18 października 2022

Rolls-Royce Spectre. Pierwszy elektryk Królowej Matki motoryzacji.

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce Spectre to pierwszy samochód z napędem elektrycznym najbardziej tradycyjnej marki motoryzacyjnej na świecie. Czy świat motoryzacji się skończył? Dla wielu z pewnością tak, ale takich końców świata mieliśmy już kilka. Najzabawniejsze, że kolejne przed nami.

Jakkolwiek by to patetycznie nie zabrzmiało, świat wokół nas się zmienia. W sprawach wielkiej wagi i tych bardziej prozaicznych jak motoryzacja. Warto jednak zapamiętać datę 18 października AD 2022. Od tego dnia bowiem, motoryzacja przez duże M pisana jest elektronami przez duże S. Elektryczny Rolls-Royce nosi bowiem imię Spectre.

Jak piszą znawcy Rolls-Royce to najbardziej tradycyjna marka ze wszystkich. Ba, uznawana za Królową Matkę całej motoryzacji, produkująca nie samochody a dzieła sztuki na kołach. I co? I nic. Trochę przez poprawność polityczną, bardziej przez samych polityków, a także klientów i ich oczekiwania, modę i trendy, brytyjska, aczkolwiek należąca do Niemieckiego BMW marka, poszła w elektryki. Bo musiała, by przetrwać. Zapowiadała to już jakiś czas temu, ale broniła się długo. Do 18 października 2022.

Dla kierowców pamiętających zapach benzyny to duży dysonans. No bo przecież Rolls-Royce, to marka owiana sporą tajemniczością, produkująca samochody, które w zasadzie nie wiadomo ile palą, ile mają mocy i ile kosztują. Tak przecież oficjalnie informował klientów Rolls-Royce w swoich katalogach. Pali tyle, ile musi, a mocy ma wystarczająco dużo. I to wystarczało. Czy zatem w przypadku Spectre padnie pytanie o zasięg? O pojemność akumulatorów ? O zapas mocy?

Rolls-Royce Spectre

Padnie, ale tradycyjnie zostanie bez odpowiedzi. Przynajmniej na razie. Oficjalny komunikat mówi jedynie, że ostateczne dane dotyczące mocy, przyspieszenia i zasięgu wciąż są doprecyzowywane, jako że Spectre wchodzi w ostatnią fazę testów, które zakończą się w drugim kwartale 2023 r. Wstępne dane wskazują jednak na to, że zasięg Spectre wyniesie 520 km, dostępny moment obrotowy to 900 Nm z napędu o mocy 430 kW.

Szacuje się także, że od 0 do 100 km/h elektryczny ultraluksusowy kolos (waga również nie jest znana) przyspieszy w 4,5 sek.

Spectre to nie odcinek Bonda

To, co w takim razie wiadomo o Spectre? W filmie o przygodach agenta 007 z 2015 roku Spectre to globalna organizacja terrorystyczna. W wydaniu Rolls-Royca Spectre to nie tylko pierwszy model z napędem elektrycznym, ale to dowód, jak Rolls-Royce jest przygotowany do zelektryfikowanej motoryzacji. To zapowiedz w pełni elektrycznej ery dla najbardziej tradycyjnej marki motoryzacyjnej świata, która do 2030 roku produkować będzie już tylko elektryczne samochody. Wreszcie Spectre to duchowy spadkobierca modelu Phantom Coupé.

Spectre powstał na nowej aluminiowej ramie przestrzennej. Jest 30 proc. sztywniejsza w porównaniu z innymi modelami marki dzięki fragmentom z wytłaczanego aluminium i integracji baterii ze strukturą samochodu. Wszystko, by wytrzymać masę gigantycznych akumulatorów ważących uwaga 700 kg. Można więc przypuszczać, że ich pojemność przekroczy i to ze sporym zapasem 100 kWh. Do tej pory takie właśnie akumulatory, największe w historii elektryfikacji motoryzacji, zastosował Mercedes w koncepcyjnym modelu EQXX. Trudno więc uwierzyć, by pierwszy elektryczny Rolls-Royce mógłby być w tym gorszy.

Gdzie majestat?

Rolls-Royce jest we wszystkim naj, a Spectre jest naj…bardziej aerodynamicznym modelem Królowej matki motoryzacji. To oznacza nie mniej, ni więcej, że olbrzymi grill Pantheon może i jest najszerszy spośród wszystkich modeli Rolls-Royce’a w historii, ale jest także najniższy. Wszystko by zmniejszyć opory powietrza. Brakuje więc charakterystycznej wysoko poprowadzonej linii maski i pionowego niemal grilla. Wysoki nos auta jest więc nietypowo niski i niestety przypomina już te z innych samochodów.

Rolls-Royce Spectre

Rolls-Royce oprócz luksusowego wykończenia na wysoki połysk, ręcznie szlifowanego drewna i rozświetlonej tysiącami gwiazd nie tylko podsufitki, ale i deski rozdzielczej i drzwi Starlight Doors 5876 „gwiazdami” niesamowicie izoluje od tego, co się dzieje poza autem. I to we wszystkich sferach. Od hałasów, widoków po nierówności. Spora masa samochodu to wyzwanie dla zawieszenia.Efekt latającego dywanu, tak, to oficjalne hasło Rolls-Royca (magic carpet drive) zapewnia zawieszenie zwane Planar dostosowane teraz do ery elektryfikacji. Jest ono w stanie rozłączyć poprzeczne stabilizatory, pozwalając każdemu z kół pracować niezależnie, co skutecznie zapobiega wstrząsom powstającym, gdy jedna część samochodu napotyka na nierówność na drodze.

Zawieszenie Planar

Gdy auto musi skręcić, Planar ponownie spina elementy zawieszenia i usztywnia amortyzatory. Podczas pokonywania zakrętu monitorowanych jest 18 czujników, ponadto parametry skręcania, hamowania, dostarczania mocy i zawieszenia są dostosowane do siebie tak, aby Spectre pozostał stabilny. Efekt? Magic carpet drive.
Ile kosztuje Rolls-Royce Spectre? Tego nie wiadomo, ale z pewnością wystarczająco.

Rolls-Royce Spectre - GALERIA

Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce Spectre
Rolls-Royce
Rolls-Royce
Rolls-Royce Spectre