25 marca 2022

Samochody elektryczne bardziej zawodne niż spalinowe – wyniki badania

Volkswagen ID. Buzz - wyczerpany prąd w baterii

Choć mniej skomplikowane od spalinowych, samochody elektryczne przysparzają swoim właścicielom więcej problemów, w szczególności modele marki Tesla. Takie wyniki przedstawiła w swoim badaniu brytyjska grupa konsumencka „Which?” na podstawie opinii niemal 50 tys. kierowców.

Samochody elektryczne nie mają silników z wieloma ruchomymi częściami, nie mają sprzęgła czy wielobiegowych przekładni. Ich konstrukcja jest więc wyraźnie mniej skomplikowana niż w przypadku pojazdów spalinowych.

platforma MEB

Platforma modułowa MEB (VW)

Mimo tego badanie „Which?” dotyczące samochodów nie starszych niż 4-letnie, sugeruje, że elektryki częściej ulegają usterkom niż modele benzynowe, wysokoprężne czy hybrydowe.

5 dni w serwisie

Badanie „Which?”, przeprowadzono wśród niemal 50 tys. kierowców, wykazało, że 31% samochodów elektrycznych doznało usterek w ciągu ostatnich 12 miesięcy użytkowania. Dla porównania o podobnych kłopotach donosiło 19% właścicieli pojazdów benzynowych.

Co istotne, w przypadku elektryków przeciętna naprawa trwa zdecydowanie dłużej, bo 5 zamiast 3 dni. Wynika to z faktu, że często serwisy nie są gotowe na serwisowanie aut na prąd.

Naprawianie samochodu

Badanie wykazało jednak, że większość problemów z pojazdami elektrycznymi była związana z oprogramowaniem, a nie z elementami mechanicznymi. Ba, mogła obejmować bardzo różne „przypadłości” – od niemożności uruchomienia radia po problemy z rozruchem samochodu.

Niezawodna Kia

Najbardziej niezawodnym samochodem elektrycznym okazała się Kia e-Niro, ale nie tylko. To auto w badaniu „Which?” zasłużyło na miano najlepszego, niezależnie od rodzaju napędu – występuje również z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi oraz hybrydowymi (także jako PHEV). Jakąkolwiek usterkę w jego przypadku zgłosiło zaledwie 6% ankietowanych.

Kia e-Niro

Po drugiej stronie znalazły się modele amerykańskiej Tesli, a więc marki wyznaczającej rozwój elektromobilności na świecie. W przeciągu ostatnich 12 miesięcy aż 39% właścicieli tych samochodów zgłosiło problemy. Przykładowo w Modelu S mają miejsce nagminnie powtarzające się usterki klamek i zamków drzwi.

Badanie wykazało, że samochody w pełni hybrydowe były najmniej narażone na wystąpienie usterek (17%), tuż przed modelami benzynowymi (19%). Hybrydy typu plug-in i pojazdy napędzany silnikami wysokoprężnymi są już bardziej zawodne, osiągając wynik, odpowiednio, 27% i 29%.

Samochody elektryczne: zawodne oprogramowanie

Nie ulega wątpliwości, że w samochodach elektrycznych jest mniej ruchomych części, co sprawia, że w dłuższej perspektywie powinny one być bardziej niezawodne niż pojazdy z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Większość problemów dotyczy po prostu usterek bardziej złożonego oprogramowania, z którym np. nie mógł sobie poradzić Volkswagen w swoim pierwszym samochodzie elektrycznym (ID.3), stworzonym na bazie platformy MEB, przez co jego rynkowy debiut został opóźniony o ponad rok.

VW ID.3

Ważny jest jednak fakt, że większość przypadłości elektryków da się rozwiązać korzystając z aktualizacji oprogramowania, co odbywa się często drogą radiową (funkcja over the air), lub restartując system np. poprzez odłączenie akumulatora 12V. Co istotne, wielu producentów jest również w stanie pomóc w rozwiązaniu problemu poprzez infolinię, sugerując wykonanie odpowiednich czynności.

„Which?” wezwał producentów samochodów do poprawy niezawodności swoich pojazdów elektrycznych, twierdząc, że fakt, iż mają one mniej ruchomych części, powinien sprawić, że będą mniej podatne na problemy.

Naprawianie samochodu
Kia e-Niro
platforma MEB