15 lutego 2023

Samochody elektryczne. Który najszybszy, a który z największym zasięgiem?

samochody elektryczne
Supersamochód elektryczny, czyli Porsche Taycan. Jego premiera odbyła się w 2019 roku

Samochody elektryczne. Na rynku jest już 108 w pełni elektrycznych modeli. Tych najmniejszych jest najmniej, bo zaledwie 3 modele. Dominują głównie auta większe klasy średniej. Najtańszy elektryk kosztuje około 100 tys. zł, najdroższy ponad 823 tys.

Jak wyliczyło Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnym, w ciągu ostatniego roku oferta samochodów w pełni elektrycznych na naszym rynku zwiększyła się o ponad 1/3.

Wzrastają pojemności akumulatorów trakcyjnych oraz moce ładowania. Średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych, oferowanych w dziewięciu segmentach rynku, przekracza już 430 km (WLTP) – wynika z 6. edycji „Katalogu pojazdów elektrycznych” przygotowanego przez PSPA.

Coraz więcej modeli

W polskich salonach dostępnych jest łącznie 108 modeli pojazdów w pełni elektrycznych (BEV). 83 z nich to auta osobowe a 25 dostawcze. To wzrost o 38 proc. Spośród dostępnych w ofercie pojazdów elektrycznych 73 proc. modeli umożliwia ładowanie z mocą wyższą niż 50 kW, a największe deklarowane zasięgi zapewniają auta w klasie wyższej (571 km) oraz luksusowej (510 km). Auta klasy średniej rok 2022 zakończyły z wynikiem 496 km średniego zasięgu.

Źródło: PSPA

Źródło: PSPA

Raport „Katalog pojazdów elektrycznych” obejmuje wykaz modeli całkowicie elektrycznych (BEV, z ang. battery electric vehicles) dostępnych w stałej sprzedaży w Polsce oraz hybrydy typu plug-in (PHEV, z ang. plug-in hybrid electric vehicles).
Jak tłumaczą twórcy raportu, z przygotowanego opracowania jasno wynika, że liczba samochodów z napędem elektrycznym dostępnych z roku na rok dynamicznie się zwiększa.

– Od momentu publikacji pierwszego wydania naszego raportu, oferta koncernów motoryzacyjnych w zakresie BEV powiększyła się dziewięciokrotnie. Uwzględniając wszystkie warianty bateryjne oraz mocy, ta liczba staje się jeszcze wyższa i przekracza 540. W Polsce można obecnie wybierać spośród 108 aut typu BEV oraz 92 typu PHEV. W przypadku hybryd typu plug-in po raz pierwszy w historii naszego badania odnotowaliśmy spadek liczby dostępnych modeli w stosunku do ubiegłorocznego wydania (o 18 proc.). Atrakcyjna oferta BEV sprawia, że te auta stają się coraz praktyczniejsze, bardziej komfortowe i dla wielu nabywców stanowią realną alternatywę dla pojazdów konwencjonalnych – powiedział Jan Wiśniewski, dyrektor Centrum Badań i Analiz PSPA.

Kto ma samochody elektryczne?

Co ciekawe ponad 55 proc. zelektryfikowanych modeli należy do trzech globalnych koncernów. Prym wiedzie tutaj Stellantis, do którego należą marki: Abarth, Alfa Romeo, Citroen, DS, Fiat, Jeep, Maserati, Opel i Peugeot. Razem cała grupa ma 28,4 proc. udział w rynku.

Volkswagen Group (Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, Seat, Cupra, Audi, Bentley i Porsche) wygenerował 17,4 proc. udziału w rynku, a podium zamyka Mercedes-Benz Group (Mercedes, Smart) – 11,9 proc. Więcej różnych modeli na rynku przekłada się na większy udział w sprzedaży aut elektrycznych.

– Rok 2022 zgodnie z przewidywaniami przyniósł kolejny wzrost rejestracji na rynku samochodów elektrycznych. Niemal 82 proc. zarejestrowanych aut pochodziło z polskich salonów, zaś 18 proc. z importu, przy czym głównym źródłem pochodzenia aut sprowadzanych do Polski są kraje UE, w szczególności Niemcy i Francja, z których pochodzi ponad 73 proc. samochodów. Rynek samochodów nowych charakteryzował się wysoką dynamiką wzrostu na poziomie niemal 65 proc. Biorąc pod uwagę, iż całkowita liczba rejestrowanych aut zmniejszyła się o ponad 6 proc, wynik ten można traktować jako wysoce zadowalający. Samochody elektryczne kupowane są przede wszystkim przez firmy. Właścicielami ponad 80 proc. zarejestrowanych aut są właśnie firmy, w tym około 63 proc. firmy oferujące usługi leasingowe – tłumaczył Wojciech Drzewiecki, Prezes IBRM Samar.

Ceny i zasięgi EV

Jednym z parametrów decydujących o decyzji zakupowej auta elektrycznego jest cena. A ta w przypadku elektryka nie jest niska. Jak pokazuje raport, rozpiętość cenowa jest szeroka a ceny wysokie. Najtańszym samochodem w pełni elektrycznym oferowanym w Polsce jest Dacia Spring, dostępna od około 100 tys. zł. (bez uwzględnienia dopłat z programu „Mój Elektryk”). Na drugim końcu uplasował się Porsche Taycan Turbo S Cross Turismo, którego ceny rozpoczynają się od ponad 823 tys. zł.

Źródło: PSPA

Źródło: PSPA

Warto także zauważyć, że z roku na rok, z modelu na model zwiększają się zasięgi samochodów elektrycznych i rośnie moc ładowania. To zasługa coraz większych akumulatorów trakcyjnych i coraz większych pakietów baterii. Średni zasięg osobowych samochodów całkowicie elektrycznych wynosi już 430 km.

Jakie samochody elektryczne mają największy zasięg?

Tę kategorię zdominował Mercedes.

Raport nie odnosi się do infrastruktury ładowania, która, choć cały czas się rozwija, nadal pozostawia wiele do życzenia. Koncentruje się na samych samochodach i wskazuje, które auta najszybciej mogą się ładować. W tej kategorii rekordzistami są Porsche Taycan oraz Audi e-Tron GT, które pozwalają na uzupełnianie energii z mocą 270 kW. Należy podkreślić, że już blisko 20 proc. wszystkich nowych BEV w Polsce może być ładowana z mocą powyżej 150 kW.

Kto najmocniejszy, a kto najszybszy

Jeśli spojrzymy na samochody elektryczne przez pryzmat ich osiągów, z zestawienia jasno wynika, że najmocniejsze są Tesle. Model S i X mają moc 1020 KM. Drugie miejsce zajmuje Porsche Taycan (761 KM) trzecie miejsce Mercedes EQS (658 KM).

Źródło: PSPA

Źródło: PSPA

Przekłada się rzecz jasna bezpośrednio na osiągi. Jeśli zatem zależy nam na przyspieszeniu, powinniśmy kupić Teslę model S, która do setki rozpędza się w 2,1 sekundy. Druga jest także Tesla, ale Model X (2,6 s.) dopiero na trzecim miejscu z wynikiem 2,8 s. do setki znalazło się Porsche Taycan.