4 czerwca 2021

Sprzedaż samochodów używanych – statystyki maj 2021

sprzedaż samochodów uzywanych
Zdjęcie: GettyImages.

Po pandemii przyszły tłuste czasy dla handlarzy samochodami używanymi. Jak pokazują majowe statystyki Otomoto, jeśli masz używane Audi, BMW lub Mercedesa sprzedaż je na pniu. Największym zainteresowaniem cieszą się „aszóstki” i „trójki”. Odbicie w przypadku aut używanych widać gołym okiem, a sprzedaż samochodów używanych napędza coraz gorsza dostępność nowych samochodów z bieżącej produkcji.

Wiele marek ma kłopoty z produkcją nowych samochodów. Brak podzespołów, głównie elektroniki, powoduje, że fabryki muszą wstrzymywać produkcję. Ostatnio fabryka Volkswagena pod Poznaniem, wysłała na przymusowy urlop swoich pracowników i to na trzy tygodnie. Efekt? Na wiele nowych aut trzeba czekać 6 albo 8 miesięcy, a w niektórych przypadkach to nawet rok.

Czołówka rankingu najchętniej kupowanych nowych aut się nie zmieniała. Wciąż na liście króluje Toyota, za nią Skoda i Volkswagen. W pierwszej dziesiątce mamy dodatkowo 3 marki premium, które zwiększyły swój udział w rynku o 52 proc. oraz 2 koreańskie. Listę zamyka Dacia.

W obliczu trudności z dostępnością nowych aut, klienci coraz częściej i chętniej decydują się więc na samochody używane. Jak wynika ze statystyk Otomoto za maj, najchętniej szukamy samochodów marek premium.

sprzedaż samochodów używanych

sprzedaż samochodów używanych, wystawienia i ogłoszenia

TOP 5 – Najchętniej poszukiwane marki (maj 2021):

  1. Audi 10,6 proc.
  2. BMW 9,8 proc.
  3. Volkswagen 8,2 proc.
  4. Mercedes-Benz 7,6 proc.
  5. Ford 7,7 proc.

sprzedaż samochodów używanych

TOP 5 – Najczęściej wystawiane marki (maj 2021):

  1. Volkswagen 8,8 proc.
  2. Opel 8,6 proc.
  3. BMW 8 proc.
  4. Audi 7,8 proc.
  5. Ford 7,7 proc.

Co ciekawe znacznie chętniej wyszukujemy aut marek Audi, BMW czy Mercedes niż jest ogłoszeń. Oznacza to, że w przypadku aut wielkiej niemieckiej trójki, sprzedawcy dyktują warunki. Jak to się przekłada na konkretne modele? Klienci najczęściej poszukiwali w maju Audi A4, BMW seria 3, Volkswagenów Golfów, BMW serii 5 i Audi A6. W każdym przypadku więcej było wyszukań niż konkretnych ogłoszeń. ogłoszeń.

Toyota kontra Skoda

W ubiegłym roku w sprzedaży nowych samochodów Toyota wyprzedziła po jedenastu latach Skodę. Ciekawe, że także wśród aut używanych Toyota cieszy się większym zainteresowaniem. Japońska marka zanotowała 4,4 proc. wyświetleń ogłoszeń vs. 5,3 proc. Wystawień. Skoda z kolei 3,5 proc. wyświetleń w stosunku do 4,5 wystawień.

Jeśli przeanalizujemy sytuacje konkretnych modeli, okazuje się, że najwięcej ogłoszeń dotyczyło sprzedaży używanych samochodów:

  1. Opel Astra 3 proc.
  2. Audi A4 2,5 proc.
  3. BMW Seria 3 2,5 proc.
  4. Volkswagen Golf 2,2 proc.
  5. Volkswagen Passat 2,1 proc.
  6. Ford Focus 1,9 proc.
  7. Skoda Octavia 1.9 proc.
  8. BMW seria 5 1,8 proc.
  9. Audi A6 1,6
  10. Ford Mondeo 1,6

14 lat i starsze

Największym zainteresowaniem cieszyły się w maju auta czternastoletnie i starsze, pozostawiając kolejne kategorie daleko w tyle. Najchętniej szukaliśmy samochodów z rocznika między 2003 a 2007, później długo, długo nic. Niestety patrząc na dane statystyczne i wykresy, można odnieść wrażenie, że pokochaliśmy stare samochody na dobre.

sprzedaż samochodów używanych

sprzedaż samochodów używanych, wiek samochodów

Niewielki skok zainteresowania widać później dopiero przy rocznikach 2017, a najmniejszą popularnością cieszą się auta z 2014 i 2013 roku.

Duże przebiegi

Przebieg wynika bezpośrednio z wieku auta, dlatego nie może dziwić fakt, że szukamy aut w przedziale od 175 do 200 i 150 do 175 tys. km. Co ciekawe niemal tyle samo kierowców szuka aut z przebiegiem 200-225 tys. km co 125-150 tys. km. Duży wzrost zainteresowania dotyczy także auta z przebiegiem do 300 tys. km. To aż 9,3 proc. klientów.

Droższe? Niekoniecznie

Najwięcej wyświetleń, czyli najchętniej poszukiwanymi autami są samochody używane w cenie od 30 do 40 tys. zł. To aż 21,1 proc. Wszystkich wyszukań. Kolejny próg to auta nieco droższe: 50-75 tys. zł. (12,6 proc.). Jednak ogłoszeń, czyli wystawień w tej cenie jest nieco mnie, bo odpowiednio 11,6 i 11,2. Mamy więc do czynienia z większą liczbą ogłoszeń (wystawień) niż zainteresowaniem (wyświetleń).

sprzedaż samochodów używanych

sprzedaż samochodów używanych – średnie ceny

Odwrotnie jest w przypadku tańszych samochodów. Tam zdecydowanie większe jest zainteresowanie niż podaż. W przedziale 15-20 tys. zł, 10-15 tys. zł i 5-10 tys. zł. mamy więcej samochodów dostępnych niż jest zapotrzebowanie, średnio o 1,5 do 2 proc. Może być to spowodowane wzrostem cen, które w obliczu dużego zainteresowania na tanie używane samochody, zafundowali sprzedawcy. Więcej o tym pisaliśmy TUTAJ.

Podobna sytuacja dotyczy bowiem najtańszych samochodów, do 5 tys. zł, gdzie jest więcej ogłoszeń niż wyświetleń.

Elektryki? Nie dziękuję

Liczba ogłoszeń elektrycznych samochodów używanych mieści się w granicy błędu statystycznego (0,4 proc.). Podobnie wygląda sytuacja w przypadku wyszukiwania takich samochodów (0,4 proc.). Klienci samochodów używanych mówią im zdecydowane NIE.

To już stały i cały czas rosnący trend, że chętniej szukamy za to aut z silnikami benzynowymi. Więcej jest tutaj wyszukań (51 proc.) niż ogłoszeń (46,5 proc.).
Większa podaż jest za to aut z silnikami Diesla, na które coraz rzadziej się decydujemy (46 vs. 40,2 proc.)

Częściej też szukamy aut z silnikiem benzynowym i instalacją LPG niż jest ogłoszeń. Hybrydy to z kolei nadal ułamek zainteresowania, czyli 1,5 proc. wystawień. Ale tutaj znowu mamy większa podaż niż popyt.

A na koniec o gustach i potrzebach świadczy kategoria typ skrzyni biegów. Chętniej szukamy aut z manualnymi skrzyniami. Zainteresowanie na auta z automatami jest jednak większe niż liczba konkretnych ogłoszeń. W przypadku manuali to większa jest liczba wystawień niż wywietleń.