20 września 2022
Jak wynika z badania Minds & Roses dla OTOMOTO aż 71 proc. Polaków jest gotowych na elektrorewolucję. Jeśli samochody elektryczne to najbardziej interesują ich zasięg i czas ładowania, natomiast najmniej koszty użytkowania oraz cena ładowania w domu. Dlaczego po Polsce nie jeździ jeszcze milion elektryków? Odpowiedzi szukano na Kongresie Nowej Mobilności w Łodzi.

W badaniu dla OTOMOTO 44 proc. respondentów zadeklarowało chęć posiadania samochodu elektrycznego (BEV), a kolejne 27 procent nie wyklucza takiej możliwości. W podjęciu decyzji o przesiadce do elektryka Polakom pomogłyby odpowiedzi na praktyczne pytania dotyczące użytkowania auta zeroemisyjnego, jednak 76 proc. badanych nie ma ich komu zadać. Co ciekawe aż ¾ Polaków nie zna osobiście nikogo, kto jeździ samochodem elektrycznym na co dzień.

Co z tym milionem elektryków?

Dlaczego po polskich drogach nie jeździ jeszcze milion samochodów elektrycznych i co musi się wydarzyć, by to się zmieniło? Na te pytania odpowiedzi szukali uczestnicy Kongresu Nowej Mobilności w Łodzi. Agnieszka Czajka, General Manager OTOMOTO podczas wystąpienia na sesji plenarnej tłumaczyła, że lista pytań do właścicieli samochodów elektrycznych jest długa, problem polega jednak na tym, że zainteresowani elektrykiem, nie mają komu ich zadać.

Agnieszka Czajka, General Menager OTOMOTO

Kongres Nowej Mobilności 2022. Agnieszka Czajka, General Menager OTOMOTO. Foto:PSPA

– By przełożyć zainteresowanie elektrykiem na decyzję o zakupie, musimy rozwiać wątpliwości, które towarzyszą polskim kierowcom. Musimy zmienić komunikację, przełożyć punkt ciężkości na kwestie praktyczne – związane z codziennym użytkowaniem samochodu i kosztami z tym związanymi, a jednocześnie przestać skupiać się na mocy i subiektywnym komforcie prowadzenia – podkreśliła Agnieszka Czajka w prezentacji podczas Kongresu Nowej Mobilności.

W badaniu Minds & Roses Polacy wskazali najbardziej nurtujące ich kwestie w kontekście posiadania samochodu elektrycznego. Wśród najczęściej zadawanych pytań znalazły się kwestie dystansu, który można przejechać na jednym ładowaniu (35 proc.) oraz długości eksploatacji baterii i możliwości jej wymiany (35%). Niemniej ważne były dla nich koszty związane z użytkowaniem samochodu elektrycznego – cena jednorazowego ładowania w domu i poza nim (31 proc.), koszt rocznej eksploatacji samochodu – z uwzględnieniem przeglądów, napraw i ubezpieczenia (28 proc.) i wzrost opłat za energię elektryczną po zainstalowaniu stacji ładowania w domu (22 proc.).

Elektryk za jedenastolatka

Co ciekawe wyniki badania wskazują, że o samochodach elektrycznych coraz częściej myślą zwykli Polacy. To kierowcy, z których więcej niż połowa miesięcznie pokonuje maksymalnie 750 kilometrów, czyli niespełna 25 km dziennie. Zdecydowana większość, bo aż 63 proc. zainteresowanych posiadaniem elektryka, ma aktualnie samochód starszy niż 11 lat, a dochód netto na osobę u 59 proc. osób z tej grupy to mniej niż 3500 zł.

Nie ma wątpliwości, że stoimy u progu elektrorewolucji. W przypadku samochodów elektrycznych zmiany dyktuje nie tylko postęp technologii, ale też legislacja. I chociaż Polacy są otwarci na zmianę, wyraźnie widać, że potrzebna jest współpraca wszystkich podmiotów związanych z popularyzacją elektromobilności – nie tylko importerów i dealerów, producentów baterii, ale także tych, którzy na bieżąco śledzą potrzeby kupujących – jak my w OTOMOTO. Wspólnie możemy przybliżyć cały kontekst, który wiąże się z korzystaniem z samochodu elektrycznego – mówiła podczas KNM 2022 Agnieszka Czajka.

Zainteresowanie i podaż rosną

Z danych OTOMOTO wynika, że zarówno podaż samochodów elektrycznych, jak i zainteresowanie tymi modelami rośnie. W serwisie, w lipcu 2022 roku, liczba ogłoszeń o sprzedaży samochodu elektrycznego wzrosła o 25 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w poprzednim roku. Jeszcze szybciej rośnie liczba ofert sprzedaży używanych elektryków – takich ogłoszeń jest obecnie w OTOMOTO aż 50 proc. więcej niż w roku 2021.

Pojazdy elektryczne cieszą się też coraz większym zainteresowaniem kupujących – ogłoszenia o sprzedaży samochodów zeroemisyjnych przegląda dziś o 13 proc. więcej użytkowników serwisu niż rok temu.

Kongres Nowej Mobilności to największa konferencja branżowa w regionie CEE, poświęcona tematom zrównoważonego transportu, skierowana do przedstawicieli świata biznesu z całego łańcucha wartości elektromobilności i zeroemisyjnych technologii oraz do decydentów, reprezentujących administrację publiczną i samorząd terytorialny.

Społeczność Kongresu tworzy forum liderów, ekspertów i praktyków rynku, osób zawodowo związanych z sektorem nowej mobilności w Polsce i Europie. Partnerem merytorycznym tegorocznej edycji wydarzenia było OTOMOTO.