić. To samo można powiedzieć o kole dwumasowym, turbinie o zmiennej geometrii czy wtryskiwaczach. 

Przed liftingiem pod maską Vitary można było znaleźć także silnik benzynowy 1.6 l VVt o mocy 120 KM. Może nie jest on demonem prędkości, ale zważywszy na niską wagę Vitary, pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w ok. 13 sekund. Plusem silnika jest także fakt, że ma on zmienne fazy rozrządu i pośredni wtrysk, przez co będzie dobrze współpracował z LPG. 

W gamie znalazła się również bardziej nowoczesna jednostka – 1.4 l Boosterjet o mocy 140 KM. Ten silnik ma 4 cylindry, turbinę i bezpośredni wtrysk paliwa. Aby rozpędzić się do setki, potrzebuje 9,5 sekundy.

Miedziana Suzuki Vitara

Zmiany silnikowe i.. hybryda

Po 2018 roku Diesel oraz wolnossąca benzyna zniknęły z oferty. Do wyboru pozostał początkowo silnik 1.4 l Boosterjet, a później malutki trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.0 l i mocy 111 KM. 

W tym samym czasie pojawiła się Vitara II w odmianie napędu z miękką hybrydą. Zelektryfikowany napęd to autorska konstrukcja Suzuki, która ma łączyć dynamiczne osiągi z mniejszym spalaniem. Silnik spalinowy 1.4 l BoosterJet o mocy 129 KM, współpracuje z napędzanym paskiem urządzeniem ISG o mocy 10 kW, łączącym w sobie funkcję rozrusznika i generatora. Dzięki niemu podczas wytracania prędkości, silnik nie zużywa paliwa, a odzyskana energia ładuje chłodzony powietrzem akumulator litowo-jonowy (8 Ah). ISG pełni też funkcję silnika elektrycznego wykorzystuje zebrany prąd i wspomaga jednostkę benzynową, niwelując efekt turbodziury dodatkowym zastrzykiem 50 Nm momentu obrotowego. Hybrydowy SUV Suzuki ma przyspieszać do setki w 9,5 s i maksymalnie rozpędzić się do 190 km/h.

Wielkim atutem Vitary jest to, że w tym modelu nawet najsłabszą jednostkę można skonfigurować z automatyczną skrzynią biegów i napędem na cztery koła.

suzuki vitara II - wnętrze

Słowo o wnętrzu Vitary – zdecydowanie robi dobre pierwsze wrażenie. Niestety, przy bliższym kontakcie traci swój blask – praktycznie całe jest zrobione z twardych plastików.

Ile kosztuje Suzuki Vitara II?

Vitara cieszy się dość dobrymi opiniami i słynie z niskiej awaryjności. Nic dziwnego, gdyż jej konstrukcja opiera się na sprawdzonej technologii i dopracowywanych przez lata silnikach. Negatywne opinie związane z tym autem dotyczą takich kwestii, jak: jakość tapicerki, lakier, obsługa sprzedażowa czy posprzedażowa. Kupując Vitarę trzeba przygotować się na wydatek od 45 tys. do 116 tys. złotych. Co jeszcze warto wiedzieć przed zakupem? Sprawdź w naszym teście.