14 lutego 2024

Nowa Skoda Octavia zyskała świeży wygląd, ale straciła podstawowy silnik

Skoda Octavia to ikona czeskiej marki, niezmiennie ciesząca się popularnością klientów w całej Europie. Właśnie przeszła modernizację. Jakie zmiany wprowadzono przy tej okazji?

Aktualną generację modelu zaprezentowano pod koniec 2019 roku. To oznacza jedno: najwyższy czas na facelifting. Czesi właśnie pokazali światu zmodernizowaną wersję bestsellerowego kompaktu. Czym wyróżnia się Skoda Octavia 2024?

Skoda Octavia 2024: wygląd

Jak to zwykle bywa przy takich okazjach, modernizacja przyniosła ze sobą subtelne zmiany wyglądu. Te skoncentrowały się przede wszystkim w przedniej części nadwozia. Wśród nich wyróżnić można odświeżone grill czy zderzaki. Przeprojektowanie tych ostatnich zwiększyło o 9 mm całkowitą długość auta (do 4698 mm).

Do tego, Skoda Octavia 2024 może być wyposażona w nowe reflektory LED Matrix (wyposażenie opcjonalne), które teraz mają 36 oddzielnych segmentów matrycowych (o 12 więcej niż dotychczas) i nowe elementy Crystallinium. I właśnie odświeżona sygnatura świetlna jest tym, co chyba najbardziej rzuca się w oczy w przypadku tego samochodu.

Skoro jesteśmy już przy światłach, warto dodać, że ulepszono również tylne LED-y z animowanymi kierunkowskazami. Całość zmian stylistycznych puentują zaś odświeżone logo marki i oznaczenie modelu oraz nowe wzory felg aluminiowych.

Skoda Octavia 2024: wnętrze

Kabina zmodernizowanej Octavii zyskała nowe materiały i może być wykończona w jednym z dziewięciu możliwych wariantów. Fotele, deskę rozdzielczą oraz panele drzwi wykonano z pochodzących z recyklingu tworzyw, ale tylko w wybranych wersjach. Jako opcja dostępna jest również skórzana tapicerka „poddana zrównoważonej obróbce”.

Jednak największą ze zmian jest wprowadzenie – po raz pierwszy dostępnego w Octavii – 13-calowego wyświetlacza systemu informacyjno-rozrywkowego. Będzie on dodatkowo płatną opcją. Standardem w wybranych wariantach stał się zaś 10-calowy wyświetlacz. W Octavii nadal dostępny będzie również 10-calowy cyfrowy zestaw wskaźników (Virtual Cockpit).

Skoda Octavia 2024: silnik

Po stronie benzynowej do napędu odświeżonej Octavii posłużą teraz tylko 2 silniki dostępne w 4 wariantach mocy. Oznacza to, że z oferty „wypadła” podstawowa, 3-cylindrowa jednostka turbo o pojemności 1 litra.

W modelu po modernizacji ofertę otwiera 4-cylindrowe 1.5 TSI dostępne w odmianie 115- i 150-konnej. Standardowo połączono je z 6-biegową skrzynią manualną. Jednak w opcji czeka też automat DSG o 7 przełożeniach. Wraz z nim Octavia 1.5 TSI zyskuje technologię tzw. miękkiej hybrydy. W optymalnych warunkach umożliwia ona jazdę z całkowicie wyłączonym silnikiem. Ponadto przy niewielkim obciążeniu silnik 1.5 TSI potrafi pracować na dwóch z czterech cylindrów (funkcja ACT+). Oba te rozwiązania mają pomóc oszczędzać paliwo. Czy skutecznie? To się dopiero okaże.

Z kolei dla bardziej wymagających kierowców przewidziano benzynowy silnik 2.0 TSI. On również dostępny jest w dwóch wariantach mocy. Słabszy generuje 204 KM i pracuje w tzw. cyklu Budack, wyróżniający się zwiększonym stopniem sprężania wynoszącym 12,2:1. W tej wersji standardem będzie napęd wszystkich kół, jednak odmiana 2.0 TSI 204 KM trafi do sprzedaży w późniejszym terminie.

Początkowo chętni na 2.0 TSI skazani będą na topową wersję RS. Teraz generuje ona 265 KM, czyli o 20 KM więcej niż przed modernizacją. W odróżnieniu od wersji 204-konnej, w Octavii RS cała siła napędowa przenoszona jest wyłącznie na koła przedniej osi. Obie odmiany 2.0 TSI łączone są tylko z 7-biegową skrzynią DSG.

