11 marca 2023

Stukanie w kole – co może być przyczyną, jak to sprawdzić?

stukanie w kole

Jeśli jadąc samochodem słyszysz dziwne dźwięki, zawsze oznacza to, że coś jest nie tak. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na te, dochodzące z przednich kół. Stukanie w kole – co może być tego przyczyną i jak to sprawdzić?

Przednie koła wraz z układem zawieszenia odpowiadają za kierowalność samochodu. Jeśli mamy do czynienia ze stukaniem w kole, skrzypieniem, piszczeniem czy klikaniem lub szuraniem, oznacza to, że któryś z elementów nie działa prawidłowo.

W najlepszym scenariuszu to problem z oponą lub felgą. Jednak przyczyn takiego stanu może być znacznie więcej. Ba, wiele z nich bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy.

Co stuka w kole podczas jazdy? Możliwe przyczyny stukania w kole

Stukanie w kole może dochodzić nie tylko podczas jazdy ze stałą prędkością, ale również przy przyspieszaniu, czy pokonywaniu nierówności nawierzchni. Przy prostych lub skręconych kołach.

Dlatego podczas jazdy warto zwrócić uwagę nie tylko na sam dźwięk, lecz również na to, w jakich okolicznościach się on wydobywa. Pozwoli to na bardziej skuteczne określenie źródła problemu, a co za tym idzie – wyeliminowanie go. Więcej o tym piszemy w dalszej części artykułu.

Uszkodzona poduszka lub mocowanie amortyzatora

Mocowanie amortyzatora łączy elementy układu zawieszenia z konstrukcją samochodu. Jeśli ulegnie ono uszkodzeniu lub wyrobi się poduszka amortyzatora, podczas manewrów lub jazdy po złych drogach z samochodu będzie wydobywało się chrobotanie. Przy ekstremalnym zużyciu głośne, metaliczne stukanie może pojawiać się nawet podczas powolnego podróżowania po równej drodze.

Stukanie w zawieszeniu

Uszkodzenie górnego mocowania amortyzatora początkowo objawia się chrobotaniem przy jeździe po nierównościach z niewielkimi prędkościami.

Koszt naprawy: 350-400 zł (wymiana górnej poduszki amortyzatora wraz z robocizną)

Stukanie w kole: uszkodzony stabilizator

Zadaniem stabilizatora jest zapobieganie nadmiernym przechyłom nadwozia samochodu. Jeśli ulegnie on uszkodzeniu lub po prostu zużyciu, wtedy rośnie ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Ba, w skrajnych przypadkach może to doprowadzić nawet do wywrotki w ostro przejeżdżanym zakręcie.

stukanie w kole - stabilizator

Bardziej niż sam stabilizator, na zużycie narażone są jego elementy, jak np. łączniki.

Jeśli doszło do zużycia lub uszkodzenia elementów stabilizatora, z okolic przednich kół słychać wyraźne stukanie. Pojawia się ono nawet na niewielkich nierównościach i zazwyczaj dochodzi z wyeksploatowanych tulejek lub sworzni łączników.

Koszt naprawy: 100-200 zł (wymiana pojedynczego łącznika wraz z częścią)

Poluzowane nakrętki mocujące kół

Zadaniem nakrętek kół jest przymocowanie ich do piasty. Praktycznie każda czynność serwisowa związana z oponami czy elementami zawieszenia, wymaga ich odkręcenia.

Jeśli niedawno zostały wymienione opony, klocki hamulcowe czy inne elementy układu jezdnego, a z przednich kół dochodzi stukanie, najprawdopodobniej jego przyczyną jest niewłaściwe dokręcenie kół. Wtedy mogą się one trząść i chybotać.

odkręcanie koła

Niedokręcona nakrętka może powodować chybotanie się koła w czasie jazdy.

Z niedokręconymi nakrętkami mocującymi koła jest bowiem jak z dziurą w swetrze. Jeśli się jej nie zaceruje – z biegiem czasu staje się coraz większa. Z kolei jazda z niedokręconymi kołami może doprowadzić nawet do ich odpadnięcia, co jest skrajnie niebezpieczne.

Poza tym dłuższa jazda nawet z niedokręconą jedną nakrętką z czterech czy pięciu, prowadzi do nierównomiernego zużycia opon oraz uszkodzenia elementów zawieszenia. Jeśli więc zauważysz, że nakrętka jest luźna, zaparkuj samochód w bezpiecznym miejscu i ją dokręć (razem z innymi).

Stukanie w kole: uszkodzone tuleje

Tuleje w układzie zawieszenia stanowią rolę łączników. To właśnie one umożliwiają pracę m.in. wahaczy i stabilizatorów oraz osadzenie wszystkiego w konstrukcji samochodu. Ale ich najważniejsze zadanie polega na tłumienie wstrząsów w czasie jazdy.

O ile pierwszą rolę tutaj przyjmuje na siebie opona, o tyle kolejna należy właśnie do tulei. Jeśli któraś z nich została zużyta, objawia się to stukaniem w kole. Zazwyczaj jest to metaliczny odgłos, spowodowany ocieraniem o siebie dwóch metalowych elementów.

Koszt naprawy: 120-200 zł (naprawa wraz z kompletem tulei)

Zużyte opony

Nierównomiernie zużyte opony oraz nieprawidłowo wyważone również mogą być przyczyną stukania w kole. Problem z nimi można rozpoznać już na samej kierownicy, która przy niewielkiej prędkości zaczyna wpadać w drgania.

zużycie opon

Skrajnie zużyta opona.

