21 kwietnia 2022

Samochody nowe. Kia Sportage liderem popularności

Kia Sportage

Zainteresowanie SUV-ami nie maleje, ale zmieniają się liderzy. Jeszcze w lutym, kiedy publikowaliśmy raport Internetowy Samochód Roku 2021, niekwestionowanym zwycięzcą rankingu w kategorii samochody nowe, był Hyundai Tucson. W marcu na pierwsze miejsce wskoczyła jednak Kia Sportage.

Na liście TOP10 najczęściej wyświetlanych samochodów osobowych nowych, aż 6 miejsc należy do modeli typu SUV. Wspomniana już Kia Sportage odnotowała w marcu 2,3 proc. wyświetleń wszystkich ogłoszeń. Na drugim miejscu uplasował się dotychczasowy lider, czyli Hyundai Tucson (1,7 proc. wyświetleń), a na trzecim BMW Serii 5 (1,5 proc. wyświetleń ofert).

Skoda na równi z Mercedesem i BMW

Dalej znalazł się Mercedes GLE (1,4 proc. wyświetleń) oraz mniejszy model z bawarskiego koncernu, czyli BMW Serii 3 (1,3 proc.). Taką samą popularnością cieszył się kolejny SUV w zestawieniu, czyli Toyota RAV4 (1,3 proc. wyświetleń). Na dalszych miejscach znalazł się Mercedes Klasy C (1,2 proc. wyświetleń) oraz zamykające zestawienie Skoda Superb, Mercedes GLC oraz BMW X5 (każdy z modeli po 1,1 proc. wyświetleń ogłoszeń).

samochody nowe. wyniki marzec 2022

samochody nowe. wyniki marzec 2022

Co ciekawe, najpopularniejsza wśród użytkowników Kia Sportage, zajmuje dopiero 10. miejsce na liście wystawionych ofert sprzedaży. Najwięcej ogłoszeń w marcu dotyczyło Volkswagena T-Roc (2,7 proc. wystawionych ofert). Dalej znalazły się oferty Audi Q5 (2 proc. ogłoszeń sprzedaży) oraz Hyundaia Tucsona (1,6 proc. ofert).

Wyprzedaż rocznika?

W statystykach widać też opóźnienia w dostawach samochodów do salonów. Nadal prawie 40 proc. ofert sprzedaży samochodów nowych to egzemplarze z 2021 roku (39,8 proc. wystawionych ogłoszeń). Tradycyjnie w tym segmencie rynku dominują silniki benzynowe (62,3 proc. ofert), ale pojazdy niskoemisyjne (hybrydy i samochody elektryczne) stanowiły w marcu 14,4 proc. ogłoszeń. Powoli, ale systematycznie rośnie też zainteresowanie nimi wśród potencjalnych kupujących. Co piąte wyświetlane ogłoszenie dotyczyło właśnie aut niskoemisyjnych.

Analizując rodzaj nadwozia, to swój wynik miesiąc do miesiąca poprawiły sedany (15,5 proc. wyświetleń ogłoszeń, wzrost zainteresowania o 0,6 p.p.). Nadal oczywiście na liście życzeń kupujących królują SUV-y, których oferty odpowiadały w marcu za 47,6 proc. wyświetleń ogłoszeń. Co ciekawe, już co drugie, nowe auto oferowane do sprzedaży na OTOMOTO to właśnie SUV.

Automaty mają branie

Wygoda ponad wszystko. Wysokie zainteresowanie automatycznymi skrzyniami biegów było w marcu jeszcze wyższe. Samochody z automatami wygenerowały aż 77,1 proc. wyświetleń ogłoszeń.

I na koniec jeszcze dowód na to, co każdego dnia czujemy w swoich portfelach – rosnące ceny. W przypadku rynku motoryzacji zjawisko generowane nie tylko inflacją, ale także kursami walut, które w ostatnich tygodniach nie są łaskawe dla polskiego złotego.

Najwięcej oferowanych na rynku samochodów kosztuje nadal 100-200 tysięcy złotych (41,9 proc. ogłoszeń), ale z miesiąca na miesiąc powiększa się grupa ogłoszeń za ponad 200 tysięcy złotych (39,9 proc. ofert).

Różnica jest na tyle niewielka, że można spodziewać się, że wkrótce to te najdroższe samochody będą stanowiły większość. Dla porównania, w styczniu 2021 roku, ogłoszenia pojazdów za ponad 200 tysięcy złotych stanowiły 21,1 proc. wszystkich ogłoszeń samochodów nowych.