Co z silnikami wysokoprężnymi? Będzie jeden: 2.0 TDI oferowany w dwóch wersjach: 115- i 150-konnej. Słabszą połączono z 6-biegową manualną przekładnią, a mocniejszą z automatem DSG o 7 przełożeniach. W obu wypadkach Diesel posłuży do napędu przednich kół.

Skoda Octavia 2024: wyposażenie

Przy okazji liftingu Czesi nieco uprościli gamę wyposażenia. Teraz dostępne będą cztery warianty – Essence, Selection, Sportline i RS – zamiast dotychczasowych pięciu.

Przy czym wersja Sportline stanowić będzie kompromis dla tych kierowców, którzy nie są gotowi na odmianę RS (dostępna wyłącznie z 265-konnym silnikiem 2.0 TSI), a chcą nadać swojej Octavii nieco sportowego sznytu.

Sportline oferowany jest z prawie wszystkimi wersjami silnikowymi (niedostępny wyłącznie z podstawową jednostką benzynową). W standardzie mamy tu obniżone o 15 mm sportowe zawieszenie i progresywny układ kierowniczy. Ponadto czarne obramowanie grilla oraz wykończenie lusterek czy elementów nadwozia takich jak dyfuzor. Również felgi (18-calowe) pomalowano tu na czarno. Wnętrze tej odmiany wzorowano na topowej wersji RS. Znaleźć w nim można sportową, trójramienną kierownicę, nakładki na pedały ze stali nierdzewnej i sportowe fotele tapicerowane szarą, pochodzącą z recyklingu tkaniną.

Przy okazji liftingu listę wyposażenia (zapewne opcjonalnego) uzupełniono o kilka nowoczesnych dodatków. Wśród nich wymienić trzeba inteligentny asystent parkowania oraz zdalny asystent parkowania, które zadebiutują w odświeżonej Octavii.

Ten pierwszy (dostępny tylko ze skrzynią DSG) umożliwia automatyczne wjeżdżanie i wyjeżdżanie z równoległych i prostopadłych miejsc parkingowych. Oprócz sterowania układem kierowniczym, potrafi przejąć kontrolę także nad hamulcami, tempem i kierunkiem jazdy (do przodu i do tyłu).

Z kolei zdalny asystent parkowania to nic innego, jak możliwość sterowania samochodem z zewnątrz, za pośrednictwem aplikacji na smartfona. Komunikacja między samochodem i telefonem odbywa się poprzez Bluetooth, a użytkownik musi znajdować się w odległości do 4 m od auta. Wówczas wystarczy, że w aplikacji wybierze rodzaj manewru i kierunek, w którym chce wyjechać z miejsca parkingowego. Maksymalna prędkość w trakcie takiej „zabawy” to 9,5 km/h.

Ale to nie koniec technologicznych nowości. W późniejszym terminie w standardzie dostępny będzie także oparty na sztucznej inteligencji Chatbot ChatGPT, który zostanie zintegrowany z asystentem głosowym Laura i powinien znacznie ułatwić obsługę samochodu.

A co z kierowcami sceptycznie podchodzącymi do technologicznych nowinek, a więc niezainteresowanymi tego rodzaju usprawnieniami? Cóż, dla nich Skoda również przygotowała małe co nieco. W zmodernizowanej Octavii do listy wyposażenia standardowego wszystkich wersji dołączyła automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja.

Skoda Octavia 2024: ceny

Ceny zmodernizowanej Octavii nie są jeszcze znane. Ustępujący model dostępny jest obecnie w promocji od 103 400 zł (1.0 TSI, 110 KM), ale silnik ten wkrótce zniknie z oferty. Za odmianę 1.5 TSI (150 KM) 6MT Ambition trzeba zaś zapłacić od 112 900 zł (wcześniej: 115 900 zł) i od 114 100 zł w przypadku kombi (119 100 zł).

Skoda Octavia 2024 przód
Skoda Octavia 2024 przód
Skoda Octavia 2024 przód
Skoda Octavia 2024 przód
Skoda Octavia 2024 przód
Skoda Octavia 2024 bok
Skoda Octavia 2024 bok
Skoda Octavia 2024 tył
Skoda Octavia 2024 tył
Skoda Octavia 2024 wnętrze