Renault Scenic III – Tani, praktyczny, kompaktowy van | Test OTOMOTO TVscenic
Renault Scenic był prekursorem segmentu kompaktowych vanów. Auto praktyczne, wygodne i ekonomiczne z generacji na generację udoskonalane. Czy po latach używany Scenic III generacji nadal sprawdzi się jako auto rodzinne?
Renault Scenic produkowany od 2009 do 2017 roku był trzecim wcieleniem sprzedażowego hitu. Miał wszystko, czego można oczekiwać od auta praktycznego, funkcjonalnego i rodzinnego. Przestronne wnętrze, komfortowe zawieszenie, dynamiczne silniki spore możliwości przewozowe. A jak z awaryjnością francuskiego auta?
Do wyboru były dwie wersje nadwozia. Dłuższa Grand (456 cm) z opcjonalnymi 7 miejscami i krótsza (434 cm), bardziej poręczna w mieście. Auto przeszło dwie modernizacje w 2012 i 2013 roku. I choć wizualnie nie zmieniło się wiele znacznie ważniejsze były zmiany dotyczące wyposażenia i multimediów.
Po pierwszej modernizacji pojawił się systemu R-Link z nawigacją i dotykowym ekranem, a po drugim liftingu na fali rosnącej mody na crossovery, pojawiła się uterenowiona odmiana Scenica XMOD, która jednak nigdy nie przypadła klientom do gustu. Trudno się dziwić, niski prześwit i brak napędu na cztery koła skutecznie odstraszały od zakupu udziwnionego Scenica.
Renault Scenic – Jaki silnik wybrać?
Lista silników w Renault Scenica jest bardzo długa, choć w trzeciej generacji z gamy wycofano słabą jednostkę 1.4 l., a w jej miejsce Renault wprowadziło nowe silniki skonstruowane w technologii downsizingu (1.2 i 1.4 TCe).
Najmniejsze benzynowe mają pojemność 1.2 l. TCe i moc 115 KM, największe 2.0 l. i 140 KM. Przy poszukiwaniach auta warto pamiętać, że nie wszystkie silniki benzynowe miały turbosprężarki. Dość często poszukiwane są słabsze, ale uchodzące za trwalsze wersje wolnossące.
Nie zabrakło także silników wysokoprężnych, od 1.5 l. do 2.0 l. i mocy od 85 do 160 KM. Polecane silniki to diesle 1.6 dCi oraz 2.0 dCi (oba z łańcuchem rozrządu). Pierwszy pojawił się dopiero w 2011 roku, drugi dostępny był przez cały okres produkcji.
Znakomitym wyborem są także niezawodne silniki benzynowe 1.6 l. oraz 2.0 l, które idealnie nadają się do zasilania gazem). Na uwagę zasługuje również 1.4 TCe, jednak tutaj trzeba pamiętać o regulacji luzu zaworowego. Zaniedbania przyspieszają zużycie głowicy.
Czy są więc jakieś silniki, które trzeba omijać szerokim łukiem. Praktycznie jeden może okazać się miną. To Diesel 1.5 l. dCi, w którym zdarzają się zatarcia panewek i jedynym rozwiązaniem jest wtedy wymiana silnika.
Silniki
SILNIK | 1.2 TCe | 1.4 TCe | 1.6 16V | 2.0 16V | 1.5 dCi | 1.6 dCi | 1.9 dCi | 2.0 dCi |
Pojemność skokowa | 1198 cm³ | 1397 cm³ | 1598 cm³ | 1997 cm³ | 1461 cm³ | 1598 cm³ | 1870 cm³ | 1995 cm³ |
Zasilanie | benz. turbo | benz. turbo | benzynowy | benzynowy | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Moc maks. | 115 KM | 130 KM | 110 KM | 140 KM | 110 KM | 130 KM | 130 KM | 160 KM |
Maks. moment obr. | 190 Nm | 190 Nm | 151 Nm | 195 Nm | 240 Nm | 320 Nm | 300 Nm | 380 Nm |
Przysp. 0-100 km/h | 11,7 s | 10,5 s | 11,7 s | 10,6 s | 12,3 s | 10,3 s | 10,6 s | 9,1 s |
Prędkość maks. | 180 km/h | 190 km/h | 185 km/h | 190 km/h | 180 km/h | 195 km/h | 195 km/h | 205 km/h |
Średnie zuż. Paliwa | 5,9 l/100 km | 7,3 l/100 km | 7,4 l/100 km | 8,1 l/100 km | 5,8 l/100 km | 5,2 l/100 km | 5,5 l/100 km | 5,6 l/100 km |
Renault Scenic – ceny
Jak na tak popularne auto przystało na rynku wtórnym spory wybór Renault Scenica. Auto ma przemyślane, ustawne wnętrze, szeroką gamę silników godnych polecenia i nie stwarza większych kłopotów nawet przy większych przebiegach.
Szukając używanego Renault Scenica III generacji, warto poszukać wersji dobrze wyposażonych np. TomTom lub Bose. Nazwy wersji oznaczają, że na pokładzie zamontowano nawigację lub system nagłośnienia. Godne uwagi są wersje auta Tech Run i Privilege. Za te najlepiej wyposażone trzeba dzisiaj zapłacić ponad 35 tys. zł. Jednak przeciętne wyposażone, ale nadal z niedużym stosunkowo przebiegiem auto trzeba zapłacić około 20 tys. Te za niespełna 10 tys. wymagać mogą sporego wkładu.
W tym odcinku testujemy Renault Scenic trzeciej generacji – jednego z prekursorów kompaktowych vanów. Auto niezwykle praktyczne, w którym z jednej strony możemy pomieścić całą rodzinę, a z drugiej wygodnie przemieszczać się po mieście. Czy jest to opcja godna zakupu? Jakie są najczęstsze usterki? Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie z rynku wtórnego? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w najnowszym filmie OTOMOTO TV. Zapraszamy do oglądania.