Stukanie w kole: zużyte łożyska kół

Łożysko w piaście umożliwia obracanie się kół w czasie jazdy. Jeśli pojawia się z nim problem, z kół dochodzi buczący dźwięk – tym intensywniejszy, im auto porusza się szybciej. Oczywiście, wraz z kolejnymi kilometrami stan łożyska będzie się pogarszał.

W przypadku tej usterki koło obraca się wtedy coraz mniej swobodnie. Ale czy łożysko może stukać? Tak, np. w przypadku uszczerbienia jednej z kulek.

Koszt naprawy: 250-300 zł (naprawa razem z częścią)

Zużycie lub uszkodzenie wahacza

Wahacz w czasie jazdy porusza się w górę i w dół, pozwalając na zachowanie stabilności samochodu i jego kierowalności. Jeśli jest zużyty lub uległ awarii, koła z opóźnieniem albo opornie reagują na ruchu kierownicy. Poza tym może się zdarzyć, że samochód wcale nie wykona niewielkich skrętów.

stukanie z koła

Uszkodzony wahacz powoduje, że auto niechętnie skręca i jeździ dość pokracznie.

Towarzyszą temu stuki i hałasy dobiegające z okolic wahacza.

Koszt naprawy: 100-150 (koszt wymiany; cena części jest bardzo zróżnicowana)

Stukanie w kole: zużyty sworzeń wahacza

Sworzeń wahacza odpowiada za skręcanie kół oraz utrzymywanie ich we właściwej pozycji. Poza tym w pewnym stopniu amortyzuje samochód oraz sprawia, że jedzie on w wybranym przez kierowcę kierunku.

sworzeń wahacza

Sworzeń wahacza.

Uszkodzenie go może spowodować, że auto mniej chętnie skręca, koła mogą mieć nienaturalne ustawienie, a opony – nierównomierne się zużywać. Towarzyszą temu również „efekty dźwiękowe”. Początkowo w postaci cichego, przerywanego stukania, które wraz z kolejnymi kilometrami staje się częstsze i głośniejsze.

Koszt naprawy: 100-150 zł (robocizną wraz z częścią)

Problem z przegubem napędowym

Zużyty przegub wewnętrzny (znajduje się od strony skrzyni biegów) powoduje stukanie w trakcie przyspieszania, a także wyraźne drgania kierownicy i nadwozia. Co ciekawe, po wrzuceniu biegu wstecznego – problemy te ustają.

Z kolei w przypadku przegubu zewnętrznego będziemy mieli do czynienia z metalicznym stukaniem, dochodzącym z okolic kół. Początkowo będzie ono słyszalne przy maksymalnym skręcie kół, aby z czasem stawać się coraz głośniejsze i intensywniejsze.

Przeguby zewnętrzne, ze względu na większe obciążenia, jakim są poddawane, zużywają się szybciej niż wewnętrzne.

Koszt naprawy: ok. 180 zł (przegub zewnętrzny; bez części)

Stukanie w kole – jak sprawdzić przyczynę?

Teoretycznie stuki w zawieszeniu można samemu zdiagnozować. Ale w praktyce – to bardzo trudne. Czasem zdarza się, że kierowca pokonał naprawdę wiele kilometrów i nadal nie ma pewności, gdzie leży przyczyna usterki.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem na sprawdzenie stukania w kole jest wizyta na ścieżce diagnostycznej. Wystarczy więc udać się do stacji kontroli pojazdów na badanie, co nie kosztuje wiele – przykładowo sprawdzenie stanu zawieszenie i hamulców to wydatek 20-30 zł.

Stacja kontroli pojazdów

Stacja kontroli pojazdów dysponuje wszechstronnym sprzętem, niezbędnym do określenia sprawności samochodu.

Stacje kontroli pojazdów dysponują urządzeniami, niezbędnymi do sprawdzenia stanu samochodu. Jednym z nich jest szarpak, który służy do wykrywania luzów w układzie jezdnym. Poza tym diagnosta z poziomu kanału jest w stanie sprawdzić samodzielnie poszczególne elementy zawieszenia i powiedzieć, co mu dolega. Jego uwagi warto sobie spisać na kartce, co ułatwi mechanikowi zamawianie części i późniejszą pracę.

FAQ:

Czy uszkodzone łożysko w kole może stukać?

Tak, łożyska mogą stukać. Przyczyną tego mogą być choćby uszczerbienie czy wżer w jednej z kulek łożyska.

Czy przekładnia kierownicza może stukać?

Tak, zużyciu lub uszkodzeniu przekładni kierowniczej towarzyszą stuki, zgrzyty lub puknięcia. W przypadku aut z elektrycznym wspomaganiem najczęściej dochodzi do odgłosów wydawanych przez maglownicę.

Jak stuka amortyzator?

Zużyte amortyzatory i kolumny mogą mieć szkodliwy wpływ na układ kierowniczy, hamowanie i stabilność pojazdu. Stuki amortyzatora w odróżnieniu od innych problemów z zawieszeniem wyróżniają się bardzo intensywnym, głuchym oraz metalicznym dźwiękiem.

Stukanie w kole - GALERIA

Stukanie w zawieszeniu
stukanie w kole - stabilizator
stukanie z koła
sworzeń wahacza
kiedy wymienić opony
odkręcanie koła