7 lutego 2023

Ściąganie samochodu na boki – jakie mogą być tego przyczyny?

wspomaganie układu kierowniczego

Samochód po puszczeniu kierownicy powinien jechać na wprost. Jeśli tak się nie dzieje, oznacza to, że coś jest nie tak. Ściąganie samochodu na boki może mieć wiele przyczyn. Jakie?

Ściąganie samochodu na jedną ze stron jest nie tylko nieprzyjemne, ponieważ kierowca musi mocno trzymać kierownicę, aby auto jechało w wyznaczonym kierunku. Może być również niebezpieczne oraz powodować dalsze uszkodzenia pojazdu.

Co jest przyczyną ściągania samochodu na boki? Przede wszystkim niewłaściwe ustawienie kół względem siebie czy nieprawidłowe ciśnienie w oponach. Ale nie tylko. Ściąganie samochodu na lewą lub prawą stronę może się wiązać z uszkodzonym elementami zawieszenia czy ze zużytym łożyskiem kół.

Oto przyczyny ściągania samochodu na boki:

Niewłaściwa zbieżność

Koła samochodu są fabrycznie ustawione wobec siebie w odpowiedni, ustalony przez producenta sposób. Ale w czasie użytkowania może to ulec zmianie – wystarczy choćby wjechać jednym z kół w głębszą dziurę.

W efekcie zbieżność zostaje zaburzona, co może przyczyniać się do różnych problemów. Czyli do drżenia kół, niechęci samochodu do skręcania czy też ściągania na jedną ze stron.

Zbieżność kół może ulec zmianie po wjechaniu w dziurę czy podczas podjeżdżania pod krawężnik.

Jeśli zauważysz któryś z powyższych objawów, koniecznie udaj się do serwisu w celu ustawienia zbieżności.

Nierówne ciśnienie w oponach

W przypadku ściągania samochodu na jedną ze stron, pierwszą możliwą przyczyną jest niewłaściwe ciśnienie opon. Wystarczy już niewielka różnica rzędu 0,3-0,4 bara, aby przy większych prędkościach samochód nie chciał utrzymywać kierunku na wprost.

To najłatwiejsza do wyeliminowania przyczyna ściągania auta na jedną ze stron. Wystarczy po prostu podjechać na pierwszą lepszą stację benzynową i sprawdzić ciśnienie w każdej z opon.

Zużyte łożyska kół

Uszkodzone łożysko koła początkowo powoduje niewielki szum. Z czasem szum ten narasta, a w skrajnych przypadkach zużyte łożysko może generować drgania kierownicy i ściąganie samochodu na jedną ze stron.

Samo łożysko nie jest drogie, ale wymiana okazuje się dość skomplikowana. Wymaga bowiem rozebrania zawieszenia, wybicia starego elementu i wprasowania nowego.

Uszkodzenie zawieszenia lub układu kierowniczego

Niektóre elementy zawieszenia i układu kierowniczego zużywają się wraz z rosnącym przebiegiem. Również to może powodować ściąganie samochodu na jedną ze stron.

układ kierowniczy

Uszkodzenia układu kierowniczego również mogą powodować ściąganie samochodu na boki.

Jakie to elementy? Tuleje metalowo-gumowe, sworzeń wahacza, wahacz czy przekładnia kierownicza.

Różne opony

Producenci zalecają wymianę opon parami. Jeśli więc jedna z opon w twoim aucie uległa zniszczeniu i wymieniłeś wyłącznie ją, możesz spodziewać się ściągania samochodu na którąś ze stron. Wynika to z różnych wysokości bieżnika.

Wymiana opon

Opony na tej samej osi powinny być takie same. Chodzi nie tylko o ich model, ale i o stopień zużycia.

Nowa opona ma wyższy bieżnik niż używana, w przypadku której jej czoło „wyciera się” w trakcie jazdy.

Uszkodzenie klocków lub zacisków hamulcowych

W przypadku uszkodzenia klocków lub zacisków hamulcowych samochód ściąga w jedną ze stron wyłącznie w określonych sytuacjach. Czyli podczas hamowania. Oczywiście problem ten może być potęgowany, jeśli jednocześnie auto dodatkowo ma niewłaściwe ciśnienie opon czy przestawioną zbieżność.

Inne problemy ze ściąganiem na boki

Samochód może ściągać na boki również podczas przyspieszania. Przyczyn takich rzeczy należy szukać także w niewłaściwej zbieżności kół, czy uszkodzonych elementach zawieszenia.

Ale nie tylko. Tutaj problemy mogą się wiązać również ze zużytymi poduszkami silnika, zużytą tuleja wahacza czy z luzami w układzie kierowniczym, a także z nierównym kątem wału napędowego.

Ściąganie samochodu - GALERIA

układ kierowniczy
Wymiana opon