17 lipca 2021

Seat Altea XL – rodzinny minivan w rozmiarze XL

Seat Altea to kompaktowy minivan, który z założenia miał mieć nieco sportowy charakter. Altea produkowana była w latach 2004-2015, a wersja XL pojawiła się w ofercie w 2006 roku i od razu podbiła serca kierowców.

Czarny Seat Altea XL w salonie

Altea swoim wyglądem może przypominać Seata Leon z tego samego okresu. Ciekawym aspektem wizualnym Altei jest osłona z tworzywa, która maskuje wycieraczki.

Charakterystyka Seata Altea XL

Altea XL może pochwalić się najwyższym wynikiem 5 gwiazdek w testach NCAP oraz sporym bagażnikiem – w powiększonej wersji to aż 535 lub po przesunięciu kanapy, nawet 632 litry. Wysokie nadwozie sprawia, że podczas jazdy czuć niewielkie przechyły, jednak udało się to nieco zniwelować przez precyzyjny układ kierowniczy. Sztywno zestrojone zawieszenie ma nawiązywać do lekko sportowego charakteru Seata, ale sprawia też, że wyboje na drogach mogą być bardziej wyczuwalne.

Seat Altea XL – jaki silnik wybrać?

W gamie silnikowej Seata Altea znalazły się zarówno klasyczne, jak i bardziej nowoczesne jednostki. Najmniejszym z silników benzynowych jest 1.2 l TSI o mocy 105 KM, wyposażony w turbinę, bezpośredni wtrysk paliwa i 4 cylindry. Silnik o małej pojemności nie do końca się sprawdza w tak dużym i ciężkim aucie.

Najmniejsze nie zawsze oznacza jednak najsłabsze. Seat Altea dostępny był bowiem z nieco większym silnikiem – 1.4 l, ale zdecydowanie słabszym – 85 KM. Sprint do setki takim autem liczony mógłby być dniami w kalendarzu, a nie stoperem i wynosi aż 15,4 sekundy. Mimo niewielkiej mocy, atutem jest jego niska awaryjność.

Srebrny Seat Altea XL na drodze

W gamie silników benzynowych znalazły się także:

  • 1.4 l TSI o mocy 125 KM,
  • 1.6 l MPI o mocy 102 KM,
  • 1.8 l TSI o mocy 160 KM,
  • 3.0 l TFSI o mocy 200 lub 211 KM,
  • 2.0 l FSI o mocy 150 KM.

Na szczególną uwagę zasługuje tu silnik 1.6 l, który jest niemal niezniszczalny, a dodatkowo świetnie współpracuje z LPG. Z pozoru nie ma zbyt dużo mocy, ale daje radę. Jego ewentualne usterki to drobne problemy z odmą czy spalanie niewielkich ilości oleju. Warto zatem pamiętać, by go kontrolować i uzupełniać.

W kwestii zużycia oleju mocno wyróżniają się silniki TSI i TFSI – niestety negatywnie. Ponadto można spotkać w nich rozciągające się łańcuchy oraz nagar odkładający się na zaworach. To przypadłość nie tyle Seata, co samych silników, które trafiały do wielu modeli wszystkich marek koncernu Volkswagen AG.

Seat Altea XL wnętrze

Zaglądając do wnętrza Altei, niestety można stwierdzić, że nie ma ono mocnego charakteru. W oczy rzuca się np. wystawiona część centralna lub rączki obok skrzyni biegów, ale w ogólnym rozrachunku nie ma tu zbyt wiele ciekawego.

Silniki Diesla Seata Altea XL

Wśród silników Diesla także znalazły się jednostki znane z innych modeli Grupy VAG. To:

  • 1.9 l TDI o mocy 105 KM,
  • 1.6 l TDI o mocy 105 KM,
  • 2.0 l TDI o mocy 140 lub 170 KM.

Najbardziej godną polecenia jest w tym przypadku jednostka 1.6 l TDI, choć może zmagać się z typowymi problemami nowoczesnych Diesli. Silnik 1.9 l cieszy się sławą nieśmiertelnego, ale jego wybór bywa ryzykowny – te silniki miały różne oznaczenia i nie zawsze można łatwo stwierdzić, który konkretnie mamy pod maską.

Ile kosztuje Seat Altea XL?

W 2021 roku ceny Seata Altea XL nie są zbyt wygórowane – najtańsze egzemplarze można znaleźć już poniżej 9 tys. złotych. Warto jednak przeznaczyć na ten model nieco więcej. Wydając 12 tysięcy możemy przebierać w ofertach. 

Najdroższe XL-ki kosztują ok. 40 tys. złotych. Dla porównania, zakup Seata Altea w zwykłej, krótkiej wersji, to wydatek od 6 do 32 tys. złotych. 

Co jeszcze warto wiedzieć przed zakupem? Zobacz, jak Seat Altea wypadł w naszym teście.