Skdoa Superb

Juliusz Szalek

31 października 2021

Skoda Superb obchodzi 20 urodziny. A może 87?

Skody Superb tak naprawdę są dwie. Współczesna z 2001 i ta przedwojenna z 1934. Tę pierwszą Skodą z dumą się chwali, o tej drugiej wspomina mniej chętnie. Obojętnie jednak jakby nie liczyć, trzy generacje Skody Superb to bez wątpienia rynkowy sukces. Czy Skoda Superb przetrwa erę elektromobilności?

Flagowy model Skody, choć tę rolę w czasach elektrycznych samochodów powoli przejmuje Enyaq, 20. urodziny obchodził we wrześniu. To właśnie 11 wrześni 2001 na rynku pojawiła się olbrzymia, luksusowa limuzyna z logo Skody. Auto mierzyło niespełna 5 metrów i na celownik w brało Volkswagena Passata, Forda Mondeo, Peugeota 508, Renault Lagunę, Toyotę Avensis czy Opla Vectrę.

Skoda Superb – pierwsza generacja

Historia Superba rozpoczęła się jednak dużo wcześnie. W 1934 roku zaprezentowano prototyp, a rok później rozpoczęto produkcję dużego, komfortowego samochodu pomyślanego dla pasażerów, którzy wożeni byli z tyłu. Wówczas ci, których było stać na tak ekstrawagancką limuzynę, nie zaprzątali sobie głowy jeżdżeniem samochodem. Dla nich była wygodna kanapa, obszerne wnętrze i gustowne zasłonki w szybach.

Do końca 1949 roku z linii produkcyjnej w Mladej Boleslav, miejscu, gdzie Superb produkowany jest do dzisiaj, zjechało prawie 900 egzemplarzy modelu w pięciu odmianach.

  • 640 – z sześciocylindrowym silnikiem,
  • 902 – produkowanym tylko w 1936,
  • 913,
  • 3000 OHV 924,
  • 4000 919 – z silnikiem V8.

Co ciekawe nie każdy Superb wyglądał tak samo. Wiele z aut powstawało na specjalne życzenie swoich klientów, a nierzadko trafiały one do firm zajmujących się budową karoserii, tworząc indywidualne, niezwykle wytworne egzemplarze.

Przygoda Skody z luksusem nie trwała jednak długo. Po II wojnie światowej nie było miejsca na tego typu samochody. Odradzający się przemysł motoryzacyjny miał inne priorytety, dlatego na długie lata zapomniano o Superbie.

Współczesność – I generacja

W 2001 roku już pod skrzydłami Volkswagena, Skoda odważyła się wskrzesić Superba. Auto ponownie miało być luksusowe i olbrzymie. I było. Długość to 4,8 m, szerokość 176 m, rozstaw osi 280 m. Samochód powstał na płycie Passata B5 i w zasadzie był do niego mocno podobny, choć nieco większy. Superb jednak nie doczekał się wersji kombi, właśnie z obaw o odebranie klientów. Był przecież znacznie tańszy.

Skdoa Superb

Gama silników obejmowała trzy jednostki benzynowe i dwa wysokoprężne. Czterocylindrowy silnik o pojemności 2,0 litra generował 115 KM mocy. Pozostałe silniki benzynowe to czterocylindrowe turbodoładowane warianty o pojemności 1,8 l i mocy 150 KM.

Topowa wersja to silnik V6 o pojemności 2,8 l i mocy 193 KM. To właśnie dzięki niemu Superb osiągał prędkość maksymalną 237 km/h. Silnik ten, jak również czterocylindrowy silnik turbo o pojemności 1,8 l i mocy 150 KM, wyposażono w innowacyjną technologię pięciozaworową.

Od TDI do V6

Dla klientów poszukujących niskich kosztów eksploatacji najlepszym wyborem był 1,9-litrowy silnik TDI o mocy 130 KM, którego standardowe zużycie paliwa wynosiło zaledwie 5,7 litra na 100 km. Alternatywę stanowił sześciocylindrowy silnik TDI o pojemności 2,5 litra i mocy 155 KM. Sześciobiegowa skrzynia biegów DSG była dostępna w wyposażeniu standardowym, a pięciobiegowa automatyczna skrzynia biegów Tiptronic występowała w połączeniu z dwoma silnikami V6.

Skdoa Superb

Oprócz najnowocześniejszego designu Skoda Superb mogła pochwalić się wieloma innowacyjnymi funkcjami bezpieczeństwa: układ hamulcowy był fabrycznie wyposażony w ABS i EDS, a także w system kontroli poślizgu ASR. Wersje sześciocylindrowe o wysokich osiągach korzystały również z elektronicznego systemu stabilizacji ESP, w tym asystenta hamowania, który w tamtych czasach nie był powszechnie stosowany. Dopełnieniem bogatego wyposażenia bezpieczeństwa były poduszki powietrzne. Dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne na przednich siedzeniach, po jednej dla kierowcy i pasażera z przodu. Opcjonalnie dostępne były dodatkowe poduszki powietrzne chroniące głowy z przodu oraz z tyłu.

Lista wyposażenia dodatkowego obejmowała także biksenonowe reflektory ze zintegrowanymi spryskiwaczami, elektrycznie regulowane i podgrzewane przednie fotele, automatyczną klimatyzację Climatronic oraz system nawigacji z kolorowym ekranem.

Skdoa Superb

Jednak coś, czego trudno szukać w innych autach to oparcie fotela pasażera z odsuwanym środkiem. Wszystko, by umożliwić wygodne rozłożenie nóg pasażera na tylnej kanapie. Niestety w kolejnych generacjach, Skoda zrezygnowała z takiego gadżetu.

Skoda Superb II generacji

W marcu 2008 roku Skoda zaprezentowała drugą generację Superba. W przeciwieństwie do pierwszej auto stało się liftbackiem o sylwetce klasycznego sedana dzięki zastosowaniu innowacyjnego systemu otwierania klapy bagażnika Twindoor.

Skdoa Superb

Tylną klapę można było otwierać z szybą lub bez jak w klasycznym sedanie. Wystarczyło przycisnąć inny przycisk. Dodatkowo w 2009 roku zaprezentowano wersję kombi pojazdu.

III generacja

Trzecia generacja Superba wzbudziła ogromne zainteresowanie podczas światowej premiery w Pradze w 2015 roku. Uwagę przyciągnął nie tylko design, ale również przestrzeń, jaką wygospodarowano w aucie. Ponadto także szeroka gama nowoczesnych systemów wspomagania i wysoce wydajne silniki.

Skdoa Superb

Oprócz tego to właśnie w Superbie debiutowały wszystkie nowinki technologiczne, m.in. adaptacyjne zawieszenie Dynamic Chassis Control (DCC), systemy wspomagające parkowanie i trójstrefowa klimatyzacja.

Hybryda PHEV

Krok w stronę elektromobilności Superb zrobił w 2019 roku, kiedy pod maskę trafił układ hybrydowy plug-in, czyli ładowany z gniazdka. Moc systemowa modelu to 218 KM a zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym to 62 km.

IV generacja?

Co prawda los sedanów wydaje się w Europie przesądzony, Skoda w przyszłym roku planuje wprowadzić kolejną generację Superba. Będzie to z pewnością lifting, jednak przyda się odświeżenie zgodnie z nowymi trendami. Przypomnijmy, że III generacja auta produkowana jest już od 6 lat.

Pochłaniając wiedzę motoryzacyjną z Motopedii przyjmujesz do wiadomości, że używamy plików cookie i podobnych technologii do ulepszania i dostosowania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Dowiedz się więcej. Pamiętaj też, że możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.